Mat till dvärgskäggagamsunge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

173
59
mrvikke:
Tjena. Fick precis hem en dvärgskäggagam på snart 6 månader. Det står i flera skötselråd att man ska mata dem 2-3 gånger om dagen. Jag åker hemifrån innan terrariet tänds, så ödlar sover fortfarande. Kommer inte hem förrän på eftermiddagen. Behöver man verkligen ge så ofta, räcker det inte med ett reält mål med mat på eftermiddagen? 
Hur får man den att äta mer grönsaker?


1159
626
Temla:
Kan du inte ställa in en skål med några Dubia kackerlackor på morgonen? Men är den 6 månader så tycker iallafall jag att det räcker med ett mål mat om dagen. 

Många små skäggisar vill inte ha grönsaker, men det är bara att vara envis och ställa in varje dag ändå. Rätt som det är så äter dom, dock inte alla. En del börjar inte äta grönsaker förrän dom är äldre.

173
59
mrvikke:
Är dubia kackerlackor sämre på att rymma än syrsor? hur stora ska man ge? Överlever dom en dag i terrariet?

2048
773
psyjoh:
Dubia överlever länge. Har sett en som var halvstor när jag la in den. Sen bodde den bakom exoterra bakgrunden så jag kunde se den tills den blev vuxen. Detta handlade alltså om månader tills jag bytade inredning då bakgrunden satt fast i lera. Den levde på skäggisens grönsaker. 

Lägg dubian i en plastburk (låg så skäggisen når i) så de ej kan klättra över då de ej kan klättra på plast. Eller en låg keramik eller glasskål. Glas eller plast är ju bäst så ödlan kan se in att det rör sig. 

1159
626
Temla:
mrvikke skrev:
Är dubia kackerlackor sämre på att rymma än syrsor? hur stora ska man ge? Överlever dom en dag i terrariet?


Om du läser lite på faktablad om skäggagamer så ser du hur stora bytena ska vara. Personligen anser jag att man bör hålla sej till rimliga proportioner på foderinsekterna så de slipper kämpa för att få i sig maten. Vad är det man brukar säga.... inte större än avståndet mellan ödlans ögon?

Rekommenderar en stadig glas- eller keramikskål så inte skäggisen välter skålen och kackisarna rymmer ut i terrariet. :) 

Medlem i SHF
274
341
Jubari:
När de är unga så är de viktigare med animaliskt då de innehåller mycket protein etc. Vilket de behöver för att växa, de äter mer grönt som vuxna ja. Är ödlan 6 månader så utgår jag från att den är minst 10cm med svans, kanske större? Då bör ödlan kunna ta minst mellan storlek på syrsor, ca 1,5 cm stora. Svårt att säga när jag inte ser en bild samt att alla individer växer olika fort så jag kan mycket väl ha fel men uppskattningsvis så gissar jag på det baserat på egna erfarenheter, men de är bara testa sig fram. Alltid lätt att underskatta reptilers förmåga att ta föda, storleksmässigt tänker jag. Ödlan dör inte om du ger den ett för stort byte, kan den inte äta den så gör den inte det. 

Du behöver absolut inte ge ödlan 2 - 3 ggr om dagen, 1 gång om dagen räcker bra nu är den ju ändå 6 månader gammal vilket inte är jätteungt för en juvenil. Ställ in en skål med mjölmask/buffaloworms om du är orolig och mata med syrsor/dubia (basföda) när du har möjlighet och erbjud den något grönt. 

Både syrsor och dubia kan överleva länge i terrariet om de inte blir föda snabbt givetvis! Jag råder dig att ha lite koll om du har syrsor i terrariet, speciellt gravida honor för de kan sluta med att du får mängder av syrsungar i terrariet och det är inte kul. Samt att de kan skita ner mycket. De påverkar inte ödlan nämnvärt men drygt för dig att ha syrsskit i burken då de är väldigt smått och aningen jobbigt att plocka rent. 

1159
626
Temla:
Jubari: "Ödlan dör inte om du ger den ett för stort byte, kan den inte äta den så gör den inte det."


Varför läser man då på olika ställen om ödlor som tagit för stort byte och fått problem med förstoppning eller bakbensförlamning? Är det inte istället så att om den är tillräckligt hungrig så försöker den äta det som är tillgängligt, även om bytet skulle vara för stort? Jag såg en gång en liten skäggisjuvenil som satt med en gräshoppa i munnen som var ungefär halva ödlans storlek. Det gick inte så bra och gräshoppan fastnade halvvägs och fick dras ut med pincett. Nu kanske det är möjligt att ödlan skulle svalt bytet ändå efter en stund på något vis, men hur skulle det gått sen, och varför låta djuret kämpa så i onödan?
Tråkigt nog verkar en del tycka (avser INTE dej Jubari utan bara allmänt) att det är kul underhållning ju större byten de lyckas få sin ödla att svälja. Jag har lite kvävningsfobi så därför reagerar jag extra starkt varje gång jag ser eller hör talas om sånt.

160
91
turboadde:

Temla: Det är klart att det kan hända. Precis som dom kan få förstoppning av sand. Men jag tror du har missförstått allt han har skrivit bara för att du hakat upp dig på ett ord/mening. Dom klarar väldigt stora byten men man behöver ju inte mata med det största man hittar för det.

Sen dom som fått bakbensförlamning etc etc är ju inte helt säkert att det bara har varit för stort byte. Kan ju vara brist av andra saker med. Läser många som tex matar på kvällen och hur ska dom då kunna ligga och smälta ner sin mat under sollampan.
Vätskebrist kan ju också vara ett skäl till att maten inte smälts precis som förstoppning av sand.
Men visst är det dumt att utmana gränserna och lite sunt förnuft går ju alltid att använda :)


2048
773
psyjoh:
Den behöver ingen mini föda. Mina vanliga skäggisar som kläcktes 16-18/10 klarar ta syrsor som är 1-1.5cm ungefär så då borde din halvårs dvärgis klara större. Nu läste jag inte alla inläggen men såg att det nämndes nåt om det. 

2048
773
psyjoh:
Det där med bakbensförlamning gäller nästan bara nykläckta eller väldigt små ödlor som tar ett jättebyte. Tror det är rätt svårt annars. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild