Paddor som gräver ner sig?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
33
bufo_bufo:
Hej alla grod- och paddexperter! Jag skulle bli jättetacksam om ni orkade läsa och svara på mina frågor, ber om ursäkt om jag är lite långrandig.

Jag har två Koloradoflodpaddor, juveniler, ca 6 cm från nos till rumpa. Vet inte exakt hur gamla de är, men de har vuxit stadigt sedan jag fick dem i september i år.

Hittills har de haft en daglig rutin som bestått i att de kommit fram på eftermiddagen för att ligga och sola under värmelampan och bada. På kvällskvisten har de fått mat och sedan har de röjt lite under natten, för att gräva ner sig igen framåt morgonen.

Så plötsligt, för någon vecka sedan, försvann den ena och var borta i två dagar. Det har aldrig hänt förut. Till slut blev jag orolig och letade, och då hade den begravt sig ganska djupt. Den var inte så glad åt att bli uppgrävd, men såg frisk ut och åt med god aptit (efter att den kissat ner mig och surat en stund). Efter det var allt som vanligt igen några dagar, men sedan i förrgår har båda paddorna legat nergrävda ytligt under en flat sten. Den ena har varit framme lite kort för att bada, men grävde snabbt ner sig igen.

Det som förändrats i deras omgivning är att vi fått väderomslag till kallare och torrare väder. Dagstempen i terrariet är i stort sett oförändrad, eftersom de har värmelampa på termostat, men på natten har det blivit någon/några grader kallare. Den största förändringen är nog att luftfuktigheten gått ner en del.

Nu undrar jag: Vad är det som händer? Känner de av väderomslaget och går in i någon slags halvdvala? Ska jag låta dem vara, eller lyfta på stenen och erbjuda mat? Jag vet att detta är normalt beteende för vuxna djur, men har läst att juveniler bör äta varje dag. Stämmer det, eller ska jag lämna dem ifred? Vill inte störa dem i onödan, men är orolig för mina älskade paddor.

5099
3873
Tropfrog:
Nu är jag ingen expert på arten. Men jag är ganska så säker på att det blir vinter varje år i Colorado precis som här. Om nu vuxna paddor går i dvala på vintern så ser jag det inte som logiskt att de unga skulle fortsätta vara vakna och äta varje dag. Det finns nog inte ens sån tillgång på mat ens.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
635
410
Jimmy:
Anpassa ljustimmar och värme efter artens naturliga utbredning.
Även amfibier i sydvästra USA vintervilar.

61
33
bufo_bufo:
Tack så jättemycket för svar!

Det låter ju helt logiskt att även unga paddor går i vila, liksom tanken att följa klimatet i deras naturliga miljö.

Jag kollade vädret i Sonora och temperaturen verkar ligga mellan 9 och 12 grader i december, vilket kan bli svårt att duplicera här hemma. Men dra ner på ljustimmarna är enkelt gjort. Bör jag även fasa ut värmelampan och gradvis introducera den igen när det ska bli varmare?

Och ska jag låta bli att erbjuda mat tills de kommer fram och verkar intresserade av att äta?

Är verkligen tacksam för all hjälp, och om någon annan här har erfarenhet av arten så får ni hemskt gärna berätta hur ni har gjort!

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Nu har jag inte haft just arten i fråga, men flera andra arter (även inom samma utbredning). Det jag upplevt är att deras beteende med att gräva ner sig blir vanligare när de uppnått en viss storlek, vilket säkert kan förklaras med att de som nymetamorfoserade precis som du säger behöver mat oftare.

Jag tycker inte det låter som något oroväckande att de gräver ner sig stundtals. Det enda är väl ifall de tappar i vikt. Det är inget som sker över en dag dock, så du behöver inte känna att du ska gräva upp paddorna var och varannan dag för att kolla hälsostatus. Du kan försöka se om de kommer fram nattetid. Jag har några arter som mer eller mindre alltid är nergrävda, för att enbart komma fram nattetid för att äta (och sker långt ifrån varje natt).

Temperaturen och fuktigheten kan vara en sannolik trigger till deras förändring i beteende, men det behöver inte vara något negativt. Att ha det konstant varmt och fuktigt gör dem ofta mer aktiva, men kan korta ner livslängden. Vill man avla på dem, så är det även rekommenderat att skapa säsongsvariationen för att kunna simulera parningssäsongen. Nu är väl dina en bra bit ifrån fullvuxna, men en period med mindre aktivitet kan också se till att de inte växer för fort.

När det kommer till Incilius alvarius så verkar deras beteende i naturen kunna vara väldigt inaktivt i perioder vid torka och kyla.
En Dan Beck har följt några vuxna individer, där en padda sägs spenderat närmare 9 månader i samma håla.



61
33
bufo_bufo:
Tack så mycket för ditt svar, Anders!

Allt du skriver låter helt logiskt, och jag känner mig genast mindre orolig. :)

Ett par följdfrågor har jag dock:

1. Hur bör jag göra med mat om de nu skulle bestämma sig för att bara komma fram nattetid, när jag själv ligger och sover? Hittills har jag gett dem mat på en flat sten, ur handen eller med tång, men det kräver ju att jag är på plats. Kan hungern trigga dem att komma fram även på andra tider?

2. Som det ser ut nu har de en varm sida där det är 26-27 grader under värmelampan, och en svalare sida som håller runt 21. På natten blir det svalare eftersom alla lampor släcks. Luftfuktigheten dagtid har gått ner från 50 till 30-40 %, men går givetvis upp under natten. Tycker du jag bör ändra några av dessa parametrar? Dra ner på ljustimmar, som någon föreslog?

Stort tack än en gång för att du tar dig tid att svara, det uppskattas verkligen!

61
33
bufo_bufo:
Tänkte jag skulle svara med en liten uppdatering i min egen tråd, eftersom jag vet att det inte är så lätt att hitta info om den här arten. Kanske kan det hjälpa någon annan som oros-googlar på nedgrävda paddor. :)

Så här gick det: Jag slutade vara helikopterförälder och lämnade dem ifred. Ändrade heller ingenting i terrariet. Det fick vara aningen svalare och torrare, och i ungefär en vecka höll sig båda undan mer än vanligt. Råkade jag se dem kika fram erbjöd jag lite mat. Då åt de, men grävde nästan genast ner sig igen. På nätterna var de dock uppe och badade ibland, det syntes på vattnet.

Jag tolkar det som att de reagerade på förändringarna i temp och luftfuktighet genom att förbereda sig för dvala. När de sedan märkte att det inte blev så mycket kallare tänker jag mig att den biologiska mekanismen som styr dvalandet helt enkelt inte kickade in för fullt. Bara min lekmannamässiga tolkning, dock!

Efter någon vecka var de "som vanligt" igen, dvs aktiva, nyfikna och jävligt hungriga. Sedan dess har de också haft en rejäl tillväxtspurt, de mäter nu cirka 8 centimeter och väger runt 100 gram. Här en något suddig bild på de charmerande små matvraken:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild