4768 skrev:
Hej! Jag tänker skaffa en Majsorm och undrar om det är någon skillnad i personligheten mellan hona och hane. Jag har hört att om man har två stycken tillsammans, t ex en hona och en hane tillsammans kan para sig och två hanar kan bli lite "aggressiva" men om om man bara har en? Vad finns det för för-och-nackdelar mellan de olika könen?
Även om snokar inte varit huvudintresset i hobbyn för egen del så har jag ändå haft ett gäng individer genom åren. För att inte nämna vänner som haft majsormar och andra snokar under många år. Jag håller absolut med föregående talare, fluffis, om hennes erfarenheter. Att hanar generellt är mer aktiva, framförallt på våren. Men jag skulle säga att hanar är mer rörliga även andra årstider. Men allt som skrivs är som sagt generellt och det kommer finnas individer som bryter dessa "könsmönster". Individer inom samma art (även kullsyskon osv) kan uppträda och bete sig på helt olika vis. Individuella skillnader förekommer alltid inom alla arter.
Storleksmässigt är det också ofta skillnad mellan könen. (På vuxna äldre djur åtminstone). Hanar blir kortare och smalare/slankare i kroppen. Honor oftast större på alla sätt. Så är det dessutom bland många arter ormar. Inte alla men många : )
Om man vill ha en majsorm som husdjur och inte för avel eller annat specifikt syfte så spelar antagligen könet på ormen ingen som helst roll i det dagliga livet. Köp en orm du personligen fastnar för, oavsett hona/hane. Och köp framförallt från en seriös människa som genuint bryr sig om sina djur, då blir allt oftast väldigt enkelt och bra.
Ett sista råd. Oavsett kön så mår majoriteten av alla ormar bäst av att bo ensamma. En orm per terrarium. Fler ormar fler terrarium.
Ormar bör endast vara tillsammans under parning och eventuellt dvala/vintervila. Sista rådet är min åsikt (och delvis erfarenheter) och tyvärr inget som delas av alla med ormar i fångenskap. Men det får man leva med : )
Lycka till.