Lättskött ödla för nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

55
24
Mona:
jag har både ögonfransgecko, leopardgecko och skäggagam. Den jag anser är enklast att ta hand om och roligast är ögonfransen (Correlophus ciliatus). Visst, den är nattvaken men framåt kvällarna är det full fart på den och de hoppar mellan grenar och sådant. Väldigt intressanta djur. 

903
509
Evanjeline:

Om ni är beredda på att lägga ner pengarna på bra belysning tror jag en skäggagam eller en dvärgskäggagam kan vara ett bra val.  De är inte så känsliga i huden som tex ögonfransar, vilket jag antar är bra för någon yngre, som kan ha svårare med kordinationen. Det är nog också trevligare med något dagaktivt för ett barn som inte är vaket så länge på kvällen.  Ett annat alternativ kan kanske vara en daggecko? Men där är ju åter igen att de inte ska röras, och är skygga. Jag tror reptiler kan vara bra barndjur, men man måste göra klart att de inte är keldjur. Att sitta vi terrariumet och handmata, och klappa lite lätt då och då tycker jag är ok, men de ska inte släpas rundor på och kramas som ett keldjur. Vill man ta ut reptilen då och då och låta gå rundor lite på golvet rekomenderar jag att välja en art som inte ska ha hög luftfuktighet. Där passar åter igen skäggagamen bra.

Vad ni än väljer så rekomenderar jag starkt att inte köpa ett djur från en djuraffär. Det är absolut inte så att alla djuraffärer är dåliga, men om man aldrig haft en reptil kan det vara svårt att se skillnaden på vilka som blivit bra omhändertagna. En uppfödare eller en reptilmässa om ni vill ha ett yngre djur, eller kanske blocket eller liknande för ett äldre. Du frågade också om ni borde köpa ett ungt djur eller inte, och jag tycker det kan vara vettigt att köpa ett lite äldre djur om man inte har erfarenhet, då man vet att de fungerar. Behöver inte vara en vuxen, men åtminstonde inte en bebis.


7
3
men_hejj:
Skulle ni rekommendera en ögonfransgecko till en 11 åring? Hon har tjatat jätte länge om en. De ser ju så fina ut också så jag lovade henne att jag skulle tänka på det.

5088
3861
Tropfrog:
men_hejj skrev:
Skulle ni rekommendera en ögonfransgecko till en 11 åring? Hon har tjatat jätte länge om en. De ser ju så fina ut också så jag lovade henne att jag skulle tänka på det.


Ja det tycker jag. Men......både du och 11 åringen måste ha realistiska förväntningar. Om ni förstår att det är ett kvälls/ nattaktivt djur som inte bör hanteras  i onödan har ni kommit långt och är redo.

Mvh
Magnus 

7
3
men_hejj:
Okej tack vi har förstått det redan,och jag har läst en massa redan sen förra året så jag är beredd! :) 

7
3
men_hejj:
Har ni några tips när det gäller att skaffa ögonfransgecko? Kontakta gärna mig funderar nämligen på att skaffa en nu i sommar!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
men_hejj skrev:
Har ni några tips när det gäller att skaffa ögonfransgecko? Kontakta gärna mig funderar nämligen på att skaffa en nu i sommar!


Utöver att läsa igenom så mycket information man kan, så kan jag nämna några av de saker som jag upplever att många nybörjare missar eller har svårt med.

Inredning
Eftersom det är en trädlevande ödla, så gäller det att bygga med inredning på höjden. Det gäller att ha en hel del vertikala grenar vid olika nivåer i terrariet, vilket kan kräva en hel del inredning. Mitt förslag är att använda en del korkbarksrör som läggs mot varandra och bygger upp så att ödla kan röra sig lätt i terrariet. Det räcker alltså inte med att sätta in en platsgrotta och någon stubbe i ena hörnet, och en växt i andra. Man behöver mer grenar och inredning än man kan tro och det gäller att tänka på att ödlan ska kunna klättra på det utan problem. Att sätta in en hög växt som tar en stor yta av terrariet och inte klarar ödlans vikt kan därför vara en dålig idé.

Luftfuktighet & dränering
Då dessa djur vill ha hög luftfuktighet, behöver man se till att det finns någon form av dränage i botten så att inte bottensubstratet står i vatten. Det kan man åstadkomma med ett lager lecakulor eller sten i botten, en duk över detta, och sen bottensubstratet ovan på det.

Terrarium innan djur
Se till att ha ett fungerande terrarium med växter fungerande innan du skaffar ödlan. Du har då möjlighet att mäta så att både temperatur och luftfuktighet ligger på en bra nivå, samtidigt som du kan se till att växter hinner förankra sig.

Terrariumstorlek
Det finns minimum-krav på hur litet terrarie som är tillåtet att använda till en ödla. Dessa mått är alltså minimum för vad som är tillåtet, inte vad som är rekommenderat. Köp ett tillräckligt stort terrarie för att ödlan ska kunna bo där hela livet. Reptiler når ofta fullvuxen storlek väldigt fort, så att försöka uppgradera allt eftersom blir ofta till att ödlan får gå i ett förlitet terrarie än vad den behöver.

508
304
Jonas77:
Som anders redan har beskrivit så är det väldigt viktigt att utnytja volymen i terrariet till trädlevand ödlor. Det går inte att att beskriva hur ofta folk tror att det har ett fantastiskt terrarium, stort och rymligt, men med an massa volym som saknar grenar och gömslen. Varenda kvadratdecimeter som saknar möjlighet att vistas på är ju död volym för dessa djur. Lycka till.

7
3
men_hejj:

anders skrev:


Utöver att läsa igenom så mycket information man kan, så kan jag nämna några av de saker som jag upplever att många nybörjare missar eller har svårt med.

Inredning
Eftersom det är en trädlevande ödla, så gäller det att bygga med inredning på höjden. Det gäller att ha en hel del vertikala grenar vid olika nivåer i terrariet, vilket kan kräva en hel del inredning. Mitt förslag är att använda en del korkbarksrör som läggs mot varandra och bygger upp så att ödla kan röra sig lätt i terrariet. Det räcker alltså inte med att sätta in en platsgrotta och någon stubbe i ena hörnet, och en växt i andra. Man behöver mer grenar och inredning än man kan tro och det gäller att tänka på att ödlan ska kunna klättra på det utan problem. Att sätta in en hög växt som tar en stor yta av terrariet och inte klarar ödlans vikt kan därför vara en dålig idé.

Luftfuktighet & dränering
Då dessa djur vill ha hög luftfuktighet, behöver man se till att det finns någon form av dränage i botten så att inte bottensubstratet står i vatten. Det kan man åstadkomma med ett lager lecakulor eller sten i botten, en duk över detta, och sen bottensubstratet ovan på det.

Terrarium innan djur
Se till att ha ett fungerande terrarium med växter fungerande innan du skaffar ödlan. Du har då möjlighet att mäta så att både temperatur och luftfuktighet ligger på en bra nivå, samtidigt som du kan se till att växter hinner förankra sig.

Terrariumstorlek
Det finns minimum-krav på hur litet terrarie som är tillåtet att använda till en ödla. Dessa mått är alltså minimum för vad som är tillåtet, inte vad som är rekommenderat. Köp ett tillräckligt stort terrarie för att ödlan ska kunna bo där hela livet. Reptiler når ofta fullvuxen storlek väldigt fort, så att försöka uppgradera allt eftersom blir ofta till att ödlan får gå i ett förlitet terrarie än vad den behöver.


tack för tipsen! Ska dock titta mer på lecakulor och växter.


7
3
men_hejj:

Tänker nämligen skaffa en ögonfransgecko nu i sommar! Jag har läst på om de sen förra året och extra nyligen så är påläst redan.

Men jag vill gärna ha tips av er som har erfarenhet av ögonfransar. (Har frågor också)

1. Vilka växter hade/har ni i ert terrarium som ni tycker funkar bra.

2. Finns det mer än frukter,insekter och pulvret man kan mata de med? (Behöver man ge de insekter?)

3.  Hur vet man att den mår bra och har tillräckligt med växter? 

Tacksam för svar!????????

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild