Tips för att köpa nytt terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
5
Stoneshell:
Har ett 120x40x40 terrarium till en 3 år gammal majsorm, har övertagit både orm och terrarie från dåliga förhållanden och har i omgångar försökt göra förbättringar för att tillgodose ormens bästa. Nu ska dottern flytta och tar ormen med sig, i samband med detta skulle vi vilja skaffa ett större terrarium som mäter ungefär 140x60x60. Har googlat och varit runt i olika butiker men inte hittat nåt lämpligt. Tycker det alltid "saknas" nåt. Hon vill helst inte ha skjutluckor fram då ormen är så satans nyfiken och kommer direkt och ska upp i armrna på henne när hon byter vatten och likannde, hon är rädd att skjutluckorna är mer osäkra. Rätt eller fel? Nu sitter belysningen i taket direkt, men i många terrarium vi kollat på finns ingen belysning i taket. Ibland är det är en vit plastlåda med skjutluckor bara. Behöver man inte lampor? Många terrarier är i trämaterial, en del har ventilation, en del inte. Jättesvårt att manövrera sig fram i denna djungel. Har ni några tips, gärna länkar.
Tack på förhand.

892
492
Johnexotics:
Om du kan du göra ett eget terrarium sen sätta gångjärn med dörrar :)

531
236
David:
De flesta terrarium man köper har skjutglas, Exo terra har dörrar men de har inte så stora modeller.
Det går såklart bygga med dörrar men på ett stort Terrarium kanske dörrarna blir  tunga o "hänger" sig om man inte har rejäla gångjärn. Har inte testat själv.
Terrarium kan vara av olika material, glas,plast, trä osv.
Jag har själv byggt i plywood med skjutglas i front och ventilation på kortsidorna. Jag skruvar upp belysning I taket på insidan.
Jag har vissa glasterrarium , där har jag i regel belysning liggande uppe på gallret i taket , eller en lampa med skydd hängande i gallret i taket.

På din fråga om lampor och ventilation så bör ett Terrarium ha ventilation och belysning.

5898
4525
Tropfrog:
Jag tänker nog ändå att skjutsas är vanligast av en anledning. Det fungerar och är en hållbar och billig lösning.

Har inre gaft exoterra själv. Men har sett en hel del trådar om hur folk diskuterat hur man lagar luckan och spärren. Så helt säkert är att de går sönder ibland och att det inte finns reservdelar att få tag på.

Köp skjutglas. Om ni är oroliga för att ormen skall kunna bryta sig ut så köp lås.

Mvh
Magnus 

10
5
Stoneshell:
Ja det verkar helt klar som att skjutglas finns på de allra flesta modeller som går att få tag på. Vi kommer behöva beställa och rodda upp det nya på plats i nya lägenheten. Har kollat på ett exoterra, men man ska bygga ihop det själv? Det är ventilation i det han har nu och det känns ju viktigt, men just belysningen blev vi osäker på. Som sagt, i det han har nu sitter lampsocklarna inne i terrariet i taket men funkar det med lysrörsramp fast med glödlampor, typ sånt man har till akvarum, fast med rätt lampor?

Medlem i SkHF
418
480
AlexGustavsson:

Stoneshell skrev:
Ja det verkar helt klar som att skjutglas finns på de allra flesta modeller som går att få tag på. Vi kommer behöva beställa och rodda upp det nya på plats i nya lägenheten. Har kollat på ett exoterra, men man ska bygga ihop det själv? Det är ventilation i det han har nu och det känns ju viktigt, men just belysningen blev vi osäker på. Som sagt, i det han har nu sitter lampsocklarna inne i terrariet i taket men funkar det med lysrörsramp fast med glödlampor, typ sånt man har till akvarum, fast med rätt lampor?

Exoterra levereras alltid monterat. Det finns en del kopior från en kinesisk leverantör som levereras i byggsats, men av låg kvalitet enligt min erfarenhet. 

205
243
Imori:
AlexGustavsson skrev:

Exoterra levereras alltid monterat. Det finns en del kopior från en kinesisk leverantör som levereras i byggsats, men av låg kvalitet enligt min erfarenhet. 

Det stämmer inte, Exo Terra Vista-terrarierna är omonterade.

10
5
Stoneshell:
Imori skrev:

Det stämmer inte, Exo Terra Vista-terrarierna är omonterade.

Ja det var ett sånt vi kikade på, men förstår inte hur vi skulle lösa belysningen.

892
492
Johnexotics:
Jag ska köpa direkt från Kina nästa gång se hur det bra dom är :)

10
5
Stoneshell:
Johnexotics skrev:
Jag ska köpa direkt från Kina nästa gång se hur det bra dom är :)

Ja det kanske man skulle våga testa, det vore ju bra om man hade ett litet extra ifall nåt skulle hända med det ordinarie.Ett man inte hade lika stora krav på, ett provisoriskt. Skulle nog inte våga köpa ett för 6000 därifrån dock. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild