Hjälp!! kp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
1
Matildaviebke:
Jag är nybliven ägare till en tio årig kp. Han är väldigt nyfiken av sig och älskar att klättra på glaset. Men ett stort problem är att han klättrar hela vägen till taket på terrariet. Detta gör att han har börjat bränna sig på glaset vid värmelampan. Jag är rädd att han ska bränna sig rejält någon gång. Hur förhindrar jag detta? Finns det något jag kan göra eller ska det förbli såhär? Lampan hänger ovanför terrariet och inte direkt på glaset om det är till någon hjälp.

58
16
09an:
Kanske sätta upp något slags nät runt det varma området, om det är möjligt. Annars är väll ett förslag att inte ha lampan mot glaset, ha lampan i terrariet hängandes i mitten med en bur runt kanske skulle funka bättre? Jag förstår inte riktigt hur du menar att lampan går emot glaset, du kan nog få bättre hjälp med ditt problem om du skickar en bild på terrariet.

167
162
Imori:
Matildaviebke skrev:
Jag är nybliven ägare till en tio årig kp. Han är väldigt nyfiken av sig och älskar att klättra på glaset. Men ett stort problem är att han klättrar hela vägen till taket på terrariet. Detta gör att han har börjat bränna sig på glaset vid värmelampan. Jag är rädd att han ska bränna sig rejält någon gång. Hur förhindrar jag detta? Finns det något jag kan göra eller ska det förbli såhär? Lampan hänger ovanför terrariet och inte direkt på glaset om det är till någon hjälp.


Hej! Jag gick och köpte en mindre bit, lite grovmaskig Strärckmetall på Bauhaus, klippte till rätt storlek och silikonade fast det i taket när jag hade ett glasterrarium. Fungerade bra för att hålla min Boaunge borta från glas och varm perforerad plåt i taket.
Se till att fila ner eventuella vassa kanter som kan uppstå när man klipper i det.
www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Str%C3%A4ckmetall


Värmelampan inuti med en skyddsbur håller jag med om är en god idé om termostat finns.
habistat.com/product-details/thermostats/dimming-thermostat


Sen tycker jag definitivt att du ska ha värmelampan hängandes på den varma sidan av terrariet, eftersom det är där den ska värma.


Bild på min Boa, Sträckplåten och botten på värmelampan för referens

9
1
Matildaviebke:
Tack för svaren! TD låter mig inte visa en bild på lampan men den hänger ca 5 cm från glaset. Den hänger i en plast ställning och är utanför terrariet. Undrar lite om metallen blir varm när den är rakt under värmelampan. Förlåt om jag skriver konstigt jag försöker svara på er båda samtidigt.

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:
Matildaviebke skrev:
Tack för svaren! TD låter mig inte visa en bild på lampan men den hänger ca 5 cm från glaset. Den hänger i en plast ställning och är utanför terrariet. Undrar lite om metallen blir varm när den är rakt under värmelampan. Förlåt om jag skriver konstigt jag försöker svara på er båda samtidigt.


Om lampan hänger utanför terrariet borde väl ormen omöjligt kunna bränna sig? Eller har jag missat någon viktig detalj? : ) 
(Förutsatt att temperaturen är "riktig"). 

Hur varmt blir det på varmaste stället inuti terrariet som ormen har tillgång till? Hur varmt är det precis innanför glaset där lampan hänger utanför? 

Och är det alldeles för varmt i terrariet och du vet att ormen bränner sig är det kanske enkelt att höja lampan utanför terrariet alternativt köpa en svagare värmelampa? 

Som sagt jag kanske förstår konstigt men är värmekällan utanför terrariet kan väl ormen inte bränna sig på den? (Jag tar för givet igen att temperaturen är okej för arten som bor i terrariet och lampan anpassad till mått på burken, djuret osv ). 

Mvh

9
1
Matildaviebke:
Det blir bara ca 32 grader på den varma sidan men glaset på terrarie taket blir ganska varmt. Jag gjorde det kanske mindre smarta valet igår kväll  och satte fingret på glaset för att veta hur varmt det faktiskt blir. Jag brännde mig direkt men det gick över snabbt. Jag köpte värmelampan av en man med 20års erfarenhet. Jag kan väl gissa att han kanske inte trodde att en art som ofta håller sig på marken skulle klättra hela vägen mot taket.

Mvh Matilda
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild