Diverse frågor om strumpebandssnokar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

40
46
CupcakeGod:
Jag har nyligen blivit intresserad av strumpebandssnokar. Därmed har jag diverse fårgor som dem, som jag hoppas att kunniga personer med erfarnhet av arten kan besvara. 

1) Hur ser tillgången på mässorna ut? Jag har förstått att det är en populär orm som kan vara svår att hitta på t.ex terrariedjur. 

2) Vad brukar de kosta? 

3) Vad ska man vara uppmärksam på vid köp? Vissa djur som säljs på mässor är inte alltid i toppskick. Jag vill vara 100% säker på att jag köper en frisk orm.  

4) Finns det säljare som man bör undvika? 

5) Vilka säljare rekommenderar ni? 

6) Slutsligen. Har ni tips och råd till en nybörjare?

5914
4542
Tropfrog:
1: det brukar finnas några att välja på. Men söker man en specifik art eller underart kan det vara svårt att hitta. Kontakta någon säljare som besöker mässan i god tid så kanske de kan ta med till dig.

2:jag tror inte jag sett någon under 1000lappen. Vissa underarter kan vara avsevärt dyrare än så.

3: pass

4: ja, kolla upp recensioner på köp och säljavdelningen.

5: jag rekomenderar svenska säljare som brinner för hobbyn. Mot den bakgrunden menar jag att tropiska rum i Genevad är det absolut bästa valet om du inte hittar någon som annonserar ut just den du letar efter här på TD.

6: köp böcker om djur som du funderar på att skaffa först. När du läst böckerna en handfull gånger kan första beslutet tas. Ja eller nej. Försök att få besöka någon som har arten. Sen tar du nästa beslut. Ja eller nej. Om du svarat ja bägge gångerna så börja sätta upp ett terrarium. Ta hjälp av folk du lärt känna på vägen och ta god tid på dig. Du skall vara nöjd med hur terrariet ser ut och ormen skall vara nöjd med miljön. När du är nöjd, spendera minst en månad att titta på ett tomt terrarium, mät kontinuerligt värmen på olika ställen, justera vid behov och framförallt finslipa på inredningen. Följ dessa steg oavsett vilka djur du funderar på att skaffa och det blir en bra och problemfri start.

Mvh
Magnus 

49
12
Alfa99:

1. Brukar se dom här och där så verkar inte vara så svår att hitta men det beror väl också på om du bara letar efter valfri strumpbandesnok eller en specifik art. Cyberzoo hade 2st olika arter när jag var där i veckan.

2. 1000+ verkar vara det dom ligger på men vissa arter är ovanligare eller mer eftertraktade så finns dyrare.

3. Det som kan vara lätt att kolla är om ormarna har kvalster/fästingar, Mites på engelska. Kan vara svårt att kolla noga beroende på ormens färg, svårare om ormen är mörkare typ svart eller brun.
Sen om ormen är uttorkad eller över/undervikt. Rejäl uttorkning så brukar ormar bli rynkiga och oftast ha mycket gammalt öms på sig, Googla så ser du flera exempel från Kungspyton.
Övervikt och undervikt kan vara svårt men ser du hud mellan fjällen så brukar ormen vara ganska rejält överviktig och ser du ryggraden väldigt tydligt så är det undervikt.
Kan inte ge mer specifikt för arten men är inte alltid uppenbart fel när man ser djuren.

4. Som Tropfrog sa så har Köp/sälj avdelningen recensioner som folk lämnat på varandra.

5. pass.

6. Kolla skötselråd och böcker. Jag personligen kollar främst på skötselråd och youtube för att få fram info om jag är intresserad av en art. Om ett skötselråd är helt fel så är det (oftast) lätt att upptäcka om flera andra säger samma sak.
Viktigt att ordna terrariet så det är redo innan du skaffar ormen. Tempraturer ska ligga rätt och fukten ska ligga bra och eventuellt mögel kommer fram snabbt om det är för fuktigt någonstans.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild