Vad tycker ni om fjäll lösa ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

225
4
ia_:

Klart det är samma sak. Likaså en fågel, älg eller hasselmus.

Alla bytesdjur använder sin färg som skydd. Det finns en anledning till at vissa färger förekommer väldigt sällan i naturen och det är för att de med udda och synliga färger blir uppkäkade och utrensade. Väldigt enkelt.

Skulle vara intressant att läsa de studierna.


158
19
Johanon:

intressant liknelse det där,,,finns ju rätt mycket belägg för att reptiler har stort behov av sin färg


225
4
ia_:

I det vilda har de definivt i allra högsta grad behov av sin färg, men om de har en avvikande färg ser jag fortfarande inte att de skulle vara stressade över att de har en viss färg. Jag är av den åsikten att de inte ens är medvetna om vilken färg de själva har.

Är fortfarande väldigt intresserad av att se de "bevisen" du nämner, som säger att de blir psykiskt stressade över att ha en viss färg?


158
19
Johanon:

ska se om jag hittar just de jag sett där det nämner att fel naturlig färg orsakar stress, just nu hinner jag inte tyvärr sitta å söka, men lägger upp de här sen

 


107
96
jimmyA:

det är märkligt ibland hur många experter det finns i alla dessa frågor :D 

är det nån som har nått riktigt vetenskapligt eller ens egna erfarenherer av djuren i fråga eller är det bara en massa spekulationer  " gissningar"?

" inte personligt mot dig Redfoot utan alla är inne lite på samma linje"

"Det är inte första och tyvärr inte sista gången som människan gör sig till något allsmäktigt som laborerar med andra liv för egen vinnings skull."

men alla som sitter här håller väl djur i terrarium,akvarium,plastlådor,burar m.m och för vems skull är det?

nu gillar jag inte heller fjäll lösa ormar och tänker inte köpa nån heller och det är mitt bidrag till det , är bara lite trött på dessa diskussioner. 

kan inte nån gå ut och krama ett träd så kanske dom slutar skövla regnskog på borneo 


593
551
Redfoot:

Jag tar det inte personligt, detta är ett forum och alla har rätt att tycka vad dom vill =). Det jag inte förstår i ditt resonomang är att först så raljerar du över "vår" inställning till fjällösa ormar för attt sedan tycka som "vi".

Märkligt, om du nu verkligen tycker att det är skit med dessa experiment.

Att det skulle vara laborativit att hålla djur i terrarier och att det skulle likställas med experiment har jag väldigt svårt för att förstå. Det är möjligt att du blir trött på "vår" inställning men jag jag kan säga dig att jag blir nog precis lika trött varje gång jag läser om framexperimenterade reptiler eller andra djur för den delen också.
Detta är djur som experimenteras fram för ett ända syfte, att tjäna en massa pengar. 


107
96
jimmyA:

 

allt blir ju lite ner kortat när man skriver på forum , det här är ju nått man skulle kunna prata om en hel kväll :D

det jag raljerar är all expertis , jag tycker att det skulle vara intressant att få riktig information än en massa spekulationer .

skit o skit , jag gillar inte ormar utan fjäll men jag gillar expriment med olika färger på ormar och vad jag har sett så är det ingen "större" skillnad på en vit,svart,randig,prickig orm.men det är klart att det finns inavlade varianter som felar men dom kommer antagligen att försvinna pga av att ingen vill ha dom,

det är alltid ett expriment att hålla djur i fångenskap kanske inte på samma indrustriella sätt och det finns alltid nån som har i syfte att tjäna pengar när det handlar om djur i fångenskap.

var kommer dina sköldpaddor ifrån? antar att dom inte är gratis.


593
551
Redfoot:

"allt blir ju lite ner kortat när man skriver på forum , det här är ju nått man skulle kunna prata om en hel kväll :D"

Skulle tro att inte ens en vecka skulle räcka till. ;D

"det jag raljerar är all expertis , jag tycker att det skulle vara intressant att få riktig information än en massa spekulationer ."

Behöver man vara expert för att vara motståndare till experiment på djur i syfte att få fram så udda djur som möjligt? Jag är emot valjakt men äger ingen val och är ingen expert på området heller, kan bara referera till vad som skrivs i media.

"det är alltid ett expriment att hålla djur i fångenskap kanske inte på samma indrustriella sätt och det finns alltid nån som har i syfte att tjäna pengar när det handlar om djur i fångenskap."

Jag tycker inte det är fel att tjäna pengar på sina djur, det jag vänder mig mot är att det måste handla om djur som tagits fram i experimentsyfte. Sedan måste jag ännu en gång få säga att man bör nog inte jämnföra hållandet av er reptil i ett terrarium med att försöka få fram och sälja fjällösa ormar.

"var kommer dina sköldpaddor ifrån? antar att dom inte är gratis."

Nja! en har varit gratis, resten har jag pyntat för, vad detta nu har med saken att göra??: =) Det ska kanske tilläggas att dom har fjäll och skal, alltså inga experiment. Nu ska man inte tro att sköldpaddor är förskonade från detta experimenterande, nej nej, det finns en del märkliga varianter där också. :)


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Fast vad har du själv för kunskap och erfarenhet för att kunna komma med din "expertis"? Uttala dig inte i frågan om du rackar ner på andras kunskap och erfarenheter utan att veta ett smack om det. Känns som att du kör taggarna utåt på en gång för att detta är en fråga som du tar åt dig av, för att du själv kanske tycker om olika morpher osv. Precis som en saab-ägare försvarar sitt val av bil frenetiskt för ett gäng volvo-ägare ungefär.


107
96
jimmyA:

min kunskap om fjälllösa ormar är noll och det är just därför jag inte sitter och gissar utan mer eftersöker riktig experis ;) för det skulle vara intressant att få rätt information,

och personligen så tycker jag nog att jag är nästan den enda som inte har taggarna utåt i den här frågan om "fjälllösa ormar" som detta igentligen handar om, även om färg morpher är lite i samma storm.

tyckte den liknelsen var lite dålig men det klart att folk försvara det dom håller på med inom alla kategorier för om det är nått man bör kunna så är det just "det". och det är just därför jag vill höra ett utlåtande från nån som faktiskt håller fjälllösa ormar innan jag börjar pajkastning.

men när man går in på en sån här tråd som ägare av fjälllös orm så kommer man nog inte dela med  sig av sina erfarenheter , därav min negativa attityd ;)

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild