Bygge av små helglasterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:

5104
3879
Tropfrog:
Ser fram emot att följa detta.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Då var första terrariet nästan klart! Jag har en liten grej kvar, och sedan ska det förstås inredas, men mer om det i slutet. 

Jag tog inte så värst många bilder under byggandets gång utan fokuserade på att bli klar, men eftersom jag planerar att bygga flera likadana så kanske det kommer en liten episod om dem på min YouTube-kanal "Tropical Tutorials" framöver när jag känner att jag fixar byggdelen lättare med mindre kladd och klegg

Först behövde jag slipa glasen, vilket jag tyvärr inte har några bilder från, men jag använde någon slags sandpapper som lämpade sig för glas, fäste den på en planka med häftstift och drog glasbiten fram och tillbaka över den. Det var väldigt tråkigt, men en bra sak förde det med sig; det fick mig att inse att jag hade beställt kortsidor som var 10 cm för korta. Jag lusläste varenda millimeter och jämförde med min ritning innan jag beställde plattorna, men när jag råkat skriva en hel decimeter var fel var det tydligen lätta att missa. 


Jag skulle kunna försöka förklara exakt i vilken ordning jag satte på bitarna för att få dem att hålla, men det skulle vara svårt eftersom jag har så få bilder och massa folk på YouTube redan gjort det (även om jag har några designskillnader). Här är i alla fall grunden. Bottenplatta, baksida och högersida (ditsatta i den ordningen) blev en stabil konstruktion som höll bra av sig självt, sedan var det viktigt att komma ihåg att limma fast den lilla biten i mitten (som behövs då jag har "Euro Style-ventilation") innan jag satte dit vänstersidan. 


Vänster sida och den bakre takplattan är på. Som ni ser valde jag att jobba på någon bit byggplast som farsan hittade i garaget. Silikon fäster inte alls på plast så det släppte fint så fort allt hade torkat, samtidigt som jag inte behövde oroa mig över silikon på arbetsytan. 



Terrariet mäter 25x38x35 (LxDxH). Jag måste säga att djupet tilltalar mig och det lär bli väldigt snyggt sedan när det är planterat. Det enda som återstår på själva terrariet är att sätta på mina 3D-printade enkelskeniga skjutglaslister och min 3D-utskrivna låsmekanism. Dem får ni antagligen se om ett par dagar, men först måste jag hitta superlim då silikon som sagt fungerar dåligt på plast.

En intressant sak var att glaset (9 bitar 4 mm med ganska specifika mått) kostade nästan 800kr, alltså nästan lika mycket som ett exo terra i ungefär samma storlek. Jag föredrar fortfarande denna designen eftersom den utnyttjar hyllans area bättre, så jag kommer bygga åtminstone två till, men jag inser ändå att det inte är så farligt att köpa färdigbyggt när det passar.

Min plan är en (och i framtiden kanske ännu en) spindelhylla med 3 terrarium av denna modellen. Min plan är att visa upp inredningsprocessen och spindlarna i denna tråden framöver. Jag har just nu en liten spindelsamling på några få arter, och även om jag inte tänker utöka den just nu så vill jag definitivt flytta dem till snyggare terrarium.

82
57
ApeMan:
Nu är jag absolut ingen som provat att göra det här, men har kikat massor på Serpa Design och hans kanal.
Och jag tror att om du ändå slipar och har dig och limmar ihop själv, så borde du kunna få ner kostnaden dramatiskt genom att själv skära till floatglaset, eftersom det och materialet är det du betalar för i dagsläget. Jag tänker att glas i valfri mängd och en kniv (eller vad man kallar det man skär glaset med) skulle löna sig ganska snabbt? Men det kanske är ointressant?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
ApeMan skrev:
Nu är jag absolut ingen som provat att göra det här, men har kikat massor på Serpa Design och hans kanal.
Och jag tror att om du ändå slipar och har dig och limmar ihop själv, så borde du kunna få ner kostnaden dramatiskt genom att själv skära till floatglaset, eftersom det och materialet är det du betalar för i dagsläget. Jag tänker att glas i valfri mängd och en kniv (eller vad man kallar det man skär glaset med) skulle löna sig ganska snabbt? Men det kanske är ointressant?

Jag har funderat på det och jag har det som behövs för att skära själv, men det känns inte helt praktiskt. Även om man skulle lyckas bra med tekniken (vilket antagligen inte är lika lätt som det ser ut på YouTube) skulle det ta en stund att göra 9 bitar med väldigt specifika mått. Jag kommer nog testa att skära lite i någon gammal spillbit och se hur det går, men jag har inte så mycket emot några hundringar extra som sparar mig en himla massa jobb och svordomar ;)

5104
3879
Tropfrog:
Det som kostar när man köper glas är egentligen inte arbetstiden. Att skära går ganska så fort. Inte mycket att spara på att skära själv egentligen, men förstås kul.

Floatglas produceras i stycken som är 2,4x1,2 m. Ytterligare en anledning att låta en glasmästare som har arbetsbord i rätt storlek att göra det.

Det som kostar när man köper glas är absolut materialet och inte arbetet. Faktum är att en grej som fördyrar en hel del är det materialet som aldrig används. Det oundvikliga spillet. Detta tar glasmästare förstås betalt för också. Många sparar det dock ändå. Om man hittar en glasmästare som har spillbitar i just de storlekarna som man behöver så kan priset bli mycket lägre. Så det är alltid värt att ställa prisfråga till flera glasmästare. Jag har sett exempel där det hamnat på bara 10% av det normala kvm priset.

Mvh
Magnus 

82
57
ApeMan:
EmanuelKarl skrev:

Jag har funderat på det och jag har det som behövs för att skära själv, men det känns inte helt praktiskt. Även om man skulle lyckas bra med tekniken (vilket antagligen inte är lika lätt som det ser ut på YouTube) skulle det ta en stund att göra 9 bitar med väldigt specifika mått. Jag kommer nog testa att skära lite i någon gammal spillbit och se hur det går, men jag har inte så mycket emot några hundringar extra som sparar mig en himla massa jobb och svordomar ;)


Det har jag full förståelse för, menade inte på något sätt att vara dumdryg om jag framstod så. Har själv varit sugen på att prova på, men inte kommit till skott då det blivit ormar som vill ha större och trä är mer lockande då.

Hur som är det kul att få följa din resa! :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
ApeMan skrev:


Det har jag full förståelse för, menade inte på något sätt att vara dumdryg om jag framstod så. Har själv varit sugen på att prova på, men inte kommit till skott då det blivit ormar som vill ha större och trä är mer lockande då.

Hur som är det kul att få följa din resa! :)

Nejdå du lät inte dryg alls :)

665
346
Johnexotics:
Angående lås på terrariena kan man köra magneter med om du inte har fått det tipset en :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Nu är terrariet klart!

Själva skjutglaslisterna var som sagt 3D-printade och limmades enkelt fast med superlim som ni kommer kunna se på bilderna nedan. Skjutglaset sitter liksom "framför" resten av burken och dras av åt sidan. På ena sidan står ett annat terrarium som är i vägen, och på andra sidan har jag min låsmekanism. Det är två 3D-printade plastbitar, en liten pinne med ett litet handtag på som trycks in i en större låda (med lite smygreklam för min YouTube-kanal på, bara för att). Den lilla pinnen är i vägen för glaset, så den måste dras ut för att det ska gå att öppna. 




Såhär blev den slutgiltiga inredningen:



Substratet är uppgrävt från en slänt nära en sjö. Jag är inte säker på vad för sorts jord det är, men den verkar bestå av sand utblandat med några mindre partiklar som får den att hålla formen snäppet bättre. Jag blandade ut den med kokosfiber för att den skulle bli mer grävbart, men det översta lagret består enbart av substratet utifrån då det var betydligt snyggare.

Inredningen består av grenar och stenar. Även de kommer utifrån. Jag brydde mig inte om någon sanering eftersom detta är ett torrt klimat. Hade det varit i mina regnskogsterrarium hade jag varit noggrannare eftersom jag inte vill ha in t.ex. tusenfotingar, nemertiner eller spindlar. 

Växterna kommer från Magnus (tropfrog). Det är Crassula orbicularia, Crassula ovata, Crassula ovata var. undulatifolia, Portulacaria afra och Portulacaria afra 'Variegata'. Nu får vi hoppas att de överlever och att spindlarna inte täcker dem alla i nät direkt. 

Belysningen är några billiga ljuspuckar från Biltema, men terrariet får också en hel del dagsljus då det står på den ljusaste platsen i rummet. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild