Dubiaodling utan värmematta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
LindaAndresson:
Hejsan!
Jag har kommit överens med en djuraffär att jag ska börja odla dubia för dom.
Har ett rum som är varmare än dom andra, det är 23-25 grader där.
Skulle man kunna odla dubia där med framgång?
Sökte på google och de rekommenderar 29 grader, lite skillnad...
Vad säger ni?
Hur lång tid tar det med avel om man har vuxna dubia man startar med? Typ 15 st, hanar och honor blandade.

Tack!
/linda

64
53
Nickesnoken:
Det går fint att odla i den temperaturen men det tar längre tid för dem att utvecklas. Du kan komplettera med en värmematta. Sen hade jag startat med fler avelsdjur iallafall bortåt 100st. 

9
2
LindaAndresson:
Ok.. när du säger att det tar längre tid för dom att utvecklas, hur menar du då? Kan du förklara lite mer, jag är inte så smart :)

64
53
Nickesnoken:
De växer inte lika fort, de släpper inte heller lika många kullar med smått. Vill man ha maximal utveckling så krävs optimal värme och förstklassigt foder. 

9
2
LindaAndresson:
Ok. Man 23° funkar ändå bra? Hur lång tid tar utvecklingen?

Medlem i SHF
123
89
Da_wall:

LindaAndresson skrev:
Hejsan!
Jag har kommit överens med en djuraffär att jag ska börja odla dubia för dom.
Har ett rum som är varmare än dom andra, det är 23-25 grader där.
Skulle man kunna odla dubia där med framgång?
Sökte på google och de rekommenderar 29 grader, lite skillnad...
Vad säger ni?
Hur lång tid tar det med avel om man har vuxna dubia man startar med? Typ 15 st, hanar och honor blandade.

Tack!
/linda

Har honorna precis blivit vuxna dröjer det ca 6 veckor innan du ser nymfer. Från nymf till vuxen  tar det ca 5-6 månader 

Medlem i GHF
670
444
Jimmy:
Du behöver ha varmare. 23 grader är inget bra om du vill ha en framgångsrik odling. Du behöver ha runt 30 grader.

Medlem i SHF
123
89
Da_wall:

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

De kommer föröka sig utan värmematta, men precis som tidigare talare så ligger 23 något under den optimala temperaturen. Varm luft stiger så du kan prova att ställa lådan högre upp, kanske ovanpå et skåp eller liknande där det kanske är någon grad varmare.

jag odlar mina dubior utan värmematta, men de står i vårt kontor med ett antal terrarier så temperaturen är några grader högre än i de andra rummen. 

Alternativt kan du ställa lådan intill ett element. Du får leta runt i ditt hus/ rum / lägenhet efter bästa och varmaste platsen.

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild