Får inte sålt, avliva.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

158
19
Johanon:

hehe du födde nog ett nytt ord eller iaf bemärkelse där ;)

"Mite eller Mites (plural)", en person som håller reptiler för att vara cool ;)


142
12
blixa:

kan ju alltid skänka djuret gentemot bild på burken som ska bli dess hem så får man ju en aning om djuret kommer  få det ok, och har personen inte något terrarie och allt som krävs runt omkring så kan man kanske hålla på djuret tills det finns.


478
592
Rottenroth:

Haha ja det borde vi kalla dem som ska suga på hobbyn och ta det som om att det är som att samla på pokemon kort!

 

Blixa : Håller fullständigt med!


444
153
jpson67:

Förstår inte att man ens tänker i dom banorna, då ska man inte ha djur i min mening. Kul för honom den dagen han vill köpa djur igen på denna sajten speciellt. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Självklart är det bästa att man slipper avliva djur, och att ge bort gratis är inte fel i sig.
Men man har ett ansvar gentemot hobbyn att se till att djur hamnar i bra händer, och att det inte blir fler djur än vad det finns bra hem. Detta gäller speciellt uppfödare, då det lätt kan bli att man föder upp en massa djur som folk sedan inte är intresserade utav.
Man bör istället fråga sig varför folk inte vill betala för ett djur. Om en person verkligen är intresserad utav djuret, och har pengar för terrarium, försäkringar, foder och allting som hör till, så känns det väldigt konstigt enligt mig att man inte skulle ha råd med djuret med tanke på de låga priserna vi faktiskt har.

Märker man att personen man säljer till verkligen är intresserad, men har det lite sämre ekonomiskt för att denne är student eller ungdom, så är det ju inte fel att dra ner en hel del på priset. Det är ju som vi nog alla kan komma överrens om; att det viktiga är att djuret får ett bra hem.

Jag är hellre för att betala avlivning än ge bort djur i de fall som de hamnar i "temporära" lösningar som de får sitta i misär i större delen av sitt liv, eller slängs runt hit och dit då folk tappar respekt och intresse över dess egentliga värde. Pressas priserna ner, försvinner även våra seriösa uppfödare. (Se bara vad som hände med alla leopardgecko-uppfödare för ett gäng år sedan när priset på leopardgeckos var så lågt att de användes som foderdjur.)

Hittar man en person som man verkligen vet kommer sköta djuret bra, så är det ju inga problem att ge bort djuret gratis, men inom vår hobby är det inte alltför ovanligt med "hoarders" som tar emot vad de kan få utan att tänka på konsekvenserna.

Snabba svar på TS frågor med:
1. Förmodligen den som verkligen vill ha den. Man måste in alltid göra "en bra deal" pengamässigt.
2. För att man hellre betalar för att djuret ska somna in, än att det ska lida pga misskötsel.
3. Det blir svårare att urskilja engagerade och seriösa köpare från dåliga. Seriösa köpare blir även misstänksamma, och blir inte lika intresserade då de tycker att något borde vara skumt med djuret.

För övrigt en rätt intressant tråd. :)


366
156
Linus:

Jag har inte läst igenom alla inlägg här, men jag svarar gärna på hur jag ser på saken - eftersom det är min annons det gäller. Och för det första vill jag påpeka att det absolut inte är girighet det handlar om, för i ärlighetens namn så har jag mer pengar än jag lyckas göra av med i dagsläget. Det är också konstigt att mena att det är girighet som gäller när jag faktiskt hellre avlivar djuren (till en kostnad på ungefär 600-1200 kr/djur) än att ge bort dem. Anledningen till att jag inte vill ge bort djuren är som följer:

Jag känner inte en enda människa inom hobbyn tillräckligt nära för att vilja skänka bort djur till någon. Om jag ska göra det, vilket har hänt ett antal gånger, så skall det vara till en människa jag haft längre kontakt med och som verkligen kan påvisa att hen kan ta hand om djuren ordentligt. Det har hänt att jag skänkt bort djur till personer som i efterhand visat sig ha en helt och hållet annan syn på vad god djurhållning är än vad jag har, och då hade jag hellre sett att jag under kontrollerade former avlivat djuret när jag hade det i min ägo - eftersom jag anser att ett felaktigt omhändertaget djur är en värre företeelse än ett avlivat djur.

Jag handlar helt enkelt efter erfarenhet.

Jag är också principiellt emot bortskänkes-idén eftersom det fuckar upp hela marknaden i längden, vilket leder till att fler och fler kommer skaffa djur utan att kunna ta hand om dem ordentligt.

Till er som slängt er med uttryck såsom "När man skaffar ett djur ska man vara 100% säker på att man kan ta hand om dem hela livet, och ge rätt förutsättningar och yadayadayada..." vill jag bara säga att det var jag. Jag var till 100% säker. Nu har saker hänt i mitt liv som gör att jag rent praktiskt inte kommer kunna ta hand om djuren längre. Helt oförutsedda saker, som jag inte gärna går in på här. Men tro mig, det gör mig väldigt, väldigt ont att behöva skiljas från mina djur.

[EDIT] Jag såg nu att det lyfts fram att avlivningsaspekten nämns i min annons, och att det ses som ett säljknep. Det förstår jag att man kan tänka, men det var ingenting jag överhuvudtaget reflekterade över - jag skrev bara så som läget är. Jag skall ta bort den biten ur annonsen nu, för jag håller med er om att det faktiskt inte har något att göra i annonsen. [/EDIT]

 


478
592
Rottenroth:

Tack för ditt svar!

 

Syftet var inte att hänga ut dig i frågan så jag ber om ursäkt om det verkar som ett påhopp på dig personligen, annonsen var ett bra exempel på vad jag ser frekvent komma upp även om det inte är så vanligt på annons sidorna så ser man ibland folk skriva om dett ska avliva istället för att ge möjligheten till att skänka bort djuren.

Du kan titta på diverse mindre zoo/djurparker dom tar gärna in djur som skänks om du pratar med dem, de brukar sköta djuren bättre än många privata skötare också.

Jag förstår hur du tänker också men jag är inte helt med på att avlivning ska vara nödvändigt öht så vidare det inte handlar om någon sjukdom / dålig skötsel så att djuret lider osv.

 

Men får önska lycka till med vad ditt beslut än nu blir!


163
34
Danne:

Båda "sidorna" i denna fråga har goda synpunkter. Jag vet inte längre vad jag tycker och tror. Man får helt enkelt ta ett beslut på egen hand.

 


158
19
Johanon:

finns självklart delar som "andra sidan" har helt rätt i det motsäger jag inte. 

Men min 100% ärliga åsikt är att avliva inte ens är på tal (för mig).
Men å andra sidan så har jag alltid föredragit djur och då även tagit in månag djur som annars skullat avlivas, för mig handlar det inte om "woow ett gratis djur" utan snarare "jag kan hjälpa ett djur" (och dess ägare).

Men som sagt, väldigt intressant disskution ändå


GO Animals ;) 


305
147
HenkePetersson:

Vart i annonsen som rottenroth länkade i första inlägget står det att dom ska avlivas?

Måste bort står där och det behöver ju inte nödvändigtvis betyda avliving, bara att killen är i akut behov att bli av med djuren.

Sen håller jag med er andra om att avlivning inte är ett bra sätt att göra sig av med djur på, men jag kan ändå hålla med anders om att gratis djur inte heller är ett bra alternativ, det finns mycket gratis smakare på ett forum, som gärna tar hand om ett djur om det är gratis, men dom vill inte betala 200:- för det, vilket är ett ytterst konstigt resonemang 200 är ju en piss i havet i dag gämnfört med för 60 år  sedan då det var en 14 dagars lön.

En diskusion som den här kan inte annat än dela forumet i två läger, antingen är man för avlivning före gratis  eller så ger man bort djuret gratis i stället för att avliva det, och som jag ser det så är båda sidor av myntet rätt hur man är ser på det.

"Dock ska väl tilläggas att dom som först köper ett djur för att sedan avliva det när dom inte får det sålt har lite av en skruv lös eller något, för det är inte vidare normalt att köpa en -13 juvinil i augusti på exposyd och sedan försöka sälja den 2 månader senare och hota med avlivning om han inte blir av ned den. Då har man ju inte tänkt igenom sitt inköp alls."

Det sista är bara hur jag ser på det.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild