Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i GHF
181
383
Fredriko:
viper66 skrev:

Det finns många anledningar att inte vara med i förening. Min anledning är att föreningarna låter smutsfolk sälja på deras mässor. Enkelt. 

I mina ögon så stöttar föreningarna smutsfolket. Och jag kommer inte sätta pengar till en förening som gör det. Då slutar jag hellre med hobbyn. 

Jag kan förstå din ståndpunkt, och om det är din gräns för medlemskap i en förening (vilken som helst) så måste vi andra givetvis respektera det så klart. 

För mig personligen är det inte så enkelt. Föreningsarbete är som politiskt arbete i stort. Man är inte överens om allt. Jag är personligen inte överens med SHR om allt. Varken på lokalnivå eller riksnivå. Men jag har svårt att ställa mig utanför allt det goda arbete som görs bara för att jag inte får som just jag vill i alla frågor (för det kommer jag aldrig få). 

Även om jag håller med dig om att vissa säljare straffat ut sig från att någonsin få sälja på en SHR-anknuten mässa igen (jag tror till och med att min gräns går innan din här?), så kan jag inte stilla titta på hur hobbyn sakta regleras bort och försvinner bara för det. Det är inte allt eller inget för mig. 

Om det värsta händer, om olika djurarter såsom krokodildjur, giftormar, nattlevande djur, mfl. förbjuds, så vill jag kunna säga att jag tog fighten i alla fall. Jag vill kunna visa att jag gjorde vad jag kunde för att det skulle förhindras. 

Jag vet att medlemmar i SHR tog den fighten på 70- och 80-talet, vilket gjorde att jag kunde ta del av hobbyn på 90-talet när jag upptäckte denna fantastiska värld. Något som gett mig så mycket under åren. Och nu är jag med och tar samma fight. Jag tycker att SHR är skyldiga sina medlemmar att ta den striden. Och just nu gör SHR just det. Det tycker jag är värt ett medlemskap. Kanske SHR är den garanti som behövs för att skydda hobbyn? Jag tror inte det är helt osannolikt?  Jag vill tro att SHR gör en positiv  skillnad för vår hobby. 

Dessutom, om jag är medlem i en förening, så kan jag framföra mina åsikter om vem som säljer djur på föreningens mässor! Det är en bonus, då kan jag påverka även det.

Med det sagt, så respekterar jag ditt och andras val i den här frågan. Men mitt val är ett annat än ert. 

MVH

1250
474
leedragon:
Om problemet är pengarna gör det grattis att vara medlem. Då fylls det med människor, allt annat får man betala när man deltar i de aktiviteter som kostar. 

19
79
LorenzoLamas:

leedragon skrev:
Om problemet är pengarna gör det grattis att vara medlem. Då fylls det med människor, allt annat får man betala när man deltar i de aktiviteter som kostar. 

Föreningen tjänar inga pengar.
Om medlemskap är gratis, vem betalar föreningens omkostnader?
En annan fråga, är medlemskapet (som jobbar för hobbyn bästa) verkligen inte värt något? De organisationer som har mål som är motsatta våra mål har medlemmar som anser att medlemsavgiften är värt pengarna, man betalar för att stötta en förening som jobbar för det man står för. Vår hobby har utövare som anser att 25kr i månaden är en hutlös avgift att betala för att bevara hobbyn. Min tro är tyvärr att snåljåparna inte vinner den politiska debatten...Motsatt läger med högre avgift har betalande medlemmar. 

Reptilhobbyn är hyfsat stor, men få vill ta sig råd till att bidra till hobbyns bästa. Hellre bjäbba på nätet och argumentera, än betala 25kr i månaden...

5407
4151
Tropfrog:
LorenzoLamas skrev:

Jag vill inte lägga mig i sakfrågan. Men nog hade inlägget du citerade redan svarat på den frågan, eller?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1049
1189
NellyNiklas:
Fredriko skrev:
Det pågår som sagt ett arbete att göra om L80. Det är jordbruksverket som gör det. I detta arbete finns det en samrådsgrupp där olika organisationer finns med. Bland annat djurens rätt, Zoorf, Djurparksföreningen, mfl. Jag tror de är ca 6-7 stycken. Tyvärr inte SHR. 

Bland medlemmarna i denna samrådsgrupp är det åtminstone tre organisationer som vill ha en positiv lista.  En av organisationerna vill förbjuda “nattaktiva djur”. Minst en organisation är relativt tydlig med att de inte vill ha reptiler på en positiv lista, vilket betyder att reptiler skulle bli förbjudna. 

En tråkig sak är att SLU:s vetenskapliga råd (SLU = sveriges lantbruksuniversitet) bland annat  tycker att man ska överväga att förbjuda vissa icke-domesticerade djur. De vill dessutom se en positiv lista, och de är också ganska tydliga att de inte tycker reptiler är lämpliga husdjur (av lite olika skäl). SLU:s vetenskapliga råd är tyvärr en rätt tung aktör. Jag kan dock inte avgöra vilken tyngd de har i jordbruksverkets arbete med att revidera L80, det återstår att se. 

Även om en positiv lista inte införs så diskuteras det mycket att utöka den negativa listan. Dvs att förbjuda fler djur att hållas för sällskap och hobby. Just nu är det viltfångade djur, primater, rovdjur, rovfåglar och primater som finns med på den negativa listan över förbjudna djur. Att införa fler djurarter på denna lista verkar lättare än att införa en positiv lista? Arter det pratas om att sätta på en negativ lista är bland annat pingviner, men också alla krokodildjur. Så ja, det finns en reell risk att i alla fall vissa reptiler blir förbjudna att hålla som sällskapsdjur/hobby av privatpersoner. Även Jordbruksverket pratar om detta. 

Att förbjuda krokodildjur kan man tycka inte påverkar så många i hobbyn, och det stämmer nog också. Inte många håller dessa djur. Men principiellt är det inte bra. Min åsikt är att om man väl börjar förbjuda djurarter så vet man aldrig var det slutar. Mig personligen påverkar det inte ett skvatt att man förbjuder krokodildjur, men jag anser att man ska försvara hela hobbyn, inte bara den delen man själv sysslar med. Förbjuder man krokodildjur är steget inte långt till att förbjuda giftormar, och sen ryker de ogiftiga ormarna osv. Det är en otäck utveckling som jag inte vill se. 

Sveriges herpetologiska riksförening (SHR) är som sagt inte med i samrådsgruppen, men de har suttit i möten med Jordbruksverket. De har också blivit tillfrågade av Jordbruksverket i olika frågor gällande revideringen av L80. Till sist har de självmant skickat in olika yttrande till jordbruksverket för att skydda hela hobbyn.

SHR är också en remissinstans och kommer alltså att få säga sitt om remissen när den kommer ut. 

Jag hoppas detta svarar på några av funderingarna som finns. 

MVH

För att återgå till det aktuella ämnet för tråden.

När remissen är släppt och SHE har fått gå igenom och ge svar. Vad händer då? Vad blir nästa steg i processen?
Vart kan gemene person läsa remissen på egen kammare? Är det något som släpps för allmänheten?

Mvh
Niklas

Medlem i GHF
181
383
Fredriko:
NellyNiklas skrev:

För att återgå till det aktuella ämnet för tråden.

När remissen är släppt och SHE har fått gå igenom och ge svar. Vad händer då? Vad blir nästa steg i processen?
Vart kan gemene person läsa remissen på egen kammare? Är det något som släpps för allmänheten?

Mvh
Niklas

Jordbruksverket tar in alla remissvar från olika organisationer och myndigheter och sammanfattar dessa. Utifrån denna sammanfattning går Jordbruksverket vidare med förslaget på något vis. De kan gå vidare utan att göra några ändringar, de kan justera förslaget utifrån inkomna synpunkter, eller de kan helt förkasta förslaget. Tanken med remissen är att få in synpunkter på en förändring som de vill göra. Och belysa vilka konsekvenser den förändringen kan få om det genomförs. 

SHR har en arbetsgrupp som kommer läsa remissen och komma med synpunkter på den. 

Jag skulle gissa att Jordbruksverket själva lägger ut remissen på sin hemsida. Om inte annat så borde remissen hamna på regeringskansliets hemsida. Alla som vill kommer kunna läsa remissen. 

Enligt vad jag hört kommer remissen ut “våren 25”. Den har blivit försenad. Svarstiden kommer troligtvis bli kort tyvärr.

MVH

1250
474
leedragon:
LorenzoLamas skrev:

En annan fråga, är medlemskapet (som jobbar för hobbyn bästa) verkligen inte värt något? De organisationer som har mål som är motsatta våra mål har medlemmar som anser att medlemsavgiften är värt pengarna, man betalar för att stötta en förening som jobbar för det man står för. Vår hobby har utövare som anser att 25kr i månaden är en hutlös avgift att betala för att bevara hobbyn. Min tro är tyvärr att snåljåparna inte vinner den politiska debatten...Motsatt läger med högre avgift har betalande medlemmar. 

Reptilhobbyn är hyfsat stor, men få vill ta sig råd till att bidra till hobbyns bästa. Hellre bjäbba på nätet och argumentera, än betala 25kr i månaden...

Vilka omkostnader? Belys gärna exakta kostnader så mna förstår bättre dem. Grejen är att folk har inte pengar. Om heltenkel handlar det att få fler medlemmar så att det syns mer i politiska frågor då bör det vara gratis  att vara medlem. Alla andra kostnader för aktiviteter eller dylik betalas av de som deltar. Mässor kan betalas av utställare eller så kan de som säljer välja att anordna mässor själva. Det har gjorts förut. Verkar ha fungerat. Sen kan förening ansöka om bidrag. Om det fortfarande är så, föreningar får en viss bidra per medlem eller så har jag uppfattat det fel. Där kan de bekosta de saker som behövs bekosta. Här i sidan finns ett par tusentals medlemmar. Hur många skulle vara medlemmar om det skulle kosta 300 om året att vara medlem? Sidan är skit bra och värd alla de argument för varför föreningen ska kosta med. Men folk har inte råd och vill inte betala abonnemang för saker och ting. Att ha djur kostar redan. Vi befinner oss just nu mitt i krig och det har gjort att alla produkter blivit dyrare, på det så lägger SL prishöjningar på transport som inte blivit ett dig bättre eller oftare sen det kostade hälften för 10 år sen.
Men de som jobbar för hobbyn jobbar för sig själva med. Det är även deras hobby, behövs det pengar så ansöker man det de gånger som behövs av de medlemmar som kan bidrag. Enda skillnaden från då och nu skulle vara att antalet medlemmar skulle vara ännu större än det är nu.

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Jag personligen har svårt att köpa argumentet att det "kostar för mycket" att vara medlem.. 

Skylla på inflation, krig m.m. SHR har alltid haft svårt att rekrytera tyvärr

300:- om året är inte mycket pengar, snitta de på 12 månader så är det en chipspåse I månaden för att kunna främja hobbyn.. ifs är det som vanligt i Sverige, allt ska vara gratis..

Tror de handlar om något annat, alternativt förstår man inte vikten av de SHR faktiskt gör eller så bryr man sig inte..

1250
474
leedragon:
man kan inte tycka och tänka över andras plånbokar, hur många människor har inte kvar 300 kronor i månads slut, hur många går på backen. Om det är en chip påse i  månaden så kanske vill man inte låta bli att köpa en chipspåse efter ha slitits i jobbet helaveckan. Men om det verkar obetydligt så kan förreningarna strycka det, det är ju obetydligt.

Medlem i SkHF
1049
1189
NellyNiklas:

Fredriko skrev:

Jordbruksverket tar in alla remissvar från olika organisationer och myndigheter och sammanfattar dessa. Utifrån denna sammanfattning går Jordbruksverket vidare med förslaget på något vis. De kan gå vidare utan att göra några ändringar, de kan justera förslaget utifrån inkomna synpunkter, eller de kan helt förkasta förslaget. Tanken med remissen är att få in synpunkter på en förändring som de vill göra. Och belysa vilka konsekvenser den förändringen kan få om det genomförs. 

SHR har en arbetsgrupp som kommer läsa remissen och komma med synpunkter på den. 

Jag skulle gissa att Jordbruksverket själva lägger ut remissen på sin hemsida. Om inte annat så borde remissen hamna på regeringskansliets hemsida. Alla som vill kommer kunna läsa remissen. 

Enligt vad jag hört kommer remissen ut “våren 25”. Den har blivit försenad. Svarstiden kommer troligtvis bli kort tyvärr.

MVH

Då förstår jag processen lite bättre. Då är det att vänta och hålla ögonen öppna framåt våren. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild