Bottensubstrat till ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

225
4
ia_:

Diskussionen om bottensubstrat till ödlor går fram och tillbaka.

Jag tog i morse tillfället i akt att maila Roslagstulls Veterinärklinik (veterinär i Sthlm med personer inriktade på reptiler) för att höra vad de hade för erfarenheter av olika substrat och eventuella konsekvenser. Det är ju där djuren hamnar när något gått snett, så de har ju "erfarenhet" av eventuella följder.

Jag klistrar in mailen här nedanför.

Sen kan man ju aldrig tvinga folk till något, men jag hoppas och vill tro att alla som har djur i fångenskap vill djurets bästa! :)

Här delar jag i alla fall med mig av fakta som man kan ha i åtanke när man gör en egen bedömning på vad man använder i sitt terrarie.

Mitt mail:

"Hej.

Har en fråga när det gäller reptiler.
Det är ju en allmän "sanning" att fel bottenmatriel kan orsaka problem
med matsmältning hos reptiler.

Min fråga då: hur vanligt är det att ni får fall/samtal/frågor som
gäller sjukdomsproblem orsakade av bottensubstratet?
Finns det något underlag som ni i så fall märkt orsakat mest problem?

Skulle vara mycket intressant att få lite riktig fakta i den pågående
bottensubstrat diskussionen som pågår på internet!

Mvh Ia"

Svaret:

"Hej Ia,
Det absolut vanligaste problemet är då ödlor hålls på fin sand/grus. När de äter slinker sandkorn med maten, och det finns t o m en del ödlar som slickar i sig av sanden utan känd anledning. I vårt vanligen torra inomhusklimat bakar sanden ihop sig till betongliknande klumpar i tarmen och orsakar en ofta mycket svårlöst förstoppning.
Vi rekommenderar därför sällan ren sand som underlag, utan hellre någon blandning av jord/sand/torv, typ "stampat jordgolv" samt stenar. Detta efterliknar mer det naturliga underlaget för flertalet av de ödlor som hålls i fångenskap. Om man trots allt vill fortsätta ha sand som underlag så rekommenderar vi att man badar ödlan 2-3 ggr/vecka för att se till att hålla en bra fuktighetsnivå i djuret.

Med vänlig hälsning
***** *****

Djurkliniken Roslagstull Valhallaväg 12 A 114 22 Stockholm Org nr 556533-1591 Tfn: 08-612 57 60 

Fax: 08-673 31 08"


Not: Jag har valt att inte ta med veterinärens namn, med respekt för denne som privatperson. 


223
6
Susanne:

Se där. Vilket bra initiativ!  Bra svar också! Tack för det! :)

Också bra med en egen tråd för det här ämnet. Finns nog en hel del åsikter i frågan. 

Jag har förresten varit på Roslagstull med min skäggis för när jag fick honom verkade han vara sjuk. Han piggade dock på sig av sig själv efter ett tag. Var säkert bara stress över flytten. 


223
6
Susanne:

Undrar om den här informationen från Roslagstull kan läggas till i Faktabladet om skäggagamer och andra ödlor.. tex geckos? 


225
4
ia_:

Vet inte.

Känns som att det bästa är att höra med den som skrivit faktabladet? :)


43
2
Emmanfemman:

Åh vilket bra initiativ!

Tror minsann att min Killen Ska få gå i en sådan blandning!


225
4
ia_:

Emma: Det gör du rätt i. =)

Jag har själv jord/sand till min skäggis. Se till att få jord utan kemikalier bara. :)
(Sen är jag lite nojig över sanden ändå, och matar alltid min ödla i en matningsbox, men det kanske bata är jag som är övernojig, jag vet inte... ;p )


43
2
Emmanfemman:

Har tillgång till ekologisk jord då jag jobbar inom trädgård! Får ta gratis där!

 

Hur mycket av varje har du??


225
4
ia_:

Smidigt! :)
Är den värme eller frysbehandlad då?
Jag kör på 50/50

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild