plantera växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

58
16
09an:
Hej alla som kollar in på tråden

Jag är i ett läge där det snart är aktuellt att plantera växter i ett relativt stort terrarium, alltså blir det mycket växter. Jag började alldeles nyligen fundera på en sak,

Växter behöver ju näring som man kan ge dom genom att använda blom jord som innehåller den nödvändiga gödningen. Men samtidigt så ska man ju använda ogödslad jord till ormar. Så min tanke är att man har ogödslad jord i terrariet men har krukor med gödslad jord med växterna i. Min fråga är om det funkar att använda så lite gödsel som möjligt. eller om lite gödsel också är dåligt för ormen och isåfall, är det endast farligt om ormen får i sig det?

Tack på förhand för svar

5100
3877
Tropfrog:
Vad är gödsel?

Det ormen bajsar är gödsel. Om substratet är tillräckligt djupt och kolhaltigt kommer de inom sinom tid att finnas tillgängligt för växterna.

Växter lever främst på ljus och koldioxid i luften. Det är vad vi däggdjur skulle kalla mat.

Det vi däggdjur kallar vitaminer är vad växterna skulle kallar gödsel om de skulle kunna prata.

Varken däggdjur eller  växter kommer utvecklas optimalt utan tillräckligt med vitaminer/gödsel, men kommer inte att dö utan det. Tillväxten fortsätter, men det finns risk för bristsymptom. Vitaminer finns även i den sämsta skräpmat precis som gödsel finns även i den sämsta jorden. Kanske inte i perfekta mängder för optimal hälsa.

Så för terrarium, säkerställ att det finns tillräckligt med ljus. Om det skulle dyka upp brissymptom hos växterna, försök att reda ut vilken brist det rör sig om och åtgärda.

Det finns många som har terrarium med växter som aldrig ens har funderat på detta. Jag ärf rämst växtnerd. För mig är det självklart att gödsla växterna för optimal utveckling och jag kan inte se några negativa effekter på djuren. Men som sagt, vi pratar vitaminer, inte mat.

Mvh
Magnus 

28
6
noninen:
Om du tycker att det skulle behövas extra näring så funkar det väldigt bra att blanda maskgödsel (finns att köpa på tex granngården) och vatten och sedan vattna växterna med. Eller blanda ner det i jorden med biokol, det är säkert för alla djur. Finns även massvis med andra sätt att ge växter näring utan att skulle vara giftigt för djuren om du googlar runt på sätt att göra växtnäring själv hemma (allt ifrån äggskal till banan).

Men precis som tropfrog nämner så kommer det troligtvis finnas en del näring pga djuren du håller där i, speciellt om du har städare också. 

664
345
Johnexotics:
Jag kör detta www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.19176/arcadia-earth-pro-bio-revitaliser-hink-35-kg säkert för djuren. å hjälper dina växter sen har jag www.cyberzoo.se/sv/articles/2.301.18575/arcadia-jungle-dawn-led-bar-470-mm-22-w denna funka bra med 

5100
3877
Tropfrog:
175 kr kilot för vulkaniskt grus blandat med worm casting!

Jag betalar max 20 kr kilot för vulkanisk grus och 30 kr för worm casting. Använder dock inget av det i terrarium. 

Är inte terrariehobbyn underbar. :)

664
345
Johnexotics:
Bra för dig då ;)

5100
3877
Tropfrog:
Johnexotics skrev:
Bra för dig då ;)



Den kommentaren förstår jag inte.

Nej, inte bra för mig eller dig. Bara bra för industrin som pumpar ut överprissatta standardprylar till inget ont anande hobbyister.

Men och andra sidan så tycker jag det är bra att du stöttar cyberzoo så att de kan fortsätta att utveckla sin verksamhet. DET är bra för mig :)

Mvh
Magnus 

664
345
Johnexotics:
Jag lägger gärna extra pengar på butiker som är bra för våran hobby

5100
3877
Tropfrog:
Johnexotics skrev:
Jag lägger gärna extra pengar på butiker som är bra för våran hobby


Win win då med andra ord.

Mvh
Magnus 

142
241
Greven78:
Långtidsgödsel i nedersta jordlagret kan du köra med. Osmocote är ett märke. Jag kör med vanlig flytande växtnäring inne hos mina ödlor. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild