barkskog skrev:
Har jämfört tre st 70 W HID.
Solar Raptor 70 W flood
Mega-Ray 70 W widebeam
RepTech 70 W PAR38
Första bilden visar ljuset, andra bilden visar värmen.
Solar Raptor längst t v har enligt spec färgtemperatur 5000 K liksom Mega-Ray (miiten). Uppgift om RepTech saknas. Jag tycker att Solar Raptor ser ut att ha lägre färgtemperatur (mindre vitt).
Belysningsstyrkan på 50 cm höjd och mitt i ligger på:
SR 90.000 lux
MR 80.000 lux
RT 115.000 lux
Mega-Ray ser ut att ha jämnare fördelning på yttemperaturen. Värden mitt i respektive 10 cm från mitten på 50 cm höjd:
SR 48° / 30°
MR 43° / 34°
RT 49° / 31°
UVB i mw/qcm på 50 cm höjd
SR 230
MR 215
RT 230
UV-index på 50 cm:
SR 6,8
MR 7
RT 7,3
Min bedömning är att Mega-Ray är det bästa alternativet för djuren eftersom värmen sprids jämnare. Viktigt speciellt för sköldpaddor eftersom koncentrerad värme på toppen av ryggskölden ökar risken för s k "pyramidisering" d v s att plåtarna överst på ryggskölden blir tjockare och skölden förblir inte slät.
Till två taggsvansvaraner, skulle du rekommendera 35W istället?
Såg på din sida att ena experten tyckte att maninte skulle gå över 6 i index, osäker på vad det innebär, blir det lite lägre generellt med lägre watt?
Vi vill ju ha tillräcklig yta för att båda ska kunna sola oavsett humör dvs inte behöva ligga på varann, om de råkar vara osams, och ha värme över så stor del av kroppen som möjligt, inte bara en spotfläck. Kan vi gå upp till 150W?
Två ödlor på fn 45 cm, kan bli 70, tunna djur, mest svans. :)
Tittat på dina HID-paket, ser bra ut men vill ha extra köpråd just för de här två. :)