UVB-rör

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
1
Bonkiz:

Tropfrog skrev:
Det är inget argument att vanliga lysrör är fler/vanligare. De förbjöds redan 2023. Uv rör lever på en dispans för att marknaden skall hinna att ta fram vettiga alternativ.

Jag vill nog mena att man faktiskt fokuserat på mängden i första hand och absolut tar hänsyn till reptilers välbefinnande under övergångsperioden.

Mvh
Magnus 

Ja, så kan man ju tänka. Men jag vill ändå yrka för att användningen för just reptilrör är försumbar i jämförelse med hur mycket som HAR använts i vanlig industri. Vi pratar om miljarder lysrör, kontra en nischad marknad för reptiler. Så visst, nu är det mer här i Sverige, men det har ju absolut inte alltid varit så. Den mängd kvicksilver som använts för vanliga lysrör är cirka 2,8 ton per år i hela EU. Reptilrören utgör, överskagsräknat, några hundra gram. 

Detta kan nog diskuteras länge, då det finns många sidor av saken. Men jag uppskattar diskussionen och att höra andras syn på det. Allt gott! 

6238
4749
Tropfrog:
Jo absolut. Uvb rör till reptiler har varit en bråkdel av den totala mängden. Men som det är idag så står de ju för 100% av alla lysrör som säljs.

Jag gillar inte sättet djur och naturintresserade människor klamrar sig fast vid lösningar som vi vet är farliga för just djur och natur.

Jag hoppas att de snabbt får fram acceptabla led lösningar och att de snabbt sjunker i pris när volymerna ökar.

Mvh
Magnus 

6
1
Bonkiz:

Tropfrog skrev:
Jo absolut. Uvb rör till reptiler har varit en bråkdel av den totala mängden. Men som det är idag så står de ju för 100% av alla lysrör som säljs.

Jag gillar inte sättet djur och naturintresserade människor klamrar sig fast vid lösningar som vi vet är farliga för just djur och natur.

Jag hoppas att de snabbt får fram acceptabla led lösningar och att de snabbt sjunker i pris när volymerna ökar.

Mvh
Magnus 

Nä så är det absolut, men fram tills vi har bra lösningar så hoppas jag att marknaden kvarstår. Håller med om att man bör tänka så miljömedvetet som möjligt. Men ännu är det inte helt genomförbart att ta bort det helt och hållet. Allt gott. 

Medlem i SkHF
1417
1654
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Förbudet gäller import och tillverkning. Det träder i kraft den 24e februari 2027.

Mvh
Magnus

Har du källa att dela med dig av? För ett antal år sedan fanns en källa som jag refererade till som påvisade detta, men jag kan inte finna en sådan källa idag.

Bonkiz skrev:
Jag hörde precis av en kompis att t5 och t8 uvb-rör inte längre kommer få köpas in i Sverige när lagret hos affärerna tar slut. Stämmer detta? Får lite panik över att behöva köpa helt ny belysning och framförallt hitta något som faktiskt är bra

Det finns ett undantag som löper ut 2027, som Magnus nämnde tidigare. Ansökan om dispans skickats in tidigare under året, dock inte godkänns ännu. 

rohs.exemptions.oeko.info/exemption-consultations/2026-consultation-1

Tekniken att använda LED som avger våglängder inom spectrum för UVA och UVB finns och har funnits ett tag nu, men den har en bit kvar att gå innan den blir ett acceptabelt alternativ. Det stora hindret är dock att återskapa grafen som tex ett T5 UVB lysrör avger med sin fosforblandning. 

Att reproducera samma graf för UVB med LED teknik innebär att tillverkare måste använda en stor mängd olika dioder med olika våglängder, eftersom varje diod enbart avger en väldigt snäv och specifik våglängd. (UVB 280-315 nm). Som ett tankeexperiment så skulle det kanske krävas 10 olika modeller för att täcka in de 280-315 nm.

Ett annat problem är värmen en sådan lampa skulle avge och behöva kylas samt dioderna i sig. Dioderna har en väldigt snäv ljusbild, nästan punktbelysning så för erbjuda ett större område för djuret med varje specifik våglängd så krävs det kanske 50 dioder av varje modell av de 10 modellerna. Så antaalet dioder springer fort iväg i antal.

UVA verkar vara en något enklare att lösa med LED teknik och idag finns det ett handfull olika lampmodeller att välja bland. Jag avråder dock för Amazon eller liknande då det cirkulerar många kopior med billigare dioder som i värsta fall avger UVC (dokumenterade extremfall).

Mvh
Niklas

6238
4749
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Har du källa att dela med dig av? För ett antal år sedan fanns en källa som jag refererade till som påvisade detta, men jag kan inte finna en sådan källa idag.

Kan denna funka?:

www.opsytec.com/uv-faq/rohs-and-uv-lamps-current-regulations-and-developments

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1417
1654
NellyNiklas:

Tack.

"Status August 2026: The UV-relevant exemptions are currently being assessed under the procedure known as "Pack 29". The stakeholder consultation ran from 6 June to 1 August 2026 and was reported closed by the Oeko-Institut on 2 August 2026. No decision by the European Commission has been published yet. The date of 24 February 2027 given in Annex III is therefore not an automatic ban date for these exemptions."

Om jag har uppfattat Arcadia korrekt så innefattar majoriteten av deras utbud av T5 UVBlysrör (benämnt 6%, 12% mfl) av kategorierna 
"1(f)-I" samt "2(b)(4)-II".

Så länge det inte blir lika kaotiskt som det blev i staterna tidigare i våras eller hösten året innan. (Minns inte exakt när). 

Av alla de områden som använder UVBlysrör så gör jag ett okvalificerat antagande att "husdjur" enbart står för en liten bråkdel av produktionen och användandet av UVA, UVB och UVC lysrör. Både solarier, medicinsk utrustning, laboratorier, vattenberedning, desinfektion mm. mm. Dessa områden omfattas också. 

Mvh
Niklas

6238
4749
Tropfrog:
Jo. Jag kollade hur det ser ut med vattenrening igår. Där verkar det inte finnas några produkter alls baserat på led teknik ännu. Det kanske är på gång, men ändå nog ingen högoddsare att distansen förlängs.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1417
1654
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Jo. Jag kollade hur det ser ut med vattenrening igår. Där verkar det inte finnas några produkter alls baserat på led teknik ännu. Det kanske är på gång, men ändå nog ingen högoddsare att distansen förlängs.

Mvh
Magnus 

Man får hoppas. Husdjurshobbyn åker (i vanlig ordning) räkmacka på mycket annat. I detta fallet definitivt medicinsk utrustning och vattenrening/-beredning. Samtidigt skulle jag inte påstå att jag sitter överdrivet lugnt i båten. Det skulle inte vara första gången ett beslut togs lite väl hastigt. 

6238
4749
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Man får hoppas. Husdjurshobbyn åker (i vanlig ordning) räkmacka på mycket annat. I detta fallet definitivt medicinsk utrustning och vattenrening/-beredning. Samtidigt skulle jag inte påstå att jag sitter överdrivet lugnt i båten. Det skulle inte vara första gången ett beslut togs lite väl hastigt. 

Själv hoppas jag att teknikutvecklingen hinner i kapp innan förbudet sätts i verket. Om det sker innan februari 2027 är förstås bäst. Att dispansen förlängs pga att tekniken inte är ikapp är bara det näst bästa scenariot.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild