Pipa pipa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

142
241
Greven78:
Hej. Är det någon som har eller har haft dessa märkliga varelser i sin ägo. Jag har letat länge efter dem men de är tydligen inte så vanliga. Och varför inte det? De är ju bisart coola. Är de svåra? Eller kan det vara så att de bara är svåra att få tag på. Eller en kombination. Svåra att hålla, därför svåra att få tag på. Som sagt, de som har haft dem får gärna berätta hur det gått med dem.
Och ja, endast inlägg om Pipa pipa är det jag undrar över. Inte klogrodor, inte klockgrodor, inte Pipa parva.

663
345
Johnexotics:
Finns hos Imazo nu såg på min lokala butik lista 

142
241
Greven78:
Kul, visst. Redan köpt ett par av dem. Men jag tackar för tipset. Detta är djur som jag varit ute efter länge. Fick dem idag så min aba aba fick nöja sig med ett nytt hem någon annan stans. Mvh Greven.

5099
3873
Tropfrog:
Om jag förstår saken rätt så är det extremt ovanligt med förökning av denna arten i fångenskap. Hittar bara en referens från 50 talet en från 1986 och en från 2012. Givetvis kan det finnas fler. Men de är inte helt lätta att avla på. Djur i handeln är med största sannolikhet viltfångade. Visserligen svårt att bevisa för djur som inte krävs uppfödarintyg för. Men att hålla viltfångade grodor i fångenskap är förbjudet i Sverige.

Jag vill starkt avråda från att skaffa denna arten om inte tydlig dokumentation som påvisar fångenskapsuppfödd medföljer.

Mvh
Magnus

663
345
Johnexotics:
Greven78 skrev:
Kul, visst. Redan köpt ett par av dem. Men jag tackar för tipset. Detta är djur som jag varit ute efter länge. Fick dem idag så min aba aba fick nöja sig med ett nytt hem någon annan stans. Mvh Greven.

 Kul! Skulle du vilja slänga ut lite bilder hur har dom :)?

142
241
Greven78:
Absolut. Har storstädat där idag. Rensat växter och verkligen röjt rejält. Ge dem en bra start är de värda. Ska fixa bilder till helgen.

142
241
Greven78:

142
241
Greven78:
Samma terrarium för 1 1/2 år sedan. Glömde ta bild innan rensningen men det var ganska igenväxt.

663
345
Johnexotics:
Hur stor är burken?

142
241
Greven78:
Deras vattenvolym är 160x60xh30 cm. Hela akvaterrariet är 110cm högt.
På landdelen håller ett par Tanzanias trädödlor till.
Ursprungligen hade jag saltvatten i detta akvarium. Sedan sötvatten. Senast ett kabinett ovanför så blev det ett akvaterrarium. Kan jag varmt rekommendera fler att göra som tröttnat på vanliga akvarium. Vattenväxter som får komma upp ovan vatten kan överraska en.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild