Kungspyton i rumstemperatur, hur länge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

24
6
Patrik_Mk:
Hej,
Jag har en fråga som jag inte lyckats hitta någon svar på än...
Det gäller om hur länge jag kan ha min kungspyton ute i rumstemp (~20-21grader).
Hittills har jag undvikit att ha henne ute längre tid än 10-15 minuter för att kroppstemperaturen inte ska sjunka ner för långt.
Jag har också sett till att hon ska få kroppsvärme eller sol medan jag har henne ute.

Vill gärna höra vad ni andra tycker/gör.

Mvh
Patrik

187
221
Moova:

I vilket syfte har du henne ute? 

Är det för städning osv så borde du kunna lägga henne  i en mindre plastback som står kvar i terrariet när du städar, i övrigt kan jag tycka att du inte borde ta ut henne alls, bättre hon får vara kvar i sitt terrarium där temp och luftfuktighet är rätt hela tiden för henne :) 

 

 


24
6
Patrik_Mk:
Tack för tipsen, jag var otydlig i min fråga...
jo jag undrar för att jag vill veta om hur länge hon kan vara ute o äventyra runt o få lite motion. Det är kul för mig o leka med henne, men jag vill inte att det ska vara ohälsosamt för henne.

1662
779
fluffis:
Utanför terrariet eller utomhus? Började undra när du pratar om sol? :) Utomhus kan man vara sällsynta dagar när det är underbart väder, tycker jag :) Varmt, soligt och ganska hög lufttuktighet. Dock får man ju tänka på hur man bor och grannar osv. Jag tycker man ska hålla sig till sin egen tomt och har man ingen så tar man inte ut ormen utomhus. Och se för allt i världen till att ormen inte smiter! Reportrar och tidningar vill gärna förstora upp rubriker, och särskilt när det kommer till vår egen smått utsatta hobby.

När det gäller att ha ormen utanför terrariet inomhus så tycker jag man får tänka på årstiden och klimatet man har i sin bostad. Det är en jäkla skillnad på 20 och 30 grader, om man tänker efter. Det drar också mer än vad man tror, längs golv och från fönster, ventilation osv, särskilt på vintern. Luftfuktigheten blir också ofta katastroflåg under vintern. Det är inte ovanligt att ha runt 20 % eller ännu lägre luftfuktighet i bostaden under vintern. Lite skillnad mot en orm som gärna vill ha runt 70%...

Ju mer jag har lärt mig om hobbyn och om ormar genom åren, ju mer sällan tar jag i mina ormar överhuvudtaget. Jag har lärt mig att de mår bäst i terrariet och det faktum att de inte ens är sociala ens med sin egen art (förutom vid parning) gör ju att man kan undra vad de egentligen tycker om oss, eller rättare sagt hur de reagerar på oss...

Sen finns det tillfällen då jag själv tycker det kan vara bra att ta ut en orm och känna på den. Inte för ormens skull men om man ser i det stora hela om man t.ex. har barn som hälsar på. Om barnen blir positiva till ormar och växer upp med det synsättet så känns det som en vinst för hobbyn.

En annan apekt som jag har tänkt på är att om man har tillstånd från kommunen för att hålla orm så förbinder man sig mer eller mindre att ha ormen i terrariet. Det är ju terrarieutformningen och lås etc. som man blir godkänd för.

24
6
Patrik_Mk:
fluffis skrev:
Utanför terrariet eller utomhus? Började undra när du pratar om sol? :) Utomhus kan man vara sällsynta dagar när det är underbart väder, tycker jag :) Varmt, soligt och ganska hög lufttuktighet. Dock får man ju tänka på hur man bor och grannar osv. Jag tycker man ska hålla sig till sin egen tomt och har man ingen så tar man inte ut ormen utomhus. Och se för allt i världen till att ormen inte smiter! Reportrar och tidningar vill gärna förstora upp rubriker, och särskilt när det kommer till vår egen smått utsatta hobby.

När det gäller att ha ormen utanför terrariet inomhus så tycker jag man får tänka på årstiden och klimatet man har i sin bostad. Det är en jäkla skillnad på 20 och 30 grader, om man tänker efter. Det drar också mer än vad man tror, längs golv och från fönster, ventilation osv, särskilt på vintern. Luftfuktigheten blir också ofta katastroflåg under vintern. Det är inte ovanligt att ha runt 20 % eller ännu lägre luftfuktighet i bostaden under vintern. Lite skillnad mot en orm som gärna vill ha runt 70%...

Ju mer jag har lärt mig om hobbyn och om ormar genom åren, ju mer sällan tar jag i mina ormar överhuvudtaget. Jag har lärt mig att de mår bäst i terrariet och det faktum att de inte ens är sociala ens med sin egen art (förutom vid parning) gör ju att man kan undra vad de egentligen tycker om oss, eller rättare sagt hur de reagerar på oss...

Sen finns det tillfällen då jag själv tycker det kan vara bra att ta ut en orm och känna på den. Inte för ormens skull men om man ser i det stora hela om man t.ex. har barn som hälsar på. Om barnen blir positiva till ormar och växer upp med det synsättet så känns det som en vinst för hobbyn.

En annan apekt som jag har tänkt på är att om man har tillstånd från kommunen för att hålla orm så förbinder man sig mer eller mindre att ha ormen i terrariet. Det är ju terrarieutformningen och lås etc. som man blir godkänd för.



Tack för svaren, det var väldigt nyttig information.
Jag vill att det ska bli tydligt att jag har väldigt stor omtanke och ansvarskänsla för min orm och hennes välmående. Jag har absolut inga funderingar eller funderingar på att ha henne utomhus. Jag vet att det kan drabba den här hobbyn negativt. Det vet jag är för stressande för ormar och vill inte utsätta henne för det.
Jag är omtänksam att inte hantera/ta ut henne mer 1-2 ggr i veckan under max 15 minuter.
Ser då till att hon får min kroppsvärme och solvärme, jag kan se att hon trivs att ligga en stund i solen hemma i rummet o gotta sig :-)

1662
779
fluffis:
Patrik_Mk skrev:
Tack för tipsen, jag var otydlig i min fråga...
jo jag undrar för att jag vill veta om hur länge hon kan vara ute o äventyra runt o få lite motion. Det är kul för mig o leka med henne, men jag vill inte att det ska vara ohälsosamt för henne.



Klart det är kul att leka med ormar! Det är vi många som tycker när det gäller de här underbara djuren :)
Dock får man inse att ormarna inte är inne på samma spår, snarare tvärtom, så du får försöka lägga band på dig :)

Äventyr och motion är inget man behöver tänka på heller.

Just det, en sak till. Tänk på riskerna med eventuell salmonellasmitta. Jag själv spritar händerna när jag har hållit i en orm, eller städat till den. Och mina ormar får inte vistas på/i möbler och aldrig i köket (förutom i avsedda terrarier).

Ytterligare en sak till att tänka på är att kungspytonormar i första hand är nattaktiva. Att väcka dem om dagarna/kvällarna när de vilar bör man nog undvika så mycket det går :)

1662
779
fluffis:
Patrik_Mk skrev:



Tack för svaren, det var väldigt nyttig information.
Jag vill att det ska bli tydligt att jag har väldigt stor omtanke och ansvarskänsla för min orm och hennes välmående. Jag har absolut inga funderingar eller funderingar på att ha henne utomhus. Jag vet att det kan drabba den här hobbyn negativt. Det vet jag är för stressande för ormar och vill inte utsätta henne för det.
Jag är omtänksam att inte hantera/ta ut henne mer 1-2 ggr i veckan under max 15 minuter.
Ser då till att hon får min kroppsvärme och solvärme, jag kan se att hon trivs att ligga en stund i solen hemma i rummet o gotta sig :-)



Skönt att höra att du har stor omtanke om din orm :) När du har funderat mer över detta och läst mer så är jag övertygad om att du kommer att ändra dig. Många erfarna och kunniga ormmänniskor tycker att hantering några gånger om året upp till en gång i månaden är "lagom". Jag vill bara säga det för att visa på klyftan mellan 1-2 gånger i veckan och en gång var eller varannan månad. Sen finns det såklart "värre" situationer också med folk som håller på med sin orm nästan varje dag och det är skönt att du inte är en av dem :)

Det där med att kunna läsa av ormar kan vara väldigt knepigt. De är helt totalt olika andra typer av djur som vi brukar umgås med, typ hund och katt. Ormar kan vara väldigt tydliga i vissa fall, t.ex. om de bits, ställer sig i s-position eller kryper ihop till en boll. Ofta är det för att försvara sig och det har med en inbyggd överlevnadsinstinkt att göra. Men övriga gånger då? Om ormen exempelvis bara ligger där? Ska man tolka det som att den trivs? Svårt att säga men jag kan tycka att det är rätt naivt att tro att man kan se på en orm att den trivs. Ormarnas hjärna är inte särskilt väl utvecklade utan de vill egentligen bara överleva och fortplanta sig. 

Jag vill istället vända på det och påstå att enda sättet att tro eller anta att en orm trivs är efter väldigt lång (minst flera års) erfarenhet och påläsning om ormens behov och hur den normalt lever och fungerar. Att en orm blir gammal kan vara en indikation på att den mår bra men måste inte vara det, eftersom många ormar ändå är rätt så tåliga och bra på att överleva.

En sak till förresten som jag bara måste nämna eftersom jag tycker den är viktig. När ormen har ätit så måste man låta den vara ifred i minst några dagar så att den kan smälta maten i lugn och ro. Hos snokar typ majsorm så brukar man säga att man ska låta den vara från det att den äter tills att den har bajsat vilket brukar ta ca tre dagar. En kungspyton har dock andra bajsvanor. 

Jag skulle kunna sitta här hela dagen och komma på fler anledningar till varför man bör hålla nere hanterandet av sin orm men jag kanske ska ge mig här :) Böjar känna mig lite tjatig och förmanande nu :) Men som sagt, det finns en hel del att tänka på :)



24
6
Patrik_Mk:
Ja jag har stort intresse av reptiler och vill bara lära mig mer om dom.

Jag tror att det är viktig att låta ormen välja när man hanterar den. Vill den ned, då lägger jag tillbaks henne.

om den sträcker sig rakt och slingrar iväg åt ett håll, tolkar jag som att den vill komma bort utan att känna sig hotat. Jag låter den välja själv.

om den sveper huvudet åt olika håll och ändrar riktning och t.o.m. luktar med tungan, uppfattar jag som hungrig eller sugen på jakt.
Då är hon ok, låter henne kolla runt.

När den bara ligger tex. i solen, utan att dra ihop sig utan sträcker ut lite mer och inte heller villja dra iväg, då borde det vara ok att vara ute några minuter antar jag.

Det jag har sett/hört hittils är det som större uppfödare som älskar och bryr sig om djuren förklarar, att man inte ska hantera dom mer än nån gång i veckan, innan dom är vana och avslappnade vid hantering. När dom inte längre är spännd/visar tecken av försvarsställning/räddsla.

Jag undrar just om de olika åsikten som folk har när det gäller lagom hantering eller mycket sällan. Kan det vara att endel föredrar att inte vänja dom och vill ha ormen på sitt riktiga sätt som dom är i vilda naturen? Om det är så, då förstår jag dom som vill att dom ska leva på sitt naturligta sätt.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Angående hantering av reptiler finns en lång informativ tråd om det, jag tänker inte gå in närmare på¨det då jag vet hur mycket detta ämne delar våran hobby i flera läger :) 

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007

 


88
72
gebon:
Jonas_ skrev:
Angående hantering av reptiler finns en lång informativ tråd om det, jag tänker inte gå in närmare på¨det då jag vet hur mycket detta ämne delar våran hobby i flera läger :) 

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007

 



Plöjde igenom den tråden för ett tag sedan och synen på just hanteringen av djuren varierar ju förvånansvärt mycket. Från att knappt gå nära terrariet till att behandla dem som barn:) Befinner väl mig själv i lägret som tycker en viss hantering är helt okej, men är emot det dagliga baltandet med djuren som vissa håller på med. Är väl kanske inte så farligt med lite utetid för härdigare djur som pallar med vanlig inomhusmiljö, men det baltades ju även med djur som har mycket speciella krav på miljön. Okej, om det bara gällt oerfarna ägare, men icke. Mycket märkligt?  
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild