Vikten av UV-ljus, D-vitamin & kunskap om MBD

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Klockan77:
Jag tänkte med den här tråden öppna diskussionen om MBD, UV, och D-vitamin då jag anser att det är en av de viktigaste kunskaper för framförallt ödle- och sköldpaddsägare. Och dessvärre ett ämne som många saknar kunskaper i. Medans andra har oerhörda kunskaper i ämnet. Mitt hopp är att locka båda grupperna till den här tråden för att skapa diskussion och på så sätt att vi alla ska lära oss något och kunna erbjuda en bättre skötsel till våra djur.
Ni får alltså väldigt gärna kritisera det som jag har skrivit så att vi kan lära av varandra.

Så nu hoppas jag att ni har orken att läsa den här relativt långa texten och sedan har något att tycka till om :)

Vad UV behövs för
Kort och gott behövs UV-A och UV-B för stimulering och produktion av flertalet hormoner i kroppen som till exempel belöningshormonet endorfin.

UV-A stimulerar bland annat pigmentering och kan tillsammans med UV-B (och en del andra faktorer) se till så att ditt djur får de vackra färger som den kan ha i naturen.

UV-B behövs bland annat för bildandet av provitamin D3 och vitamin D3.

UV-C är en farlig strålning som sätter fart på mutationer och därmed också cancer. I atmosfären reflekteras det mesta bort av ozonlagret. Det används i en del vattenrening då det är en så pass farlig strålning att det tar död på det mesta och därför gör vattnet rent.

UV-ljus ligger utanför vad som är möjligt för det mänskliga ögat att se. Det ljus som man ser i sina UV-lampor är inte UV-ljus, istället är det ”vanligt ljus” som de också ger ifrån sig. Därför kan du aldrig kolla på en UV-lampa och se att den ger det som behövs. Istället krävs mätinstrument till detta.

Pigmentet melanin som ger mörk färg skyddar mot UV-strålning. Det innebär att desto mörkare en människa eller djur är desto mer behöver den vistas i solen för att bilda D-vitamin.

Bildande/upptag av D-vitamin
1. Fettämnet kolesterol bearbetas och binds i levern till lipoprotein och transporteras sedan till huden
2. Huden utsätts för UV-B och provitamin D3 bildas.
3. Även vitamin D3 (kolecalciferol) bildas i huden vid UV-B strålning och binds sedan till lipoprotein för transport tillbaka till levern
4. I levern omvandlas D3 till 25-OH-vitamin D3 (Kalcidiol)
5. Sedan förs Kalcidiol till cellerna runt om i kroppen där det kan omvandlas till 1,25-OH-vitamin (Kalcitriol) och stimulera en rad funktioner.

Den bästa källan till D-vitamin är UV-B ljus men djuren kan också få i sig det genom födan. Djur som äter helkroppsdjur anses få i sig allt de behöver men det är förutsatt att djuret som i fallet är föda har fått en tillfredställande kost när det gäller alla näringsämnen. Om till exempel en mus som föds upp som foder inte har hunnit få i sig/bilda bra nivåer av D-vitamin så kommer självklart inte djuret som äter musen inte heller få tillräckligt med D-vitamin av att äta musen och måste därför tillgodose det behovet genom att sola eller äta annat.

Växter bildar inte D3 när de träffas av solen, istället bildar de D2 som kan omvandlas och användas på ungefär samma sätt.

D-vitamin behövs bland annat för
Transport av kalcium och fosfor genom att se till att de proteiner och enzymer som transporterar mineralerna bildas i tarmen. Ser även till att det sker ett återupptag av kalcium och fosfor ur primärurinen i njurarna.
Främjar inlagring av kalcium i skelettet
”Väcker” och stimulerar immunförsvaret vid infektion
En normal ämnesomsättning
”Stänga av” och ”sätta på” vissa gener som i sin tur startar vissa processer

Kalcium (Ca): Fosfor (P) balansen
Den rekommenderade och ansedda optimala förhållandet mellan Ca: P är 2:1 för människa och det är oftast det man hör om ödlor också. Ibland hör man att det är ett minimum av Ca nivån, dvs. att man helst ska se till att sin ödla får i sig lite mer än dubbelt så mycket kalcium som fosfor. Hur sant det här är har jag ingen källa på… Sköldpaddor brukar anses ha ett mycket högre behov av kalcium, jag har hört flera siffror som t. ex. 5:1 & 7:1. Det här är verkligen inte mitt område, ni får gärna skriva en kommentar om sköldpaddors Ca: P – balans och andra tillfällen då 2:1 inte gäller.
Om balansen inte upprätthålls kan kroppen bryta ner skelettet (det här är naturligt och sker hela tiden i viss utsträckning men det blir betydligt värre om balansen mellan Ca & P inte stämmer) för att få tag på den mineralen som kroppen lider brist på.
Det är väldigt sällan man lider brist på fosfor som har en förmåga att finnas i den mesta födan, framförallt i animalisk föda som insekter och kött. Men många herbivorer kan i naturen behöva pica (äta sådant som inte anses vara föda, exempel jord och ben) under till exempel torrperiod då växterna tenderar att dra tillbaka fosfor från bladen.
Kalciumbrist däremot är relativt vanligt både hos människor och ödlorna/sköldpaddorna som de håller. Extra mycket blir de djur i riskzonen som får kött utan ben, insekter och vissa växter (på grund av för stora nivåer av fosfor i den födan och därför ger fel Ca: P – balans). Brist på D-vitamin eller för högt intag av ämnen som binder kalcium redan i tarmen så att kroppen inte klarar av att ta upp det, exempel på sådana ämnen är oxalater och fytater.

Kalcium behövs för:
Bygga upp skelettet.
Nervsignaler och musklernas funktion.
Blodets koaguleringsförmåga.
Fosfor behövs för:
Att binda till kalcium och bilda kalciumfosfat som ger skelettet dess styrka/hårdehet, hur man nu vill utrycka sig.
Det är nödvändigt för produktionen av energi.
Nervsignaler och musklernas funktion.

MBD (Metabolic bone disease)
Är ett samlingsnamn på flertalet sjukdomstillstånd som har med skelettets ämnesomsättning att göra. Exempel är rakit, (skelettet förblir mjukt och formbart på grund av för lite kalcium, sker hos växande individer) osteoporos, (urlakning av skelettet så att det blir mjukt och poröst) osteomalaci (liknande rakit men hos vuxna individer) och så kallad gummikäke med mera.

När MBD har utvecklats är skadan ofta skedd och svår att åtgärda därför bör man med alla sina kunskaper och möjligheter förebygga detta. Ett tidigt varningstecken brukar kunna vara att svansen på en ödla blir krokig. Det kan också ses i ovanligt hög inaktivitet, dålig aptit, okordinerade rörelser eller muskelryckningar (Ca & P är ju viktigt även för nerver och muskler) och det kan därför hos honor leda till värpnöd. När förloppet gott långt kan olika delar svullna till exempel ben och käkar. Kroppen kan även bli missformad på olika sätt som krokig ryggrad och buckligt skal.

Man ska också tänka på att tidiga former och vissa former som osteomalaci kan vara svåra att upptäcka (många gånger diagnosernas till och med människor som kan förklara sin situation fel). Dessutom är det hos människor ofta smärtsamt och vi kan därför utgå från att det också är det hos våra djur även om de sällan visar det.

MBD kan bero på flera saker, bland annat på D-vitaminbrist och fel i balansen mellan Ca: P.
Vad detta beror på kanske är självklart med tanke på vad jag har skrivit ovan men jag skriver ut det här också för att göra det tydligt.

D-vitaminbrist kan bero på avsaknad eller inte tillräckligt UV-B ljus eller otillräcklig kost vid dåligt UV. Min personliga åsikt (ni får gärna argumentera mot eller för) är att även ödlor som benämns som nattaktiva bör ha tillgång till UV då djur sällan lever med tydliga regler. Vad jag syftar på här är vi människor försöker kategorisera djur men att det sällan håller och att man bör veta att djur är undantagens mästare. Till exempel kan ett nattaktivt djur av någon anledning vara aktiva i skymning och soluppgång och då utsätta sig för UV-strålning även om det är i väldigt smådoser. Eller till och med vid enstaka tillfällen vara ute på vandring eller sola dagtid. En del djur kan vara inaktiva på en plats där UV-ljuset reflekteras till och trots sin inaktivitet bilda D-vitamin.
Om man nu inte anser att ens djur är värt en UV-lampa så är D-vitamin fortfarande nödvändigt för djuret och behovet måste tillgodoses genom fodret. Det finns rena D-vitamin tillskott och det finns kalcium blandat med D-vitamin. En del foder som till exempel mycket fisk innehåller mycket D-vitamin.

Om man nu bestämmer sig för ett tillskott så bör det vara D3 (kolecalciferol) och inte den aktiva formen 1,25-OH-vitamin (Kalcitriol). Anledningen till det är att ett tillskott av D3 ger kroppen en möjlighet att omvandla det som behövs eller lagra i fettet. Medans ett tillskott av 1,25-OH-vitamin ger en större risk av överskott, alltså D-vitamin förgiftning.

Fel i Ca: P balansen kan och beror ofta på för lite kalcium eller för mycket fosfor i födan (rent teoretiskt kan det också vara tvärt om men vad jag vet är det så gott som aldrig det i praktiken)
För mycket kalciumbindande ämnen i fodret. Brist på D-vitamin.

Har ni fler orsaker på MBD så ös på med de i kommentarsfältet.

Hur man undviker MBD. Se till att Ca: P balansen upprätthålls. Undvik Kalciumbindande ämnen. Se till att ha bra UV-lampor. (Här kommer vi till min huvudsak med det här extra stycket som annars skulle varit onödigt). För något år sedan gjorde jag mätningar på flertalet olika UV-lampor av olika märken och utformning (rör och spots). Jag kom då fram till att ingen av lamporna som jag mätte på gav önskvärda nivåer och startade därför en tråd om det på olika reptilforum. Fler kommenterade i tråden om sina egna mätningar som bekräftade detta. Nu kommer jag inte ihåg alla märkena längre men bland annat var det ExoTerra som gav fruktansvärt låga nivåer och till och med på sin dyrare variant solarglo var det väldigt varierande resultat. Nu ska de själva ha kommit med den insikten och ändrat sina lampor och jag har inte några mätningar på de och jag skulle vara väldigt tacksam om de som har möjlighet postar sina mätningsresultat här. Ett märke som höll vad de lovade var dock SolarRaptor som jag starkt rekommenderar.

Källor
Livsmedelsverket
Vitaminer & Mineraler handbok. Av Amanda Ursell. 2001
Supervitamin D. Av Jörg Spitz. 2011
Och tyvärr en hel del källor som jag inte minns pga. att jag inte läst det nyligen. Dock härstammar de stora delar av texten från källorna ovan och jag har försökt skriva sådant som jag är säker på att jag läst i en säker källa men jag kan ju självklart inte garantera detta eftersom att jag inte har källorna kvar att hänvisa till. Jag kunde visserligen ha letat upp de men lite lathet har smugit sig in här… Så jag hoppas på att om det har kommit in några fel här, oavsett hur stora eller små fel (utom stavfel) kommenteras och diskuteras nedan för allas skull ?

295
270
barkskog:
Mycket bra text!
Vi har haft landsköldpaddor under snart 20 år. 1995 när vi köpte vår första sköldpadda i en zoobutik var rekommendationen när det gällde belysning ett UV-rör och en värmelampa.
Har sedan under många år använt self-balasted MV-lampor (Mercury Vapour) av fabrikat Powersun, MegaRay och Solar Raptor. Dessa lampor har haft fördelen att ge värme i kombination med UVA och UVB, alltså UV-strålning på solplatsen. Vad jag har förstått ska upptaget av UVB fungera bättre i kombination med värmestrålning (som i solsken). Eftersom det då inte behövdes något UV-rör satte vi i stället in ett ljusstarkare rör med en färgtemperatur som motsvarar dagsljus.

Nästa steg var att byta ut de gamla T8-armaturerna mot T5 armaturer. Belysningsstyrkan blev då mycket högre och ljuset flimrar mindre vilket kan vara svårt för oss att se men det påstås att reptilerna upplever flimret från T8-rör.

Nästa steg blev att byta ut MV-lamporna mot HID-lampor. Detta anser jag vara det mest revolutionerande som hänt under den tid som jag syyslat med detta. Har vid flera tillfällen gett sköldpaddorna två alternativa solplatser, en med MV-lampa och en med HID-lampa. Alla väljer att ligga under HID-lamporna. Belysningsstyrkan ligger på 40.000-70.000 lux beroende på höjd och styrka på lampan. Under MV-lamporna ligger belysningsstyrkan på runt 10.000 lux. Jag tror att solande arter är mycket beroende av och dras till hög belysningsstyrka. Under våren när vi flyttar ut sköldpaddorna i växthuset ser vi att dom hellre lägger sig där solens strålar når dem än under de värmelampor som finns där.

När det gäller mätning av UVB-strålning från lampor är det inte bara UVB-mängden som är intressant. Lika viktigt är UV-index. UVB omfattar strålning i ett visst våglängdsintervall. Inom detta intervall är ett snävare intervall viktigt för D3-syntesen. Enligt Frances Baines som har forskat mycket i detta kan man mäta en lampas egenskaper genom att dividera UVB-mängden (µw/cm2) med UV-index. Om förhållandet ligger mycket lågt kan det innebära risk för ögonskador.

Något man inte vet så mycket om är hur stora mängder UVB som behövs. Landsköldpaddor runt medelhavet är mest aktiva och solande under förmiddagar och eftermiddagar när solen inte är som mest intensiv och UV-index och UVB-mängd inte är som högst. 

UVB-strålningen och förhållandet mellan mängd och UV-index kan variera mycket mellan olika fabrikat.
UVB-mängden kan variera mellan olika exemplar inom samma fabrikat.
Inom ett fabrikat brukar det kanske viktigaste, förhållandet UVB-mängd/UV-index vara ganska konstant. 

Detta med ljus är komplicerat men en helt avgörande faktor för att "soldrivna" reptilarter ska trivas i fångenskap.

276
118
Maqea:
Har du sett den här tråden? =)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=937

Medlem i SHF
537
749
Patch:
otoligt intressant läsning... denna tråd ska följas :)

6
0
Klockan77:

barkskog: Stort tack för det inlägget, mycket intressant. Vill minnas att du nämnde liknande saker på den tråden som jag skrev om i texten :) Med det påminde du mig om hur komplicerade grejer det här med ljus är. Känner du till någon bra bok i ämnet? Alternativt nån bra hemsida men jag föredrar att läsa en bok.

Sen lät det som att du hade koll på det men tänkte iallafall bekräfta att den kemiska proces som sker i huden vid bildandet av D-vitamin är effektivare vid högre temperatur.

Vill också minnas att jag såg en film för 2-3 år sedan där man hade forskat i hur mycket den "vanliga" ljusstyrkan påverkade ödlor och påvisade att det var väldigt viktigt för dem. Till exempel så krävde en grön leguan vid optimal skötsel 100 000 - 200 000 lux. Kan dock inte hitta den filmen längre...

Maqea: Nä den hade jag inte sett. En väldigt bra tråd och om det är någon som läser detta men hoppade över Maqeas länk så rekomenderar jag er att gå in på den och läsa det som står där :)


Medlem i SHF
537
749
Patch:
man behöver ingen bok när man har P-A! :P

33
11
Duransson:
www.uvguide.co.uk

På denna sidan brukar jag läsa en del.  

Sen får jag nog hålla med Patch,  P-A är bra att ha när man traskar runt i belysningsdjungeln.

269
60
Jonas:
har också lärt mig mycket av P-A och ja precis som ni säger är det ett lexicon.

295
270
barkskog:
Jag känner inte till någon bra bok om reptilbelysning. Jag är medlem på en mailing-lista på Yahoo som heter UVB_Meter_Owners. Där kommer det då och då fram bra information. Jag väntar annars på att Frances Baines ska bli klar med uppdateringen av www.uvguide.co.uk

Andy Highfield (Tortoise Trust) har gjort studier på värmelampor för reptiler. Han bor i ett område i Spanien där det finns landsköldpaddor och gör också omfattande fältstudier.Han använder olika mätinstrument och värmekamera. 
Ett problem är den ojämna fördelningen på värmestrålningen, ett annat är att fördelningen av olika våglängder av IR-strålningen inte motsvarar den naturliga solstrålningen.

Här kan man läsa om olika problem med värmelampor:
www.tortoisetrustforum.org/phpbb3_live/viewtopic.php?f=3&t=8079&hilit=heat+lamps

Här kommer ett utdrag:

"Using multiple lamps in an array will increase the surface area of the radiating surface, and hence, cause a more even distribution. So - it will help. What it won't do, is overcome the issue of IR-A absorption by water molecules. Currently, no lamp available will do that (outside of some extremely costly, very specialist medical lamps).

I am acutely aware that we have identified a problem, but there is no "easy" solution. There are strategies to reduce the impact, but an easy, cheap and effective complete answer still evades us. Until then, my own recommendation is as follows (and exactly as published in the new Tortoise Trust Guide):

Maximise the use of natural sunlight

Avoid using heat-emitting lamps of any sort at close range to animals

Use at close range greatly exaggerates extreme local heating effects, and causes very severe drying and dehydration problems. Larger sized lamps with a broad beam used further away are in this respect preferable to small, lower powered lamps at close quarters. The risk of thermal damage to sensitive tissues is also greatly reduced by this approach."



6
0
Klockan77:
Återigen stort tack! Vid tillfälle blir det det att beta av och följa de sidorna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild