Live cam, kläckning L. alterna

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9

94
57
Wolhardt:
anders skrev:


Spelar du in också, utifall att man missar det?

Nej bara en loggbok i excell över det jag fött upp, lite datum, antal och ibland även köpare.

2048
773
psyjoh:
Streamen funkar inte hos mig längre?

187
221
Moova:

Lite Off topic men, dår man fråga vad appen heter  och hur du gjort?

Har två iPhones liggandes hemma och skulle gärna se vad både katterna och kragagamerna hittar på när jag är på jobbet ;) 

 

On topic igen: haft sidan igång sen du la upp länken, tittar in med jämna mellanrum så man inte missar något ;)  jätterolig ideé!


953
1840
peter54:
Wolhardt
Rolig idé. Jag har en fråga som gäller din kläcktemperatur, ser att den ligger på 31°C och för mig låter det extremt högt, speciellt för en höghöjdslevande orm som alterna. Har du kläckt de tidigare alternakullarna i den temperaturen? Hur blev utfallet då? Vad blev det för inkubationstid?

Själv kläcker jag aldrig några Lampropeltisägg i högre temperatur än 29°C och när det gäller höghöjdare brukar jag gå ner ända till 27°C. Man får längre inkubationstider, men ungarna blir större och livskraftigare.

Erfarenheter antyder också att man riskerar flera negativa konsekvenser om man kläcker höghöjdslevande ormars ägg för varmt, exempelvis sämre kläckprocent, lägre födelsevikt, lägre överlevnadsprocent och kanske snedvriden könsfördelning. Enligt en del uppfödare av exempelvis Lampropeltis pyromelana, skulle detta kunna vara en av anledningarna till att det ofta går 5-6 hanar på varje kläckt hona. När jag har kläckt pyro-ägg har jag haft 27°C i kläckaren och fått jämn könsfördelning. Inkubationstiden har legat på runt 70-80 dygn.

53
4
Arnqvist98:
peter54 skrev:
Wolhardt
Rolig idé. Jag har en fråga som gäller din kläcktemperatur, ser att den ligger på 31°C och för mig låter det extremt högt, speciellt för en höghöjdslevande orm som alterna. Har du kläckt de tidigare alternakullarna i den temperaturen? Hur blev utfallet då? Vad blev det för inkubationstid?

Själv kläcker jag aldrig några Lampropeltisägg i högre temperatur än 29°C och när det gäller höghöjdare brukar jag gå ner ända till 27°C. Man får längre inkubationstider, men ungarna blir större och livskraftigare.

Erfarenheter antyder också att man riskerar flera negativa konsekvenser om man kläcker höghöjdslevande ormars ägg för varmt, exempelvis sämre kläckprocent, lägre födelsevikt, lägre överlevnadsprocent och kanske snedvriden könsfördelning. Enligt en del uppfödare av exempelvis Lampropeltis pyromelana, skulle detta kunna vara en av anledningarna till att det ofta går 5-6 hanar på varje kläckt hona. När jag har kläckt pyro-ägg har jag haft 27°C i kläckaren och fått jämn könsfördelning. Inkubationstiden har legat på runt 70-80 dygn.


Wolhardt skrev faktist att temperaturdisplayen som finns var missvisande och att han fått ställa in temperaturen med extern termometer på förra sidan :) Jag förstår dock att det såg lite märkligt ut, tyckte samma sak själv

94
57
Wolhardt:
psyjoh skrev:
Streamen funkar inte hos mig längre?


 uppe igen, den gick ner pga att nån jäkla "push notification" hade startad på phonen.

94
57
Wolhardt:
Arnqvist98 skrev:


Wolhardt skrev faktist att temperaturdisplayen som finns var missvisande och att han fått ställa in temperaturen med extern termometer på förra sidan :) Jag förstår dock att det såg lite märkligt ut, tyckte samma sak själv


Precis ! ;)

Skrev oxå att de tidigare greeri, thayeri, mexmex, jag kläckt så har det tagit mellan 61-63 dar på 28C.
Dock är det inte nån dyr termometer jag kläckt efter. 
Jag håller oxå med dom som tror på att könsfördelningen skiftar vid höga/låga kläcktemperaturer precis som med ödlor. Har oxå läst att det är lättare att döda ägg på höga temperaturer än låga.

94
57
Wolhardt:
Moova skrev:
Lite Off topic men, dår man fråga vad appen heter  och hur du gjort?

Har två iPhones liggandes hemma och skulle gärna se vad både katterna och kragagamerna hittar på när jag är på jobbet ;) 

 

On topic igen: haft sidan igång sen du la upp länken, tittar in med jämna mellanrum så man inte missar något ;)  jätterolig ideé!



Jag använde den som heter "Wifi Camera" pga att man kunde starta ledlampan med den rullandes, vilket sen visade sig önödigt då phonen stannade pga överhettnig.
Den andra appen som borde funka precis lika heter "iWebcamera"


den knepiga biten var att man sen måsta "port forward" det IP numret appen ger dig i din brandvägg/router och sen dela din routers ip till dom och dig själ när det ska tittas på cameran utanför dit nätverk.
Lycka till !


Tackar för all positiv respons kul att ni verkar gilla iden, hoppas fler gör efter, så man kan bläddra lite på olika kläckningar kanske på en egen flik/knapp, Admin !?

2048
773
psyjoh:
Verkar ligga nere igen?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Nu plockade du ju ut äggen! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 9
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild