Hur mycket äter en taggsvansvaran?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5965
4582
Tropfrog:
Jag är ganska säker på att du kan bli allergisk mot alla foderdjur. Det är oftast spillning eller kvalster som lever i kolonin man blir allergisk av, inte själva kackerlackan.

Red runners är absolut eller alternativ. Men det är en av de kackerlackor som anses vara potentiella skadedjur. Det kan vara bra att veta.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1308
1521
NellyNiklas:

Framgår dock inte om alternativet till Dubia måste vara en annan kackerlacka.

Red Runners.
Snabba och ettriga saker. (Kommer inte in i vårt hus i alla fall). 

Hussyrsor.
Enkla att odla vad jag förstår. Har enbart försökt själv i mindre skala. De gör dock oväsen ifrån sig och kan osa lite om man inte är alert med renhållning etc. 

Gräshoppor.
Hyfsat stort bytesdjur i vuxen form. Inte allt för svår att odla heller vad jag förstår. (Har inte provat själv). Problemet här är väl födan vintertid, men det finns säkert vettigt substitut. Sommartid kan man hämta gräs ute tex. De äter MYCKET gräs. 

Mvh
Niklas

5965
4582
Tropfrog:
Hussyrsa har också sitt namn av en anledning. Inte för att den evolutionärt hör hemma i hus. Utan snarare för att de kan överleva väldigt länge inomhus. På gränsen till skadedjur utan att vara det.

Jättegräshoppor tycker jag låter som ett intressant alternativ. Vore kul att få en koloni att snurra. Men troligtvis avsevärt mer jobb än dubia. Våra svenska gräshoppor är inget alternativ.

Mvh
Magnus 

5965
4582
Tropfrog:
EgonTheBeardie skrev:
Tja! Sent svar men tänkte ja kunde ge min respons ändå! 

Jag har haft både juvenila och vuxna ackisar och det skiljer sig stort på mängden insekter.
Om du tänker köpa en juvenil ackie som får växa upp hos dig behöver du ladda rejält med föda då de käkar som galningar de första året, sen går aptiten ner när de är runt 1.5 och inte växer lika snabbt. 
Mina två vuxna jag haft hade helt olika ämnesomsättning. Hanen käkade 2-3 ggr i veckan beroende på hans aktivitetsnivå, käkade något mindre på vinterhalvåret. Under varje matning satte han i sig cirkus 3-4 vuxna/mellanstora dubias eller 10-15 red runners. 
Min rescue hona som hade MBD, avsaknad av många tår och svårt att röra sig åt betydligt mindre då hon rörde sig mindre. Efter 1 år av att ha henne och tvingat henne o röra sig på för o få mat är hennes aptit större. 

Hoppas dehär hjälper lite!

Det är ju ändå intressant att detta svaret kommer efter att TS klargjort exakt vad hen efterfrågar, fått svaret och själv testat och utvärderat samt återkommit med feedback på svaren. Har du läst hela tråden? Hint: frågan gäller inte överhuvudtaget hur mycket en ackie med MBD äter. Faktiskt inte ens hur mycket en ackie äter. Det är bara en liten del av frågan.

Hur många vuxna, reproducerande dubias tror du behövs för att vara självförsörjande på mat till en frisk ackie?

Mvh
Magnus 

26
10
EgonTheBeardie:
Tropfrog skrev:

Det är ju ändå intressant att detta svaret kommer efter att TS klargjort exakt vad hen efterfrågar, fått svaret och själv testat och utvärderat samt återkommit med feedback på svaren. Har du läst hela tråden? Hint: frågan gäller inte överhuvudtaget hur mycket en ackie med MBD äter. Faktiskt inte ens hur mycket en ackie äter. Det är bara en liten del av frågan.

Hur många vuxna, reproducerande dubias tror du behövs för att vara självförsörjande på mat till en frisk ackie?

Mvh
Magnus 

Jag hade läst hela tråden innan jag skrev min respons. Tror inte att TS värld gick under för att dela med mig av mina erfarenheter. Onödigt svar.
Mvh

5965
4582
Tropfrog:
EgonTheBeardie skrev:

Jag hade läst hela tråden innan jag skrev min respons. Tror inte att TS värld gick under för att dela med mig av mina erfarenheter. Onödigt svar.
Mvh

Tack för att du delar med dig.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1308
1521
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Hussyrsa har också sitt namn av en anledning. Inte för att den evolutionärt hör hemma i hus. Utan snarare för att de kan överleva väldigt länge inomhus. På gränsen till skadedjur utan att vara det.

En vettig rutin vid hantering av syrsorna är en fördel. Tätta lock och höga lådor gärna med gummilist. Vetnilation av finmaskigt nät i metall gärna placerat högt. Flytta syror mellan lådor i ett badkar och viktigaste av allt. Täta behållare med små små små nålhål om man kläcka ägg i inkubator. Inga kablar eller sladdar genom locket. Det var min största miss första gång jag kläckte syrsor. 

Tropfrog skrev:
Jättegräshoppor tycker jag låter som ett intressant alternativ. Vore kul att få en koloni att snurra. Men troligtvis avsevärt mer jobb än dubia. Våra svenska gräshoppor är inget alternativ.

Vandingsgräshoppa/Ökengräshoppa (de två som syns frekvent till försäljning som foder) kräver avsevärt mer värme för att ens vilja reproducera sig, än vad Dubia gör, vilket är till fördel för Dubia. Gräshoppor äter något fruktansvärt och då helst gräs vilket blir dyrt på kort tid och man ska iväg och köpa kattgräs för 20kr på Hornbach stup i kvarten.

Mvh
Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild