Nominat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

953
1840
peter54:

Hallå folks :)

Jag funderar lite angående hur begreppet "nominatform" används och vad det egentligen betyder, eller snarare vad en del hobbyherpare (och andra djurintresserade) tror att det betyder.

Jag har sett här och på alla andra reptilrelaterade sajter att en del användare tror att nominat betyder "naturlig variant", så jag tänkte att jag skulle enkelt beskriva vad som är nominatformen av ett djur.

Nominatform betyder "den först vetenskapligt beskrivna". Enkelt uttryckt innebär det i praktiken att den variant av en art som är uppdelad i underarter, som heter artnamnet två gånger är detsamma som nominatformen.

Om en art är ensam, det vill säga att det kanske bara finns färgvarianter, men inga underarter, då är alla individer, oavsett färg, nominatform. Ett sådant exempel är den kaliforniska kungssnoken (Lampropeltis californiae), som har fler än ett dussin olika naturliga färgvarianter, men inga underarter. Där är samtliga individer nominatform.

Ett annat likadant exempel är majsorm (Pantherophis guttata), där samtliga inom hobbyn existerande individer är nominatform eftersom de tillhör arten Pantherophis guttata. Tidigare räknade man Great plains ratsnake (Pantherophis emoryi) som underart, men den har numera egen artstatus.

Om vi tar en art med många underarter, som till exempel mjölksnoken (Lampropeltis triangulum), så är nominatformen den östliga mjölksnoken (Lampropeltis triangulum triangulum). De övriga 24 underarterna kan aldrig bli nominat om inte taxonomin ändras och någon/några av underarterna får egen artstatus. Då blir de nominatform.


366
155
Linus:

Intressant!

Det här var jag helt ovetandes om. Du har ända sedan reptidagarna lärt mig och andra mycket, Peter! 

Tack för det!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Där lärde man sig något nytt! :)
Tack!


48
41
Nick:

Tack!


316
283
panterophis:

Gör det här till en artikel eller ett faktablad, det var mycket lärorikt! Tack Peter :)


242
29
Blues:

Mycket intressant..


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Så Kalifornisk Kungssnok är inte längre underart till getula utan har fått artstatus?

 


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

japp Jimmy sen -09 tydligen  :/


953
1840
peter54:

Jimmy, ja alla de västliga tidigare getula-underarterna har nu egen artstatus efter genomgående DNA-utredningar. Bara den som hette mexikansk svart kungssnok, dvs "nigrita", saknar artstatus och faktiskt även underartstatus. Den räknas numera bara som en sydlig svart variant av den kaliforniska.

De östliga underarterna är fortfarande getula, med nominatformen östlig kungssnok L. g. getula i topp med ett utökat antal underarter.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild