Majsormar jagar varandra

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

94
21
jespercarlssoon:
Hej! Mina majormar jagar varandra mycket, den större jagar den mindre, men grejen är att båda är för små för att kunna ägga och jag har inte sett någon låsning, har pratat med min pappa (som har haft reptiler i över 20 år). Jag har särat på dom nu, men vill gärna ha andras synpunkter!

93
72
RainbowVess:
Låt dom bo isär tills de är könsmogna, risken finns att den större äter upp den mindre. Ormar är normalt solitära djur (lever ensam) tills säsong för parning sker. Du har gjort rätt som särat på dom :) Säkrast för djuren!

Hoppas allt går bra och lycka till!

13
8
Carina_E_B:
Mycket bra att du särat på dem! Hanen försöker ofta para sig även med för små honor så många gånger kan en hona dö helt i onödan i äggnöd för att man inte särat på könen...

375
251
Doxster:
Och även i fortsättningen bör du husera dina ormar var för sig, oavsett art. Det finns inga fördelar med grupphållning av ormar (utanför parningstid). :)

94
21
jespercarlssoon:
Okej! Tack för bra och trevliga svar!?

69
39
NiklasTyreso:
Det finns en minnesregel för majsormar som säger att honan ska minst vara tre fot lång (95 cm) och väga minst 300 gram för att vara mogen för parning.

Men sen kan man ju fråga sig hur ormar i naturen bryr sig om minnesregler eller om de släpper till när de känner sig mogna för det. I naturen rensas honor som blir äggbundna bort men i fångenskap avlas folk dessa ormar och kläcker deras ägg så arvsanlag för äggbundenhet förs vidare. Därför behöver vi bry oss om minnesregeln, men inte de vilda ormarna.

42
8
JonasC:
NiklasTyreso skrev:
Det finns en minnesregel för majsormar som säger att honan ska minst vara tre fot lång (95 cm) och väga minst 300 gram för att vara mogen för parning.

Men sen kan man ju fråga sig hur ormar i naturen bryr sig om minnesregler eller om de släpper till när de känner sig mogna för det. I naturen rensas honor som blir äggbundna bort men i fångenskap avlas folk dessa ormar och kläcker deras ägg så arvsanlag för äggbundenhet förs vidare. Därför behöver vi bry oss om minnesregeln, men inte de vilda ormarna.


Kan inte jätte mycket inom ämnet, misstänker att jag tolkar det du skriver lite fel:)
Det måste väl ändå vara så att dom med någon genetisk defekt kommer fortfarande ha det även om dom är stora?  Problemet finns fortfarande där.
Dock är säkert risken att få äggbindning större om den också är liten/dålig kondition eller annat som kan orsaka äggbindning.
Kanske vart väldigt off topic nu:p

69
39
NiklasTyreso:
JonasC skrev:


Kan inte jätte mycket inom ämnet, misstänker att jag tolkar det du skriver lite fel:)
Det måste väl ändå vara så att dom med någon genetisk defekt kommer fortfarande ha det även om dom är stora?  Problemet finns fortfarande där.
Dock är säkert risken att få äggbindning större om den också är liten/dålig kondition eller annat som kan orsaka äggbindning.
Kanske vart väldigt off topic nu:p


Ja, i det vilda dör äggbundna honoäggbundenhet är vanligare i fångenskap än i naturen. r och deras ägg kläcks inte.
I fångeskap klämmer ägarna ut äggen eller skär ut dem ur döende honor och kläcker äggen så generna förs vidare.

Du har rätt i att dålig kondition, dålig muskelstyrka, dåliga motionsmöjligheter i terrarier (jämfört med naturen) också kan bidra till att ägbundenhet är vanligare i terrarium än i naturen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild