Fråga: Hantering av skygg mjölksnok.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
HenrikS:
Fråga om hantering av Campbelli-mjölksnok.

Vi har en campbelli-hona som är drygt ett halvår gammal. Den växer, äter och ömsar som vi förväntar oss. Den bor i ett terrarium med varm/kall zon, grävbart substrat, växter, klättervänliga grenar, fuktgrotta samt många gömslen i både kall och varm zon.

Temperaturreglering sker via både värmelampa och värmematta, reglering sker via Home Assistant och tempgivare i både varm och kall zon. Belysningscykeln simulerar både soluppgång och skymning.

Fråga / problem:
Vi ser knappt ormen! I bland kan man ana att det den ligger under något gömsle men oftast är den helt enkelt nedgrävd, djupt i substratet som är just väldigt grävvänligt. Ofta gräver den dessutom ner sig raskt när den känner vibrationer i golvet från steg. Eftersom vi knappt ser ormen blir den inte hanterad speciellt ofta och jag är rätt att den blir skygg.

Hur bör man komma vidare för att få den mindre skygg?
Jag antar att man inte ska gräva upp ormstackaren för att hantera den, Stämmer det?
Öka / minska mängden gömslen? Just nu är det ganska belamrat med både växten och gömslen för att den ska känna sig trygg. Det samma gäller substrat, det är ganska djupt och lättgrävt just nu.

Ska man helt enkelt vänta tills den blir äldre och större?

Vi har inte bråttom men vill gärna vänja ormen vid hantering och framför allt göra rätt. Överlag vore det roligt att se den överhuvudtaget :).

6075
4634
Tropfrog:
Det låter som att din orm mår bra och beter sig som den ska. Vidare låter det som att du skapat en berikande  miljö som den trivs i.  Bra jobbat!

Låt bara ormen vara ifred så kanske den visar sig oftare i framtiden när den känner sig ännu tryggare. Låt bli att hantera, det har bara motsats effekt.

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
1343
1577
NellyNiklas:

Hej! 

Instmmer med föregående talare.

Många snokar är grävande ormar naturligt så det låter som att den beter sig precis som den bör. 

Är både värmelampa och värmematta som kontrolleras av home assistant? På vilket sätt? Vart ligger sensor/givare för varma sidan?

Mvh
Niklas

6075
4634
Tropfrog:
Jag missade det där med home assistent. Att styra livsviktiga funktioner via radiovågor som kontrolleras över nätet är något jag starkt avråder ifrån. Ibland störs radiosignaler ut och ibland ligger nätet nere. Vad blir konsekvenserna av ett sånt fel? 

Mvh
Magnus 

7
0
HenrikS:

Tropfrog skrev:
Jag missade det där med home assistent. Att styra livsviktiga funktioner via radiovågor som kontrolleras över nätet är något jag starkt avråder ifrån. Ibland störs radiosignaler ut och ibland ligger nätet nere. Vad blir konsekvenserna av ett sånt fel? 

Då det mesta i huset och ngarage, ventilation, atalje, hönshus & belysning styrs av Home Assistant har jag ganska mycket kontroller för att se till att saker och ting funkar och larm när det inte gör det. Även golvvärmesystemet styrs numera av Home Assistant med PD-reglering.

Det är dock en befogad fråga, effekten i matta och lampa är vald så att värmelampan i princip går konstant på dagtid. Värmemattan är främst till på natten men eftersom innertempen ligger runt 21 används den inte så mycket.

Tempgivarna sitter en bit upp på väggen på varm och kall sida.
1044412_bbkhgfprzltaqkoauveg.jpg

7
0
HenrikS:
Efter att jag skrev inlägget tog jag en titt i en bortglömd kamera och kunde konstatera att Lucifer trots allt är väldigt aktiv men framför allt i skymningen vilket kanske inte är någon överraskning. Det var en rolig överraskning att hon faktiskt ringlar runt på bark och grenar, förhoppningsvis vågar hon visa sig lite mer när hon blir större.

7
0
HenrikS:
NellyNiklas skrev:
Hej! 

Är både värmelampa och värmematta som kontrolleras av home assistant? På vilket sätt? Vart ligger sensor/givare för varma sidan?

Jag använder HASS inbyggda termostat men justerar börvärdet för natt & dag. Sedan styr jag en Shelly Strip för att slå av / på ir-lampa och värmematta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild