Tråkigt klimat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
4
djurvannen:
Hej forumet!

Till att börja med vill jag uttrycka min glädje för att detta forum finns. Det är fantastiskt att kunna dela sitt intresse med likasinnade. Jag skulle dock vilja belysa en sak jag observerat i väldigt många trådar, som kanske också kan vara en bidragande faktor till den forumdöd vi ser idag. 

Jag upplever stämningen i många trådar som ganska spänd och passivt aggressiv. Att det finns individer som, i stället för att upplysa folk på ett vänligt sätt, använder sig av snäsiga kommentarer och ett elitistiskt tillvägagångssätt. Jag vill inte nämna några namn, men tror själv att det är ganska uppenbart att det ibland diskuteras ganska hetsigt i trådar där folk på ett öppet och vänligt sätt ber om hjälp. Att man kan gömma sig bakom ett "om du inte kan ta emot kritik så kanske du inte ska ha djur", men samtidigt själv har väldigt svårt att ta emot konstruktiv kritik.

Jag tycker det är otroligt tråkigt när folk som vill bättra sig och ta emot råd, möts med dumförklaringar och hånfulla kommentarer. Då hjälper det inte att man avslutar med "mvh" eller liknande. Det blir snarare ett bevis på den hierarkin som kan finnas på olika forum. 

Jag har full förståelse för att man vill djurens bästa, och att det är riktigt tråkigt att se eller höra att någon hanterar eller tar hand om sina reptiler på ett suboptimalt sätt. Men, att svara med irritation eller härskarteknik är knappast något som gör TS öppen för förändring. Faktum är att människan naturligt går in i ett försvarsläge och blir defensiv när folk kritiserar eller dumförklarar den. Konstruktiv kritik har visat sig enormt mycket mer effektivt, så om man verkligen bryr sig om djurens bästa, borde man försöka maximera chansen till att TS vill välja att lyssna, och därmed förbättra sin djurhållning.

För att man frågar om hjälp är faktiskt en ynnest - det ger folk möjlighet att hjälpa till och på så sätt öka levnadsstandarden för berörda djur. Och om man har ett klimat där folk vågar fråga om hjälp, utan att bli bemötta med tråkiga kommentarer, så kommer fler folk att behandla sina djur på ett adekvat sätt. Annars är risken att folk i stället struntar i att be om hjälp, och inte har verktygen att förbättra sin djurhållning. 

Jag vill gärna att vi för en diskussion och får höra vad folk tänker, för det hade varit riktigt kul om forumet kunde frodas till följd av ett förlåtande klimat. 

6212
4743
Tropfrog:
Det där med skrivna språket är svårt. Dessutom har inte alla här på forumet högre utbildning inom ämnet. Vårt språk har inga som helst nyanser som går att ensidigt tolka som "ton" i skrivet språk. Ibland kan ett rakt och tydligt svar på frågan tolkas som allt det negativa du skriver av vissa, men också som hjälpsamt av andra. Det är inte så enkelt som du framställer det.

djurvannen skrev:

Jag vill gärna att vi för en diskussion och får höra vad folk tänker,

Här är jag lite tvärtom. Jag är inte intresserad av vad folk tänker. Faktum är att i princip allt du föraktar i ditt inlägg. Spänd, agresiv, snäsiga kommentarer, elitistiskt tillvägagångssätt, hetsiga diskussioner, dumförklaringar, hånfulla kommentarer, irritation, härskarteknik och allt annat med det absolut kan vara ett resultat av folk faktiskt skriver vad de tänker. I kombination med din egen tolkning givetvis.

Den personen som undanlåter sig att förbättra sin djurhållning för att hen upplever ett svar i ett forum på ett negativt sätt borde inte hålla djur. Vi måste alla vara ödmjuka inför hjälp och förbättra sig om det behövs.

Sen tror jag att det är att dra det lite väl långt att skylla forumdöden på ett fåtal människor som utrycker sig klumpigt eller som feltolkar svar. Jag har varit på massor av forum helt utan såna diskussioner som dog för många år sedan. Terrariedjur.se är ett väldigt aktivt forum jämfört med de flesta andra jag frekvenserna eller känner till.

Nej, forumdöden är nog främst driven av andra mer snuttifierade plattformar.

Mvh
Magnus 

2
4
djurvannen:
Tropfrog skrev:
Det där med skrivna språket är svårt. Dessutom har inte alla här på forumet högre utbildning inom ämnet. Vårt språk har inga som helst nyanser som går att ensidigt tolka som "ton" i skrivet språk. Ibland kan ett rakt och tydligt svar på frågan tolkas som allt det negativa du skriver av vissa, men också som hjälpsamt av andra. Det är inte så enkelt som du framställer det.

Här är jag lite tvärtom. Jag är inte intresserad av vad folk tänker. Faktum är att i princip allt du föraktar i ditt inlägg. Spänd, agresiv, snäsiga kommentarer, elitistiskt tillvägagångssätt, hetsiga diskussioner, dumförklaringar, hånfulla kommentarer, irritation, härskarteknik och allt annat med det absolut kan vara ett resultat av folk faktiskt skriver vad de tänker. I kombination med din egen tolkning givetvis.

Den personen som undanlåter sig att förbättra sin djurhållning för att hen upplever ett svar i ett forum på ett negativt sätt borde inte hålla djur. Vi måste alla vara ödmjuka inför hjälp och förbättra sig om det behövs.

Sen tror jag att det är att dra det lite väl långt att skylla forumdöden på ett fåtal människor som utrycker sig klumpigt eller som feltolkar svar. Jag har varit på massor av forum helt utan såna diskussioner som dog för många år sedan. Terrariedjur.se är ett väldigt aktivt forum jämfört med de flesta andra jag frekvenserna eller känner till.

Nej, forumdöden är nog främst driven av andra mer snuttifierade plattformar.

Mvh
Magnus 

Jag förstår hur du tänker. Jag kan absolut förstå att vissa har svårt att tolka det skrivna språket. Men det är inte omöjligt att skriva på ett sätt som diskret trycker ner människor heller. 

Jag tror inte heller att forumdöden mest handlar om det, men jag tror att det spelar in ganska mycket. Själv har jag varit i kontakt med folk som känner sig helt värdelösa efter att ha fått utstå otrevliga kommentarer på olika forum. De har till följd av det slutat fråga om hjälp eller rådgivning, helt enkelt för att de skäms och mår dåligt. 

Där håller jag med, men man får kanske tänka på hur man presenterar sina åsikter ibland. För att säga att en människa inte borde hålla djur kommer knappast att hjälpa de djur hen har. Den kommer nog snarare gå i försvar och blunda för tips i fortsättningen. Vilket ger lite motsatt effekt om man vill att djuret i fråga ska få en bättre livsmiljö. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild