Varanus cumingi – söker tips om uppfödare och erfarenheter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Reptilinho:

Hej!

Jag har under en längre tid letat efter en Varanus cumingi 
jag har letat igenom köp och sälj här, varit på några mässor i år (i Sverige), kollar med lokala djuraffärer ifall de kan köpa in men jag har inte lyckats hitta en någonstans. 

Jag undrar därför speciellt till er som har arten/känner någon som har: 

Finns det några uppfödare eller säljare i Sverige eller Europa som ni kan rekommendera?

Är det någon här som har erfarenhet av Varanus cumingi och vill dela med sig av hur de är att hålla, för och nackdelar, eran terrarium storlek osv? 

om någon vet hur ser tillgången ser ut i dagsläget?

Är arten något som dyker upp regelbundet eller är den ganska ovanlig?

Alla tips och egna erfarenheter uppskattas. Tack på förhand!

28
31
Jagad:
Har själv haft Cumingi och det är en trevlig art som kan bli riktigt mysig att handskas med om man lägger ner mycket tid mer eller mindre dagligen från ung ålder. Man ska dock inte glömma att det är en STOR varan och precis alla delar utav den gör ont.
Klorna river dig, svansen piskar dig och tänderna ska vi inte ens prata om vad dom kan göra, Så med det sagt se till att du är riktigt riktigt påläst och att du har erfarenhet utav större ödlor sen tidigare.

Terrariumen är så stort som du absolut får plats med, Egentligen ett helt rum med en pool på om du har en stor individ. Vatten/luftfuktighet är viktigt för dom och även viktigt att ha rätt temperatur överallt så dom inte blir sjuka. Termostater/värmepaneler och lampor av alla dess former kommer bli din bästa vän ;)

Gällande att få tag i dom så brukar dom dyka upp titt som tätt på utländska mässor och är egentligen inte alls ovanliga i sånna sammanhang. Det bästa sättet att få tag i en är att spana in terraristik och sen boka för Hamm. Vi har en herre här i Sverige som tidigare fött upp dom som är riktigt kunnig. Vet dock inte om han föder upp för tillfället.
Ska ge han en länk till denna tråden så får han svara lite mer ingående :)

Vet att jag eventuellt låter tjatig nu, Men se verkligen till att du vet vad du ger dig in på med denna arten. Dom har sylvassa tänder och klor som skickar dig till akuten utan några problem (Been there done that)

2
0
Reptilinho:

Tack för ett riktigt utförligt svar, uppskattar verkligen att du delar med dig av egna erfarenheter! Du är inte alls tjatig jag uppskattar alla varningar och uppmärksammandet!

Det är just sådana saker jag vill höra innan jag bestämmer mig helt. Jag har förstått att de kan bli väldigt trevliga att arbeta med, men också att man måste ha stor respekt för storleken och vad de faktiskt kan göra med klor, svans och bett. Jag är främst orolig för bettet då det kan orsaka permanenta skador. Jag har aldrig arbetat med varaner tidigare men jag är väldigt påläst (flera år av intresse) och har erfarenhet med ormar som smaragdboa, kungspython och sen hade jag en grön iguana när jag var yngre.

Angående terrarium så är jag medveten att desto större desto bättre. Jag vill bygga ett stort terrarium med en pool innan jag ens funderar på att skaffa en. Jag har ingen stress att köpa en, utan försöker samla så mycket information som möjligt först så det var skönt att du svarade på mig. Jag är dock nyfiken på mått och dimensioner på vad som funkar inomhus (sen hade jag såklart utökat med så mycket jag kan)

Det hade varit jättekul om du kunde länka tråden till personen du nämnde. Det vore intressant att höra från någon som faktiskt har fött upp dem i Sverige. Skulle jag kunna skriva till dig privat också eller?

Tack igen!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild