Grön trädpyton eller smaragdboa – ni som äger en eller båda, hur valde ni?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
6
anacondachoke:
Jag är väldigt kluven mellan grön trädpyton / GTP (Morelia viridis) och smaragdboa / ETB (Corallus caninus/batesii) och hade gärna velat höra från er som faktiskt äger, eller har ägt, en eller båda arterna.

Det jag främst undrar är: varför valde ni den art ni valde? Och om ni har erfarenhet av båda, vilken skulle ni säga är det bättre valet i praktiken?

Rent utseendemässigt dras jag lite mer åt ETB, framför allt eftersom de ofta är lite större och kraftigare byggda, och jag tycker de kan få en otroligt fin mörkgrön färg när de blir äldre. Samtidigt vill jag inte göra ett dumt val bara för att jag gillar utseendet lite mer.

Om ETB generellt är “värre” eller svårare att hålla, mer stresskänslig, mer defensiv eller mindre förlåtande, och GTP är ett allmänt mycket bättre val eftersom de ofta beskrivs som mer hanterbara/docile, då vill jag väga in det ordentligt innan jag bestämmer mig.

Berätta gärna hur mycket ni vill, jag läser och svarar allt men jag är framför allt nyfiken på:

1) Hur stor skillnad är det egentligen i temperament mellan GTP och ETB?
2) Är GTP märkbart mer docile, eller är ETB också det?
3) Hur upplever ni skötseln, matning, fukt, temperatur och känslighet?
4) Vilken art skulle ni rekommendera till någon som verkligen gillar båda men vill göra ett rationellt val?
5) Ångrar ni ert val, eller hade ni valt samma art igen?

Jag är fullt medveten om att båda är mer displaydjur än “hanteringsormar”, så jag är inte ute efter en orm att plocka ut ofta. Däremot vill jag inte bli biten varje gång jag öppnar terrariet för att städa och det hade ju varit kul ifall den kom och hälsade på nån gång här och där. Jag vill mest höra ärliga erfarenheter från folk som faktiskt lever med arterna över tid.

Uppskattar alla svar, speciellt desto mer detaljerade dom är! :) Tack på förhand!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild