Första bygget klart, tankar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

128
44
scienta:
Jaha, då var mitt första bygge klart. Snodde lite formplyfa ifrån min utbildning och det enda som egentligen har kostat något är glaset och klädseln. Limmat och skruvat med ett bakstycke av oljehärdad masonit. 

Lite bilder:

imgur.com/dDt21n7

Det ovetande materialet som kom att bli min kp's nya hem. Dessvärre var det begagnat så processen var inte så enkel som jag hade hoppats.

i.imgur.com/DSck3Kw.jpg
i.imgur.com/8NMdQsN.jpg
i.imgur.com/qvneIRZ.jpg

Eftersom materialet var begagnat så var det inte många raka sidor att gå efter, samt att det inte heller var helt plant över allt. Fick kämpa som attan med att få det någorlunda rakt och trots att slutresultatet är några millimeter skevt så är jag relativt nöjd. Dåligt med bilder fram till denna punkt p.g.a. detta. Trots att farsan, gammal möbelsnickare, plockades in som back-up så yttrades det bra många svordomar. På bilden syns den skena som glaset ska glida i, vilken gjordes med en ursparning mellan två ihop-satta plyfor.

i.imgur.com/qZamcYy.jpg

Den övre delen av skenan agerar mest bara stöd, glaset ligger fint i ändå och kan inte trilla in.

i.imgur.com/T288qaj.jpg
i.imgur.com/04vEbPh.jpg

Ventilations-hål. 10mm in och 12mm ut.

i.imgur.com/nEZQsUB.jpg
i.imgur.com/LqeOaMJ.jpg

Igen, blev inte så många bilder under processen med slipning och beklädnad. Den som prövat att arbeta med denna folie vet vilket helvete det kan vara, men farsan insisterade då vi haft hyfsade resultat med det förut till datorbord m.m. Även om min kp inte ser någon skillnad så tycker iaf jag att det blev finare än något helsvart (så länge man inte går och illglor i kanterna). Bakgrunden fästes med vanligt trä-lim och var nästan ännu värre än den förbannade yttre klädseln. Stämmer bakgrunden hyfsat med kp'ns naturliga habitat?

Den uppmärksamme ser även att det monterats in en lampa och jag undrar lite smått vilken lampa, mer specifikt, som är rekommenderad för kp? Detta med intensitet av uv m.m. är ju en ren djungel.

Tips och idéer inför ormens inflytt uppskattas! Skulle även vilja få tag på en bra termostat/hygrometer att installera och pröva med innan den slutgiltiga flytten.

Album: imgur.com/a/a3X5i

2966
1645
Hoggaforfan:

Finns en tråd med just belysning och kp:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2632&p=2&scroll=down

Ska du ha växter i det så är kelvin och lumnens mer intressant. Gärna ett lysrör som är 6000k och ett som är 4500k. Led är att rekommendera.

Det blev snyggt där med spåret för glaset och klä in det blev snyggt. Sen vet jag hur man kan svära efter snett och vint :-P

In med ett par rejäla grenar bara och lite gömställe. Gärna någon form av drenering i bottnen som täcks av planteringsduk annars mixar väl ormen ihop det och jorden.

Enda kritiken är ventilationen. Den nedre är för långt ner. Dels blir det svårt att ha ett bra lager med drenering och bottensubstrat dels så blir det lite en skortsenseffekt om man har det får långt ner samt drag längs marken.
På den formen så hade jag nog valt det att ha ventilationen ca 10cm över markytan.


128
44
scienta:
Hoggaforfan skrev:
Finns en tråd med just belysning och kp:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=2632&p=2&scroll=down

Ska du ha växter i det så är kelvin och lumnens mer intressant. Gärna ett lysrör som är 6000k och ett som är 4500k. Led är att rekommendera.

Det blev snyggt där med spåret för glaset och klä in det blev snyggt. Sen vet jag hur man kan svära efter snett och vint :-P

In med ett par rejäla grenar bara och lite gömställe. Gärna någon form av drenering i bottnen som täcks av planteringsduk annars mixar väl ormen ihop det och jorden.

Enda kritiken är ventilationen. Den nedre är för långt ner. Dels blir det svårt att ha ett bra lager med drenering och bottensubstrat dels så blir det lite en skortsenseffekt om man har det får långt ner samt drag längs marken.
På den formen så hade jag nog valt det att ha ventilationen ca 10cm över markytan.



Tackar! Gömställe får han med sig ifrån sin nuvarande, tillfälliga, håla - vilken jag köpte i samband med honom. Grenar och liknande tänkte jag plocka utifrån, hur ska dessa behandlas (ome ens möjligt) för att inte dra med sig skadliga saker? 

Växter har jag haft funderingar på, plast är inte jätteskoj i längden. Finns det några rekommenderade som kan tänkas passa? First reptiles har ju någon färdig härva med frön i som verkar intressant.

Angående ventilationen så tänkte jag bara på att få lite höjd ifrån substratet (blev 5 cm i detta fall). I instruktionen så ska det bara täcka max ~1cm ovanför värmemattan, vilken jag planerar att lägga rätt nära insuget. Men jag lär få bygga nytt inom ett års tid eller något, så då vet jag vad jag ska tänka på tills dess! :) Räcker storleken på hålen?

Var ska man placera sensor för termometer och hygrometer?

2966
1645
Hoggaforfan:
Behövs inte behandlas något utan det är bara att se till att det inte är några myror sen kan man skicka in det i terrarie. Är det gråsuggor med så är det bara bra. :-)

Gullranka ska vara bra och tålig har jag förstått det som. kps är väl inte de värsta marrodörerna i branschen men en del kan de förstöra ändå. Tveksamt om det går att nyplantera i ett terrarium för en kp men kan vara kul att testa.
Enklast är nog att åka ut till en plantskola och be om snabbväxande, tåliga växter.

Storleken tror jag nog duger, börjar det lukta riktigt illa och instängt där får du borra upp något hål till. Tänk på att fuktspärra hålen med, tror det behövs om det inte är gjort. 
Vet inte om de tänker att värmemattan då värmer upp luften som kommer in eller så.
Ventilation är en vetenskap. 

Termometern hade jag nog satt nere i högra hörnet där det borde vara kallast och sen hygrometern i övre högra hörnet där det borde vara torrast så blir det nog bra. Men om det är rätt det vet jag inte men då får jag hoppas någon korrigerar mig. :-)

903
509
Evanjeline:
Jag föredrar att sätta hygro och termometer på de olika ställena under en dag för att se vad det ligger på, sen sätter jag dem där klimatet är mittimellan. Då vad jag ungefär hur mycket luftfuktigheten skiljer sig mellan de olika platserna, likaså värmen och det ät lättast för mig att räkna ut det så. Annars kan man köra på en dyrare variant och ha på båda sidor. Om du har just hygrometern på det torraste stället måste du se till så du inte håller luftfuktigheten inom de höga ramarna av artens behov för då är resten alldeles för fuktigt. Jag tror att placeringen är en smaksak.

128
44
scienta:
Hoggaforfan skrev:
Behövs inte behandlas något utan det är bara att se till att det inte är några myror sen kan man skicka in det i terrarie. Är det gråsuggor med så är det bara bra. :-)

Gullranka ska vara bra och tålig har jag förstått det som. kps är väl inte de värsta marrodörerna i branschen men en del kan de förstöra ändå. Tveksamt om det går att nyplantera i ett terrarium för en kp men kan vara kul att testa.
Enklast är nog att åka ut till en plantskola och be om snabbväxande, tåliga växter.

Storleken tror jag nog duger, börjar det lukta riktigt illa och instängt där får du borra upp något hål till. Tänk på att fuktspärra hålen med, tror det behövs om det inte är gjort. 
Vet inte om de tänker att värmemattan då värmer upp luften som kommer in eller så.
Ventilation är en vetenskap. 

Termometern hade jag nog satt nere i högra hörnet där det borde vara kallast och sen hygrometern i övre högra hörnet där det borde vara torrast så blir det nog bra. Men om det är rätt det vet jag inte men då får jag hoppas någon korrigerar mig. :-)


Jag testar lite med mätningen så får vi se! Ett medel-tal vore ju bra att få fram. Men vart tusan ska jag få tag på någon form av styrning till värmemattan? Letat som en tok idag, men hittar ingen dimmer eller liknande som skulle fungera. Allt är för 20W och uppåt!


Evanjeline skrev:
Jag föredrar att sätta hygro och termometer på de olika ställena under en dag för att se vad det ligger på, sen sätter jag dem där klimatet är mittimellan. Då vad jag ungefär hur mycket luftfuktigheten skiljer sig mellan de olika platserna, likaså värmen och det ät lättast för mig att räkna ut det så. Annars kan man köra på en dyrare variant och ha på båda sidor. Om du har just hygrometern på det torraste stället måste du se till så du inte håller luftfuktigheten inom de höga ramarna av artens behov för då är resten alldeles för fuktigt. Jag tror att placeringen är en smaksak.


Det är nog helt sant! Satte en kombinerad termometer/hygrometer på sidan, så får vi se. Har även en analog sak ifrån biltema som jag lag på substratet för tillfället för att hålla lite mer nogrann koll. 


2966
1645
Hoggaforfan:
Finns termostater för värmemattor/värmekablar men inte säkert du behöver den. Testa först så får du se hur varmt det blir. De är ju inte särskilt billiga och de flesta klarar sig utan.

128
44
scienta:
Hoggaforfan skrev:
Finns termostater för värmemattor/värmekablar men inte säkert du behöver den. Testa först så får du se hur varmt det blir. De är ju inte särskilt billiga och de flesta klarar sig utan.


Jo, har kikat på en för 700:- med dag/natt-funktion. Sugen på att köpa en sådan sen när pengar trillar in igen.

Just nu blir det ganska varmt med matta. Med enbart lampan (låg-energi 7 W, blir lite ljummen) så håller terrariet 26 C (enligt båda mätarna). Gör det något om ormen (som för övrigt heter Niles), inte får någon natt-sänkning?

Sen så säger mätaren att luftfuktigheten ligger på 82%, vilket jag tycker låter väl högt (borde nästan synas kondens på glaset?). Har placerat den 20-30cm ovanför insuget. 

2966
1645
Hoggaforfan:
26C är bra grund temperatur, gör absolut inget om det höjs. Jag vet en del ödlor kan vara känsliga för nattemperatur men ormar är ganska tacksamma att sköta och vad jag vet så bryr de sig inte. Viss skillnad blir det ju ändå om du har en större lampa sen som släcks så sjunker ju temperaturen någon grad under natten.
Annars verkar det fungera med en vanlig kontaktdimmer ändå läste jag på kps skötelråd. 
Jag vet att LEDs kan strula lite med vanliga dimmers, att de flimmrar lite. Kanske blir detsamma med en värmematta men då gör det ju inget.

Låter som ventilationen fungerar bra då om du inte har kondens i den fuktigheten. :-)
Kondens beror mer på ventilatrion än luftfuktigheten. Var man har ventilationen och hur etc


128
44
scienta:
Hoggaforfan skrev:
26C är bra grund temperatur, gör absolut inget om det höjs. Jag vet en del ödlor kan vara känsliga för nattemperatur men ormar är ganska tacksamma att sköta och vad jag vet så bryr de sig inte. Viss skillnad blir det ju ändå om du har en större lampa sen som släcks så sjunker ju temperaturen någon grad under natten.
Annars verkar det fungera med en vanlig kontaktdimmer ändå läste jag på kps skötelråd. 
Jag vet att LEDs kan strula lite med vanliga dimmers, att de flimmrar lite. Kanske blir detsamma med en värmematta men då gör det ju inget.

Låter som ventilationen fungerar bra då om du inte har kondens i den fuktigheten. :-)
Kondens beror mer på ventilatrion än luftfuktigheten. Var man har ventilationen och hur etc




Är rädd att temperaturen blir högre än 32C som jag drar igång mattan. Men det beror såklart på vart man drar den mätpunkten, direkt på substratet får jag en temp och i luften en annan.

82% är inte för mycket då? Nu är ju iofs halva terrariet full av tov som är små-fuktig direkt ur säcken. Tog lite fel på hur stort terrariet faktiskt är och torkade bara torv för hälften. Över detta har jag sen lite pinje-bark.

Hmm. Jag får nog ta och fråga. Hittade en lämplig termostat i byggsats på Kjell för 119:-, men jag vågade inte chansa och köpa den då jag inte vet om mattan klarar 24V/1.6A istället för 230V/0.065A (det borde fungera teoretiskt) och om termostaten håller för det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild