Behöver tips inför min första herping resa till Costa Rica

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Nicolas:
Hej! :)

Nästa år på sommaren så ska jag åka till Costa rica vid den Karibiska kusten och jobba där i 1 och en halv månad ungefär. Och medans jag är där så kommer jag att gå ut till djungel och herpa på min fritid. Därför ville jag fråga er som har enfarenhet om ni har några tips and tricks på att navigera djungeln eller på redskap som jag ska ha med mig samt saker att undvika etc.

Jag tänkte ha med mig ormkrok såklart, lämpliga kläder och skor dessutom en ordentligt huvudlampa och handlampa, en väska med vattenflaska och kanske en first aid kit i om det är nödvändigt? 

Jag är ute efter giftormar, spindlar och grodjur. Men min nummer ett djur som jag vill jättegärna hitta är en Bushmaster (Lachesis melanocephala) det skulle vara min drömm. därför undrar jag om ni som har hittat dem om ni har några tips på vart man kan hitta dem, och hur ovanligt är det att hitta en?

Till er som har redan varit i Costa Rica förut och herpat ni får jättegärna dela med er de djuren som ni har hittat så att jag kan få en bra idee på vad jag kan förvänta mig :) 

Jag är öppen till alla tips och åsikter så det är bara att skriva på!  

214
333
MartinJ:
Wow, vilken möjlighet!

Jag var i CR förra året på en herpresa, så jag kan dela med mig lite av det jag tänkte på. Jag var dock aldrig på karibiska sidan, och jag är definitivt ingen CR-expert, så folk får mer än gärna flika in om de tycker annorlunda eller har andra erfarenheter.

Utifrån meningen "några tips and tricks på att navigera djungeln eller på redskap som jag ska ha med mig samt saker att undvika etc." så låter det nästan som du har en bild av att gå runt i skogen lite som man kan göra här i Sverige, dvs. där man känner för och utan större svårighet. Så är det definitivt inte. Allemansrätt är inte något som finns, och många reservat (vilket i princip all regnskog är) tillåter inte att man går in utan guide (framförallt på natten) eller att man går utanför enligt specifika leder. Allt detta då CR varnär mycket om sin ekoturism, och det bygger på att naturen faktiskt får vara relativt orörd i den mån det går. Gångerna vi faktiskt lyckades gå runt själv i regnskog var där vi bodde hos reservatägaren och denne tillät oss göra det, och vi fick givetvis inte röja runt med en machete hur vi ville. Man ska också tänka på att faktiskt regnskog är otroligt svårt (och farligt) att navigera, inte minst om du är själv.

Mitt främsta tips är att kolla runt lite och se till att boka guider du kan gå med. Vi hade rätt många olika, och kvalitén varierade kraftigt. Det bästa är om du kan hitta någon som verkligen kan och brinner för herptiler, då hade man verkligen fantastiska nätter med många fynd.

Vad gäller utrustning så är ett absoluta mininmum ett par bra kraftiga kängor, långbyxor, bra pann- och handlampa, ryggsäck, förstahjälpen-låda och massor med vatten (!). Det var dock många rutinerade vi var ute med som tyckte att höga kängor inte var nog skydd, utan vägrade gå ut utan höga kraftiga stövlar (framförallt p.g.a. lansorm (Bothrops asper), så sk. "snake chaps" kan vara en bra idé.)


Skickar med en lista på allt vi såg eftersom du var nyfiken, men det skiljer sig rätt friskt om man är på karibiska sidan.
Anura:
Agalychnis callidryas
A. lemur
A. spurrelli
Cruziohyla sylvaei
Dendrosphus ebraccatus
D. phlebodes
Duellmanohyla rufioculis
Isthmohyla lancasteri
Hyloscirtus palmeri
Tlalcohyla loquax
Similisca phaeota
Boana rosenbergi
Teratohyla spinosa
T. pulverata
Scinax eraeochra
S. boulengeri
Saschatamia ilex
S. albomaculata
Hyalinobatrachium valerioi
H. fleischmani
Espadarana prosoblepon
Teratohyla pulverata
T. spinosa
Oophaga pumilio
O. granulifera
Dendrobates auratus
Allobates talamancae
Silverstonia flotator - yngel
Phyllobatea vittatus
Leptodactylus savagei
L. insularum
Cragastor crassidigitus
C. bransfordii
C. fitzingeri
C. noblei
C. megacephalus
C. rugosus
Pristimantis cerasinus
P. ridens
P. cruentus
Diasporus diastema
D. hylaeformis
Engystomops pustulosus
Rana (Lithobates) warszewitschii
R. taylori
R. vallianti
Rhaebo haematiticus
Rhinella horribilis

Caudata:
Bolitoglossa colonnea
B. striatula

Gymnophiona:
Död (del) av Caecillia volcani


Serpentes:
Leptoderia septentrionalis
Leptophis depressirostris
Oxybellis brevirostris
Sibon annulatus
S. longifrenis
Imantodes cenchoa
Trimetopon pliolepis
Ninia celata
Hydromorphus concolor
Corallus annulatus
Micrurus mosquitensis
M. yatesi
Bothrops asper
Bothriechis lateralis
B. schlegelii

Lacertilia:
Scincella cherriei
Anolis oxylophus
A. limifrons
A. aquaticus
A. capito
A. marsupinalis
Polychrus gutturosus
Holcosus festivus
H. quadrilinneatus
H. leptophrys
Lepidoblepharis xanthostigma
Sphaerodactylus graptolaemus
Hemidactylus frenatus
Lepitodactylus lugubris
Sceloporus malachiticus
Basiliscus plumifrons
B. vittatus
B. basiliscus
Corytophanes cristatus
Iguana iguana
Ctenosaura similis

Testudines:
Kinosternon leucostomoum

Crocodilia:
Crocodylus acutus


Hoppas du får en kul resa!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Nu var det ju ett tag sen men finns en artikel om när jag och min sambo besökte Costa rica om du inte sett den:

Del1www.terrariedjur.se/articles/112

Del2www.terrariedjur.se/articles/117


Tycker du fått bra tips av Martin, och att boka in några guider är att rekommendera. 

Det finns väldigt bra böcker av Twan Leenders som kan vara värt att införskaffa, alternativt en mindre fältbok "Amphibians and reptiles of Costa Rica" av Frederico Munoz Chacon och Richard Dennis Johnston, se länkar nedan.

www.nhbs.com/amphibians-of-costa-rica-book
www.nhbs.com/reptiles-of-costa-rica-book
www.nhbs.com/amphibians-and-reptiles-of-costa-rica-book


Bushmastern är väl inte superlätt att hitta skulle jag tro, men finns gott om andra arter. Framförallt B.schlegelii och B.asper är de arter vi hittade mest av när vi var ute.

Lycka till!


5
0
Nicolas:
MartinJ skrev:
Wow, vilken möjlighet!

Jag var i CR förra året på en herpresa, så jag kan dela med mig lite av det jag tänkte på. Jag var dock aldrig på karibiska sidan, och jag är definitivt ingen CR-expert, så folk får mer än gärna flika in om de tycker annorlunda eller har andra erfarenheter.

Utifrån meningen "några tips and tricks på att navigera djungeln eller på redskap som jag ska ha med mig samt saker att undvika etc." så låter det nästan som du har en bild av att gå runt i skogen lite som man kan göra här i Sverige, dvs. där man känner för och utan större svårighet. Så är det definitivt inte. Allemansrätt är inte något som finns, och många reservat (vilket i princip all regnskog är) tillåter inte att man går in utan guide (framförallt på natten) eller att man går utanför enligt specifika leder. Allt detta då CR varnär mycket om sin ekoturism, och det bygger på att naturen faktiskt får vara relativt orörd i den mån det går. Gångerna vi faktiskt lyckades gå runt själv i regnskog var där vi bodde hos reservatägaren och denne tillät oss göra det, och vi fick givetvis inte röja runt med en machete hur vi ville. Man ska också tänka på att faktiskt regnskog är otroligt svårt (och farligt) att navigera, inte minst om du är själv.

Mitt främsta tips är att kolla runt lite och se till att boka guider du kan gå med. Vi hade rätt många olika, och kvalitén varierade kraftigt. Det bästa är om du kan hitta någon som verkligen kan och brinner för herptiler, då hade man verkligen fantastiska nätter med många fynd.

Vad gäller utrustning så är ett absoluta mininmum ett par bra kraftiga kängor, långbyxor, bra pann- och handlampa, ryggsäck, förstahjälpen-låda och massor med vatten (!). Det var dock många rutinerade vi var ute med som tyckte att höga kängor inte var nog skydd, utan vägrade gå ut utan höga kraftiga stövlar (framförallt p.g.a. lansorm (Bothrops asper), så sk. "snake chaps" kan vara en bra idé.)


Skickar med en lista på allt vi såg eftersom du var nyfiken, men det skiljer sig rätt friskt om man är på karibiska sidan.
Anura:
Agalychnis callidryas
A. lemur
A. spurrelli
Cruziohyla sylvaei
Dendrosphus ebraccatus
D. phlebodes
Duellmanohyla rufioculis
Isthmohyla lancasteri
Hyloscirtus palmeri
Tlalcohyla loquax
Similisca phaeota
Boana rosenbergi
Teratohyla spinosa
T. pulverata
Scinax eraeochra
S. boulengeri
Saschatamia ilex
S. albomaculata
Hyalinobatrachium valerioi
H. fleischmani
Espadarana prosoblepon
Teratohyla pulverata
T. spinosa
Oophaga pumilio
O. granulifera
Dendrobates auratus
Allobates talamancae
Silverstonia flotator - yngel
Phyllobatea vittatus
Leptodactylus savagei
L. insularum
Cragastor crassidigitus
C. bransfordii
C. fitzingeri
C. noblei
C. megacephalus
C. rugosus
Pristimantis cerasinus
P. ridens
P. cruentus
Diasporus diastema
D. hylaeformis
Engystomops pustulosus
Rana (Lithobates) warszewitschii
R. taylori
R. vallianti
Rhaebo haematiticus
Rhinella horribilis

Caudata:
Bolitoglossa colonnea
B. striatula

Gymnophiona:
Död (del) av Caecillia volcani


Serpentes:
Leptoderia septentrionalis
Leptophis depressirostris
Oxybellis brevirostris
Sibon annulatus
S. longifrenis
Imantodes cenchoa
Trimetopon pliolepis
Ninia celata
Hydromorphus concolor
Corallus annulatus
Micrurus mosquitensis
M. yatesi
Bothrops asper
Bothriechis lateralis
B. schlegelii

Lacertilia:
Scincella cherriei
Anolis oxylophus
A. limifrons
A. aquaticus
A. capito
A. marsupinalis
Polychrus gutturosus
Holcosus festivus
H. quadrilinneatus
H. leptophrys
Lepidoblepharis xanthostigma
Sphaerodactylus graptolaemus
Hemidactylus frenatus
Lepitodactylus lugubris
Sceloporus malachiticus
Basiliscus plumifrons
B. vittatus
B. basiliscus
Corytophanes cristatus
Iguana iguana
Ctenosaura similis

Testudines:
Kinosternon leucostomoum

Crocodilia:
Crocodylus acutus


Hoppas du får en kul resa!


Tack så jättemycket för de världefulla informationen och tipsen, det är väldigt uppskattad och kommer defenetivt att användas! :) 

Och väldigt fantastiska arter som ni såg därborta, måste ha varit en upplevelse! 

5
0
Nicolas:
anders skrev:
Nu var det ju ett tag sen men finns en artikel om när jag och min sambo besökte Costa rica om du inte sett den:

Del1www.terrariedjur.se/articles/112

Del2www.terrariedjur.se/articles/117


Tycker du fått bra tips av Martin, och att boka in några guider är att rekommendera. 

Det finns väldigt bra böcker av Twan Leenders som kan vara värt att införskaffa, alternativt en mindre fältbok "Amphibians and reptiles of Costa Rica" av Frederico Munoz Chacon och Richard Dennis Johnston, se länkar nedan.

www.nhbs.com/amphibians-of-costa-rica-book
www.nhbs.com/reptiles-of-costa-rica-book
www.nhbs.com/amphibians-and-reptiles-of-costa-rica-book


Bushmastern är väl inte superlätt att hitta skulle jag tro, men finns gott om andra arter. Framförallt B.schlegelii och B.asper är de arter vi hittade mest av när vi var ute.

Lycka till!



Jag ska defenitivt införskaffa mig litteratur inför resan, tack så mycket för bok tipsen!

Jag läste dina artiklar och tycker dom var väldigt välgjorda och intressanta att läsa. Jag såg också att du var på Puerto Viejo de Talamanca och det är faktist just där som jag kommer vara och jobba. Har du någon tips på någon bra herping ställe där vid områden eller kanske någon bra guide förslag? :) 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Nicolas skrev:


Jag ska defenitivt införskaffa mig litteratur inför resan, tack så mycket för bok tipsen!

Jag läste dina artiklar och tycker dom var väldigt välgjorda och intressanta att läsa. Jag såg också att du var på Puerto Viejo de Talamanca och det är faktist just där som jag kommer vara och jobba. Har du någon tips på någon bra herping ställe där vid områden eller kanske någon bra guide förslag? :) 



Isåfall kan det vara värt att kontakta RARG, (Rainforest Animals Rescue Group), de befinner sig i Puerto Viejo de Talamanca, och de har ett område som vi gick en hel del i. De har bra koll på andra ställen också. Vi besökte bland annat en plats nära gränsen mot Panama för att se Bribri-lokaliteten av Oophaga pumilio.
Jag har dessvärre inga exakta platser att rekommendera, men du har Cahuita nationalpark och hela Gandoca Manzanillo i närheten. Men som sagt, rekommenderar guide, exempelvis från RARG så blir det lättare för dig att få se det du vill.

1
1
faibas:

Nicolas skrev:
Hej! :)

Nästa år på sommaren så ska jag åka till Costa rica vid den Karibiska kusten och jobba där i 1 och en halv månad ungefär. Och medans jag är där så kommer jag att gå ut till djungel och herpa på min fritid. Därför ville jag fråga er som har enfarenhet om ni har några tips and tricks på att navigera djungeln eller på redskap som jag ska ha med mig samt saker att undvika etc.

Jag tänkte ha med mig ormkrok såklart, lämpliga kläder och skor dessutom en ordentligt huvudlampa och handlampa, en väska med vattenflaska och kanske en first aid kit i om det är nödvändigt? 

Jag är ute efter giftormar, spindlar och grodjur. Men min nummer ett djur som jag vill jättegärna hitta är en Bushmaster (Lachesis melanocephala) det skulle vara min drömm. därför undrar jag om ni som har hittat dem om ni har några tips på vart man kan hitta dem, och hur ovanligt är det att hitta en?

Till er som har redan varit i Costa Rica förut och herpat ni får jättegärna dela med er de djuren som ni har hittat så att jag kan få en bra idee på vad jag kan förvänta mig :) 

Jag är öppen till alla tips och åsikter så det är bara att skriva på!  


Att hitta en bushmaster kan vara knepigt eftersom de är blyga och vanligtvis undviker människor. När det gäller andra djur, var beredd att se många intressanta arter. Bushmasters är giftiga, så om du stöter på dem, håll ett öga på dem på säkert avstånd. Utöver de du nämnde kan du här hitta papegojor, olika apor, insekter och en mängd olika grodor och ödlor. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild