UVB-rör

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Bonkiz:

Tropfrog skrev:
Det är inget argument att vanliga lysrör är fler/vanligare. De förbjöds redan 2023. Uv rör lever på en dispans för att marknaden skall hinna att ta fram vettiga alternativ.

Jag vill nog mena att man faktiskt fokuserat på mängden i första hand och absolut tar hänsyn till reptilers välbefinnande under övergångsperioden.

Mvh
Magnus 

Ja, så kan man ju tänka. Men jag vill ändå yrka för att användningen för just reptilrör är försumbar i jämförelse med hur mycket som HAR använts i vanlig industri. Vi pratar om miljarder lysrör, kontra en nischad marknad för reptiler. Så visst, nu är det mer här i Sverige, men det har ju absolut inte alltid varit så. Den mängd kvicksilver som använts för vanliga lysrör är cirka 2,8 ton per år i hela EU. Reptilrören utgör, överskagsräknat, några hundra gram. 

Detta kan nog diskuteras länge, då det finns många sidor av saken. Men jag uppskattar diskussionen och att höra andras syn på det. Allt gott! 

6210
4742
Tropfrog:
Jo absolut. Uvb rör till reptiler har varit en bråkdel av den totala mängden. Men som det är idag så står de ju för 100% av alla lysrör som säljs.

Jag gillar inte sättet djur och naturintresserade människor klamrar sig fast vid lösningar som vi vet är farliga för just djur och natur.

Jag hoppas att de snabbt får fram acceptabla led lösningar och att de snabbt sjunker i pris när volymerna ökar.

Mvh
Magnus 

6
0
Bonkiz:

Tropfrog skrev:
Jo absolut. Uvb rör till reptiler har varit en bråkdel av den totala mängden. Men som det är idag så står de ju för 100% av alla lysrör som säljs.

Jag gillar inte sättet djur och naturintresserade människor klamrar sig fast vid lösningar som vi vet är farliga för just djur och natur.

Jag hoppas att de snabbt får fram acceptabla led lösningar och att de snabbt sjunker i pris när volymerna ökar.

Mvh
Magnus 

Nä så är det absolut, men fram tills vi har bra lösningar så hoppas jag att marknaden kvarstår. Håller med om att man bör tänka så miljömedvetet som möjligt. Men ännu är det inte helt genomförbart att ta bort det helt och hållet. Allt gott. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild