Vill veta mer om B. emilia

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

301
150
SunshineGeckos:
Jag vill veta mer om Brachypelma Emilia.  Inget jag lär klara just nu,  det inte känns som en art att börja med,  men den är väldigt vacker. 

Ja jag har läst lite på andra ställen,  vissa säger att den är bra för nybörjare men andra säger att dom har humör och är stora. 
Så någon Emilia flyttar nog inte hem hit,  hur mycket jag än skulle vilja. ; )

55
24
Mona:
jag tycker den funkar bra till en nybörjare. Det är lite olika från individ till individ om de är "snälla" eller inte. men petar man inte på dem så spelar det ingen roll. Har haft en emilia förut och den var lugn. Läs på lite mer om dens skötsel sedan så tror jag du kan skaffa en. Just Brachypelma räknas till nybörjararterna och min allra första spindel var en boehmei.

1275
1724
Falk:
En Brachypelma emilia är i mitt tycke bättre för en nybörjare än tex B. boehmei och vagans.


301
150
SunshineGeckos:
Har alltid hört  att Grammostola rosea och Brachypelma Smithi skulle vara bättre. 
Men som med alla djur så är det ju individuellt,  men tänkte mer generellt sätt? 

Såklart skulle jag inte ha en spindel för att fingra på,  men är man ovan och spindeln är lite nervösare så kan det ju bli lite svettigt om man måste flytta den vid ex.  städ. 
Nu kanske man kan få in den i en burk ändå,  men i alla fall. ; )

126
64
Mikachu:

Jag tycker att de rent allmänt är riktigt bra spindlar att ha och göra med :) Min vuxna hona här hemma (som just ömsat, om någon här har en hane att låna ut xD ) är coollugn. Om man behöver förflytta spindeln, från något smutsigt ställe i terrariet till ett annat eller till en transportlåda så brukar jag, oavsett art, använda mig av en lång pensel och putta lite lätt med. Mjukt, inte så hotfullt och du kan se vilket humör spindeln är på utan att riskera att då får hår på dig. 

Som sagt ovan så tycker jag att de flesta Brachypelma är bra, även de som kan vara lite mer läyystressade (skulle säga bla B. annitha och B. vagans som jag själv också har) är inte heller så avancerade. De är fortfarande så pass lugna att de bara går undan eller ''i värsta fall'' sparkare lite hår, men det är inte oavbrutat sparkande så som vissa A. geniculata kan vara (som även de brukar sägas som bra nybörjarart). Utan mera lite visande så att säga! 

B. smithi skulle jag själv vilja säga är så som B. emilian och samma gäller G. rosean, om den kanske inte är mer benägen att bara gå undan faktiskt.. Annars rent allmänt så kan jag tipsa om att äldre djur ofta är lugnare än yngre! Även om yngre kan vara lite mera lätthanterliga, men snabba :)

 


126
64
Mikachu:

Kan tillägga att min första art spindel var/är en N. coloratovillosus, som är lite snabbare, skyggare men på om man är nära och ska sprätta mera.. Håren ska även vara jobbigare än de från Brachypelma.. Men en bra nybörjarart var det tyckte jag ändå, då jag ansåg och anser att det med dessa milda/lugnare arter kanske snarare handlar om ens rutiner än spindelerfarenhet :) Självklart får man ju överväga ev bett, alltså 'om det blir fel' så ska det ju inte gå för illa, just då man inte har erfarenhet.. Rutiner kommer ju från viss erfarenhet också..

Men mina rutiner för den i början var just (som grävande art) att ha en lite högre petbox med öppning i taket, fylla med jord så att man fortfarande hade mycket vägg så att den inte bara springer ut om den skulle få för sig det. Då har man en ''säkerhetsvägg'' så att man har tid att observera och vara försiktig. Inga barkbitar eller annat den kan klättra på som lutar upp mot kanten, så att den inte sitter där och hoppar ut. Då den gräver så är det bättre för den också att ha barkbitar på marken som den kan gräva under. Sedan såklart, se vart spindeln är, sedan öppna, och alltid använda en pincett när man tar vattenskål, ändrar om osv för att inte stoppa ner fingrar där. Nu efter så lång tid så har man ju lärt känna invdividen och 'skulle' kunna fingra runt utan pincett, men rutinerna ska alltid vara där för att man aldrig vet vad som händer.. 

Rekommenderar med det inte att börja med en pokies/Poecilotheria spp som är trädlevande (tycker jag sjäv är lite jobbigare då de kan vara lite varsom helst och inte bara i sin grotta!) eller andra aggressivare/avancerade arter med jobbiga bett! Nhandu, Brachypelma, Grammostola, Cyriocosmus mf är marklevande, går hellre undan, ev sprätter och har milda bett, så att väga rutin för risk har jag själv tyckt varit ok när jag tagit hem de jag har. :) 


301
150
SunshineGeckos:
Mikachu skrev:
Kan tillägga att min första art spindel var/är en N. coloratovillosus, som är lite snabbare, skyggare men på om man är nära och ska sprätta mera.. Håren ska även vara jobbigare än de från Brachypelma.. Men en bra nybörjarart var det tyckte jag ändå, då jag ansåg och anser att det med dessa milda/lugnare arter kanske snarare handlar om ens rutiner än spindelerfarenhet :) Självklart får man ju överväga ev bett, alltså 'om det blir fel' så ska det ju inte gå för illa, just då man inte har erfarenhet.. Rutiner kommer ju från viss erfarenhet också..

Men mina rutiner för den i början var just (som grävande art) att ha en lite högre petbox med öppning i taket, fylla med jord så att man fortfarande hade mycket vägg så att den inte bara springer ut om den skulle få för sig det. Då har man en ''säkerhetsvägg'' så att man har tid att observera och vara försiktig. Inga barkbitar eller annat den kan klättra på som lutar upp mot kanten, så att den inte sitter där och hoppar ut. Då den gräver så är det bättre för den också att ha barkbitar på marken som den kan gräva under. Sedan såklart, se vart spindeln är, sedan öppna, och alltid använda en pincett när man tar vattenskål, ändrar om osv för att inte stoppa ner fingrar där. Nu efter så lång tid så har man ju lärt känna invdividen och 'skulle' kunna fingra runt utan pincett, men rutinerna ska alltid vara där för att man aldrig vet vad som händer.. 

Rekommenderar med det inte att börja med en pokies/Poecilotheria spp som är trädlevande (tycker jag sjäv är lite jobbigare då de kan vara lite varsom helst och inte bara i sin grotta!) eller andra aggressivare/avancerade arter med jobbiga bett! Nhandu, Brachypelma, Grammostola, Cyriocosmus mf är marklevande, går hellre undan, ev sprätter och har milda bett, så att väga rutin för risk har jag själv tyckt varit ok när jag tagit hem de jag har. :) 


Gud vad fin din är!  Om man ska gå efter utseendet så har jag fäst mig väldigt vid B. Emilia,  jag gillar när dom har lite orange i sig. :)
Cyriocosmus har jag sett några av,  men dom är väl rätt små och snabba va?  Så skulle det hända misstag (vilket ju kan hända nybörjare så väl som erfarna om det vill sig illa) så kanske jag har en lös liten spindel någonstans i lägenheten.  Det tror jag varken hunden eller spindeln själv skulle uppskatta om dom råkade på varann.... 

Jag är  lite harig när det gäller spindlar när det gäller att man vet att man har och göra med ett giftigt djur.  
Vissa må kanske vara värre än andra men jag vet ju inte hur jag skulle reagera om man skulle klanta sig av någon anledning. 
Så vitt långt har jag inte ens blivit getingstucken (tack och lov).  
Läste om bettrapporter på ett annat ställe och en del verkar gått flera dagar efteråt med illamående,  värk osv. 
När vet man om man ska söka läkare?  Känns lite risky attbara gå och avvakta,  jag skulle nog bli rädd slänga mig på telefonen direkt!  

Lite överdrivet kanske. ; )

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Om du gillar spindlar som har orange på sej borde du kolla in en Brachypelma Boehmei, en sån som jag har. Det är min första spindel, och jag anser att det är en perfekt första spindel i mitt tycke iaf.
ganska lugna av sej, och sprätter mest hår om den känner sej hotad!

133
30
Avipt:
Har många olika Brachypelma arter, skulle säga att alla de funkar bra som nybörjar spindlar :) rätt temp rätt fuktighet så ere lugnt liksom. Har man otur kan man få en ilsk jävel som hugger mot allt. Har man tur så får man en riktig snällis, helt inviduellt. Jag skulle säga kör på den du tycker är vackrast så blir du inte besviken :)

MEN JAG VARNAR DIG! skaffar du en spindel så kommer du inte sluta :D

1275
1724
Falk:

SunshineGeckos skrev:

Gud vad fin din är!  Om man ska gå efter utseendet så har jag fäst mig väldigt vid B. Emilia,  jag gillar när dom har lite orange i sig. :)
Cyriocosmus har jag sett några av,  men dom är väl rätt små och snabba va?  Så skulle det hända misstag (vilket ju kan hända nybörjare så väl som erfarna om det vill sig illa) så kanske jag har en lös liten spindel någonstans i lägenheten.  Det tror jag varken hunden eller spindeln själv skulle uppskatta om dom råkade på varann.... 

Jag är  lite harig när det gäller spindlar när det gäller att man vet att man har och göra med ett giftigt djur.  
Vissa må kanske vara värre än andra men jag vet ju inte hur jag skulle reagera om man skulle klanta sig av någon anledning. 
Så vitt långt har jag inte ens blivit getingstucken (tack och lov).  
Läste om bettrapporter på ett annat ställe och en del verkar gått flera dagar efteråt med illamående,  värk osv. 
När vet man om man ska söka läkare?  Känns lite risky attbara gå och avvakta,  jag skulle nog bli rädd slänga mig på telefonen direkt!  

Lite överdrivet kanske. ; )


Bett från underfamiljerna Theraphosinae och Aviculariinae är milda, annars så skulle dom aldrig säljas i djurbutiker.

Om du nu får för dej att skaffa en spindel så se till att det inte kommer ifrån Imazo bara för då är det garanterat wc djur.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild