Solarmeter - nödvändigt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Blev i slutändan att jag avvaktar med HID. Köpte en T5 ändå :) så skaffar jag troligtvis en solarmeter senare tillfälle och HID eller annan mer förstärkning med ljus ????

Medlem i GHF
22
1
Karitza:

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Aha! Nu förstår jag lite bättre. Detta ser ut att vara någon variant av ExoTerra armatur med "kompaktlysrör". Jag anser fortfarande att du gjorde rätt i att byta ut dem mot ett T5 lysrör. Vilket fabrikat och modell köpte du?

Personligen rekommenderar jag alltid att sära på de olika ljuskällorna. Då har du maximal kontroll över dem och kan anpassa respektive källa för bästa resultat, utan att behöva kompremissa de andra ljuskällorna. 

En sak jag noterade i dina foton är att taken är glas, korrekt? UV-ljus tränger dessvärre inte igenom glas (inte standard glas i alla fall). (Vilket och hade varit samma resultat med de befintliga armaturerna samt "HID'en".) Men T5 lysröret kan du antingen lägga övanpå nätet eller fästa inuti terrariet, i nätet exempelvis. 

FaunaLux är en ny produkt på marknaden. I princip är det en "LED variant" av en "HID"-lampa, dock utan extern/intern ballast och utan UVA. FaunaLux har i övrigt samma eller bättre ljusintensitet som en en HID, med UVA men utan UVB (vilket du redan täckt in med din T5 lysrör.)

Den är dyr, det ska jag inte skicka under stolen med och därmed hade jag väntat med den till sist. Inledningsvis kommer din T5 UVB lysrör och din/dina värmelampor räcka till dess att du har ekonomin att bygga på.

Mvh
Niklas

Medlem i GHF
22
1
Karitza:
Jag köpte T5 av Arcadia :) så blir nog bra! Nej jag vill inte heller blanda ljus utan ha de olika sorterna för sig. Så det känns bra! Ska montera ihop det ikväll :)

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Karitza skrev:
Jag köpte T5 av Arcadia :) så blir nog bra! Nej jag vill inte heller blanda ljus utan ha de olika sorterna för sig. Så det känns bra! Ska montera ihop det ikväll :)

Topen! Vilken storlek och typ? (Watt och % andel UVB)

Jag ser också att jag skrev fel ovan gällande UVA och FaunaLux. För att förtydliga och rätta mig själv:

HID: UVA + UVB, extern eller intern ballast.
FaunaLux: UVA, ingen UVB, ingen intern eller extern ballast. LED teknik. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild