Hur fuktigt? (Salamandra salamandra)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

37
12
Rabalder:
Hej alla. Ny på forumet, men redan funnit det otroligt lärorikt. Något ja dock saknar, och som jag sökt som en tok efter är, hur fuktigt ska jag ha det till mina nyligen beställda eldsalamandrar? (Salamandra salamandra)
I skötselrådet står det fuktigt men inte blött. Finns det nån magisk siffra jag ska sikta på? Eller räcker det att dimma efter behov? Använder lecakulor i botten, reptiltorv på de, och sen toppat med mossa, men känns som om mossan o torven suger åt sig fukten som en svamp. Kommer detta sen bli "mättat" om ja dimmar för mycket? 
Hoppas på ett snabbt bra svar innan de lilla livet hinner flytta in.
Tack på förhand

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Har du läst skötslrådet som finns på den här sidan?

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=s_salamandra

37
12
Rabalder:
Japp, säkert 10ggr. Det står fuktigt men inte blött. Vad jag är ute efter är HUR fuktigt? Finns det en viss luftfuktighet man bör nå? Samtidigt står det inte för fuktigt, vad är "för" fuktigt då? Min uppfattning och personen som skrev skötselrådets uppfattning om vad fuktigt är kanske går isär kraftigt :/ 
Förlåt för att det låter tjatigt och nojjigt, men vill bara att allt ska vara så nära perfekt som möjligt när jag får hem dom.
Tack på förhand

175
228
Rosenlukas:
Nu vet jag inte hur bra detta stämmer då jag aldrig haft någon själv, men här fanns en del bra info
www.theamphibian.co.uk/fire_salamander_care_sheet.htm

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Svårt att säga vad "fuktigt" är, jag har aldrig mätt fuktigheten i jorden men har ca 75-80% luftfuktighet i källaren där salamandrarna går och relativt torrt substrat till de flesta eldsalamandrar, men med en vattenskål om det skulle bli för torrt. En bra riktlinje kan vara att det ska kännas fuktigt (till skillnad från torrt) men inte droppa vatten när du kramar en näve substrat. Vitmossa eller liknande och dimmer (?) låter som att det snabbt blir för blött, jag skulle hellre ha jord som substrat med mycket löv och träbitar, eventuellt lite mossa ovanpå jorden. Duscha vid behov, hur ofta det är beror på flera faktorer som är lättare att upptäcka själv än att räkna ut på förhand. Försök att hålla en del av terrariet mer fuktig än resten så märker du säkert efter ett tag var de föredrar att hålla sig. Löven och träbitarna hjälper att skapa fler platser med olika fuktighet.

Vilken underart är det och hur gamla är djuren? Till t.ex. S. s. gallaica tycker jag att det fungerar bäst med lite vatten över hela botten och väldigt gott om stenar och bråte de kan gå omkring på. Till små juveniler kan det vara enklast med fuktigt hushållspapper (så mycket pappret kan suga upp) i botten och löv/träbitar ovanpå.

37
12
Rabalder:
Tack så jättemycket för svaren, känner mig lite lugnare nu :)

Azeam, jag menar duscha, eller snarare dimma med sprayflaska vid behov. Och med tanke på att dom ända salamandrar djuraffärerna i min stad hört talas om var kinesisk eldbuk så vågar ja inte gissa på vad de blir, hoppas på gallaica då ja gillar deras täckning. 
Som sagt, dom är beställda till min närmsta djuraffär, så inte mycket info. Får väll anta att det är ungdjur vi pratar om. Får väll kanske lägga upp en bild när jag får hem den, och se om nån skarpögd kan säga vilken underart det rör sig om.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Rabalder skrev:
Tack så jättemycket för svaren, känner mig lite lugnare nu :)

Azeam, med tanke på att dom ända salamandrar djuraffärerna i min stad hört talas om var kinesisk eldbuk så vågar ja inte gissa på vad de blir, hoppas på gallaica då ja gillar deras täckning. 
Som sagt, dom är beställda till min närmsta djuraffär, så inte mycket info. Får väll anta att det är ungdjur vi pratar om.



Ok. Ser att du bor i Kronoberg, kan tipsa dig om att gå med i SmHF så får du mycket tips av salamanderentusiaster. Finns även lokalt uppfödda ungar av eldsalamandrar med känt ursprung och olika underarter till gissningsvis ett bättre pris än i butiken ;)

37
12
Rabalder:
azeam skrev:



Ok. Ser att du bor i Kronoberg, kan tipsa dig om att gå med i SmHF så får du mycket tips av salamanderentusiaster. Finns även lokalt uppfödda ungar av eldsalamandrar med känt ursprung och olika underarter till gissningsvis ett bättre pris än i butiken ;)


Skulle verkligen behövas, nu ringde djuraffären, "vi hade fel, det finns bara eldbukar att få tag på" så nu är inte äns salamandern beställd och går inte att få tag på genom deras återförsäljare -.-
Känns snart som ja river ut mitt lilla landskap och fyller med vatten istället :P 

Tack så mycket för hjälpen

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Rabalder skrev:


Skulle verkligen behövas, nu ringde djuraffären, "vi hade fel, det finns bara eldbukar att få tag på" så nu är inte äns salamandern beställd och går inte att få tag på genom deras återförsäljare -.-
Känns snart som ja river ut mitt lilla landskap och fyller med vatten istället :P 

Tack så mycket för hjälpen


Köp via uppfödare eller något reptil/amfibie inriktat företag på mässa istället så får du i regel bättre djur! 

37
12
Rabalder:
AlexGustavsson skrev:


Köp via uppfödare eller något reptil/amfibie inriktat företag på mässa istället så får du i regel bättre djur! 


Tack för tipset =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild