Sandförstoppning?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
12
Emma:
Hej!
Jag införskaffade min första leopardgecko på mässan i lördags, men nu har jag problem. Han matvägrar och ligger bara stilla ihopkurad hela tiden. Jag trodde att han bara behövde acklimatisera sig lite, men igår upttäckte jag en stor "bajshög" som bestod av bara sand!! Jag har panik nu och har inte varit med om nåt liknande förut. Jag har prövat att bada honom i en plastburk med ljummet vatten, som jag gjort förut på andra ödlor när jag behövt få bort ömsrester. Finns det något mer jag kan göra?? hjälp!

109
14
Tyris:
Emma skrev:
Hej!
Jag införskaffade min första leopardgecko på mässan i lördags, men nu har jag problem. Han matvägrar och ligger bara stilla ihopkurad hela tiden. Jag trodde att han bara behövde acklimatisera sig lite, men igår upttäckte jag en stor "bajshög" som bestod av bara sand!! Jag har panik nu och har inte varit med om nåt liknande förut. Jag har prövat att bada honom i en plastburk med ljummet vatten, som jag gjort förut på andra ödlor när jag behövt få bort ömsrester. Finns det något mer jag kan göra?? hjälp!

Vet du säkert att det är förstoppning? När du badar han kläm lite på magen, om du har badkar kan du låta honom ligga där i 1-1 halvtimme, bara inte vattnet blir kallt! Du kan lägga lite papper i ena kanten som sticker upp lite från vattnet så han kan gå upp lite från kanten. Öppnar han munnen? Då kan du ge honom lite paraffinolja, annars häll det i vattnet . Funkar inte det så får du fråga någon annan!:-(

Du kan gå in på Temla och kolla en av hennes forumtrådar där det står om förstoppning. Tråden heter öppna munnen på leopardgecko. 

1159
626
Temla:
Jag frågar också... är du säker på att den är förstoppad? Det verkar ju som om den bajsat ut sanden. OM den är förstoppad så brukar man ofta kunna känna det - buken är hård och uppsvälld - men det är inte alltid så lätt att känna.

Jag har en hona som plötsligt började äta sand och avföringen bestod av "sand korvar", men hon var inte förstoppad. Jag avlägsnade förstås genast all sand i terrariet. Vet inte varför hon började äta av sanden för hon hade god aptit, drack vatten och slickade kalk och fungerade perfekt i övrigt. 

Börja med att ta bort sanden i terrariet - om du fortfarande har det kvar. Lägg in hushållspapper eller annart fast underlag - åtminstone för tillfället tills du ser att ödlan börjar fungera som den ska. 

Det är vanligt att dom matvägrar och gömmer sig när dom bytt miljö och behöver acklimatiera sej (som du sa) och det bästa man kan göra om problemet är stressrelaterat är att låta den vara ifred ett par veckor. Erbjud mat varje kväll (prova olika sätt att mata - med fodertång, Dubia i en skål, eller låt den jaga syrsor), ha alltid en skål kalk och färskt vatten i terrariet. Flera gömställen, klättermöjligheter, fuktgrotta och värmematta under ena sidan av terrariet är också viktigt. 

Tilläggas kan att det är dvalningstid nu. Det kan vara ytterligare en anledning till att den inte vill äta och ligger och "kurar". Sedan är ju mässor inte världens bästa miljö för ett stresskänsligt djur heller.



32
12
Emma:
Jag har honom på hushållspapper just nu, men kan en ödla bara få för sig att dvala på egen hand? Ska jag höja värmen för att få honom piggare kanske? Jag drog slutsatsen att han fortfarande var förstoppad då han är helt ointresserad av mat och inte rör på sig alls. Tar jag upp honom i handen lägger han sig bara platt mot min handflata och stannar där. Och hur länge kan han klara sig utan mat?

(Jag är inte riktigt van vid ödlor som inte vräker i sig mat, har haft pictusar innan som ätit allt som rört på sig.)

107
7
Andresjolander97:
Emma skrev:
Jag har honom på hushållspapper just nu, men kan en ödla bara få för sig att dvala på egen hand? Ska jag höja värmen för att få honom piggare kanske? Jag drog slutsatsen att han fortfarande var förstoppad då han är helt ointresserad av mat och inte rör på sig alls. Tar jag upp honom i handen lägger han sig bara platt mot min handflata och stannar där. Och hur länge kan han klara sig utan mat?

(Jag är inte riktigt van vid ödlor som inte vräker i sig mat, har haft pictusar innan som ätit allt som rört på sig.)

Min var också jätte krånglig i början och vägrade äta eller bajsa men har du rätt temperatur? Då brukar vara en faktor på att dom inte är energiska och att han ligger då still i din hand för att du har bra kropps värme. Dvalan vet jag inte sådär jätte mycket om, min dalade nyss och då va det efter en flytt till ett nytt hus där det tog ett tag att få upp alla temperaturer osv då tyckte han det vart kallt och grävde in sig och sov i några veckor.  Men min dom första veckorna ville varken äta mycket eller bajsa och nu tror jag att han har fått förstoppning igen nu har det gått över en vecka utan att han har bajsat så han får bada varannan dag och får lite massage på magen så får jag se om det hjälper.

107
7
Andresjolander97:
Emma skrev:
Jag har honom på hushållspapper just nu, men kan en ödla bara få för sig att dvala på egen hand? Ska jag höja värmen för att få honom piggare kanske? Jag drog slutsatsen att han fortfarande var förstoppad då han är helt ointresserad av mat och inte rör på sig alls. Tar jag upp honom i handen lägger han sig bara platt mot min handflata och stannar där. Och hur länge kan han klara sig utan mat?

(Jag är inte riktigt van vid ödlor som inte vräker i sig mat, har haft pictusar innan som ätit allt som rört på sig.)

Och utan mat överlever dom rätt länge, 2-3 veckor har jag hört inte ska vara några större problem om dom har en fin och tjock svans 

4
3
juvenilmamma:
Vad använderdu för sand till din leos? 0,8-1,2mm är det lägsta du kan använda, den sk ökensanden är dels lätt att slinka ned med maten och dessutom är den giftig för dem. Är du osäker så rekommenderar jag alspån.

Hos oss kör sand 08-1,2 mm, nu när det är dvala så vill tre utav 4 gå i dvala och vi ha minskat ned soltimmarna med 3 timmar. En utav tjejerna vill ligga på den varma sidan och de andra två damerna vill sova på den svala. Våran hane vill inte alls gå i dvala, han är på tok för social. 

Våra två första leopardgeckos ville inte äta i början, de låg bara och tryckte inne i sin grotta eller under värmelampan. Det gav med sig efter några dagar och nytt bottensubstrat. 

Min ena tjej har varit förstoppad en gång, och det såg ut som hon bar på ägg till slut, det var i samband med att vi åkte bort en vecka. Hon bajsade dagen efter vi kom hem. 

Hoppas att det ska gå bra med din nya polare och att det bara är ett fall av acklimatisering =) 

32
12
Emma:
Tack för alla svar! Jag uppdaterar om hur det går. :)

2048
773
psyjoh:
juvenilmamma skrev:
Vad använderdu för sand till din leos? 0,8-1,2mm är det lägsta du kan använda, den sk ökensanden är dels lätt att slinka ned med maten och dessutom är den giftig för dem. Är du osäker så rekommenderar jag alspån.

Hos oss kör sand 08-1,2 mm, nu när det är dvala så vill tre utav 4 gå i dvala och vi ha minskat ned soltimmarna med 3 timmar. En utav tjejerna vill ligga på den varma sidan och de andra två damerna vill sova på den svala. Våran hane vill inte alls gå i dvala, han är på tok för social. 

Våra två första leopardgeckos ville inte äta i början, de låg bara och tryckte inne i sin grotta eller under värmelampan. Det gav med sig efter några dagar och nytt bottensubstrat. 

Min ena tjej har varit förstoppad en gång, och det såg ut som hon bar på ägg till slut, det var i samband med att vi åkte bort en vecka. Hon bajsade dagen efter vi kom hem. 

Hoppas att det ska gå bra med din nya polare och att det bara är ett fall av acklimatisering =) 

Exakt vilken sand är det som är giftig och varför? 

4
3
juvenilmamma:
Ökensand från bla Råda 0,4-0,8mm. Innehåller kvarts som är farligt att andas in. 0,8-1,2 mm (vanlig akvariesand) är inte lika farlig underligt nog. 
Minns inte vart gubben läste detta men skulle tro att det var på många olika sidor bla www.slgf.se/ (sveriges leopadgeckoförening)
En annan nackdel med ökensanden är leosar äter den, och den i sin tur klumpar sig magen och resulterar i förstoppning. 
De uppfödare jag pratat med rekommenderar en blandning av leksand (25 kg för ca 50 kr på välsorterade affärer inom djurhållning/lantbruk) och vanlig jord, sanden är noggrant tvättad och kvartshalten är minimal. Eller terrariesand som bla finns på reptilmässor. 

Jag är ledsen om jag är luddig, jag har bla MS och har svårt att uttrycka mig både muntligt och i skrift (Hjärnan säger en sak och handen något annat eller käften med för den delen, en text kan jag läsa om, men glömmer det....sorry) 

Hoppas jag var tydligare denna gången ^_^
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild