Live cam, kläckning L. alterna

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2692
2508
anders:
Tillbakaställda. Inga kläckta än.
Känner mig som en sportkommentator.

953
1840
peter54:
Okej, missade det där med felaktig display på termometerdelen. Tack för rättelsen. Generellt sett är det ofta så att man har lite bråttom att få fram ungarna och därför är det lätt att dra på lite varmare, men om man ser krasst på saken så fluktuerar temperaturen sannolikt ganska mycket i naturliga kläcksubstrat. Jag har vid några tillfällen hittat snokägg ute i ruttnande vass ytterst nära vattenlinjen och där måste temperaturen variera ganska mycket med vädret.

Därför menar jag att det är bättre för hela processen att sikta på exempelvis 70 dagars inkubationstid istället för 55 dagar och att därmed kläcka äggen närmare den lägre sidan av temperaturintervallet än den högre. I den stack av hästdynga som min kompis hämtade ur för att göda sitt jordgubbsland och råkade gräva upp en massa snokägg som jag tog hem och kläckte, var medeltemperaturen 26°C på det djup äggen återfanns.

i190.photobucket.com/albums/z6/peter54_bucket/natrixjuvmassa.jpg

94
57
Wolhardt:
anders skrev:
Tillbakaställda. Inga kläckta än.
Känner mig som en sportkommentator.

Lol, ja torkade lite imma inne i äggburken, och bytte batteri till ficklampan. Kanske borde fixa en riktig spot lampa...

Peter54: 1, vad siktar du in dig på för kläcktemp på dina mexmex, thayeri, alterna ?
2, hur många natrix kläckte ni o hur många blev svarta ?
En kompis till mig blev ombedd att ta bort alla natrixäggen ur en dynghög på en ridskola som han sen kläckte i ett akvarium i källaren, vi räknade dom kläckta ormarna sen till ca. 800st. Varav endast två var svarta. Dom här äggen var från Vallentuna, kanske är det mer svarta längs kusten !?

953
1840
peter54:
Wolhardt skrev:

Peter54: 1, vad siktar du in dig på för kläcktemp på dina mexmex, thayeri, alterna ?
En kompis till mig blev ombedd att ta bort alla natrixäggen ur en dynghög på en ridskola som han sen kläckte i ett akvarium i källaren, vi räknade dom kläckta ormarna sen till ca. 800st. Varav endast två var svarta. Dom här äggen var från Vallentuna, kanske är det mer svarta längs kusten !?

Jag kläcker höghöjdsarterna i 27°C, just nu har jag bara två sådana, L. mexicana greeri och L. m. thayeri (1 par Leonis och ett par milksnake phase, honorna dock inte könsmogna ännu). Har tidigare kläckt L. pyromelana knoblochi i den temperaturen också.

Det var en skopa hästdynga, cirka 400 liter och där fanns 105 snokägg, samtliga kläcktes, 73 den första kläckdagen, vilket är vad bilden visar, de påföljande två dagarna kläcktes de resterande 32. Släppte dem vid en liten skogssjö nära kompisens gård i närheten av Ängsnäs (Sandvikens kommun). Ingen svart bland dessa, samtliga hade nackfläckar, från vita till gula och orangegula, alla hade mönster på ryggsidan. Det var fem äggklumpar, så rimligen lika många honor som lagt dem.

Jag har sett flest svarta snokar vid Bornsjön i Salems kommun, cirka 10 % av snokarna jag sett där saknar nackfläckar.

544
425
Gibblo:
Wolhardt skrev:

Lol, ja torkade lite imma inne i äggburken, och bytte batteri till ficklampan. Kanske borde fixa en riktig spot lampa...

Finns ett ställe vid Kågeröd i mellanskåne där det kryllar av snokar och jag har bara sett helsvarta där.

Trevlig livecam f.ö!

2052
779
psyjoh:
Är de kläckta eller har du flyttat dem?

94
57
Wolhardt:
psyjoh skrev:
Är de kläckta eller har du flyttat dem?

Jag plockar ut lådan nån gång per dygn i ca. 20-30sek. för att torka bort imma, du måste ha matchat in den stunden precis :)

67
13
Petra:
Någon som börjar ta sig ut? ^^

94
57
Wolhardt:
Petra skrev:
Någon som börjar ta sig ut? ^^

Nope :( 
lite som att titta på färg som torkar :)

67
13
Petra:
Wolhardt skrev:

Nope :( 
lite som att titta på färg som torkar :)

Förstår det men väntar man på något gott väntar man aldrig för länge sägs det XD Men hoppas ändå det börjar snart vill så gärna se ^^ 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild