Svartlista medlemmar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

65
13
Doberman:

Tyvärr finns det exempel på medlemmar här som antingen sänker stämningen i chatten genom att bara skriva ett fåtal ord och gärna baktalar de som inte är inloggade..
Det finns även medlemmar som lägger upp bilder på allt från ödlor som försöker bitas i självförsvar till kolsvarta kameleonter man ser vantrivas till medlemmar som säljer viltfångade reptiler han köpt i Tyskland och säljer på mässor enbart för att få lite extra fickpengar..

Dessa människor påverkar inte bara terrariedjur.se utan även hela hobbyn i helhet.

Exempel finns då en medlem la upp bilder på sin leopardgecko med en text som sa "*** blev lite arg när jag skulle ta upp henne" och hade bild på  när han höll ödlan i knuten näve och hon gapade, ödlan var troligen livrädd och stressad, många medlemmar reagerade starkt på detta och sa ifrån i kommentars fältet, vad blev åtgärden av denna bild på ett missskötta djur? Jo vi som sagt något blev tillsagda och alla våra kommentarer togs bort, bilden fanns kvar och medlemen har nog inte än idag förstått att hen gjorde fel och kommer fortsätta med detta inför sina vänner som säkert kommer göra likadant med sina reptiler..

Ett annat exempel är bilder som finns på svarta kameleonter som man ser är brutalt stressade och vantrivs brutalt i tillfället bilden tas, man säger ifrån och vad blir konsekvenserna av detta? medlemen tar bort kommentarerna och ignorerar den själ som försöker hjälpa hen att sköta sina ödlor så de mår bra..

Sen har vi person X som köper reptiler i tyskland, säljer de i sverige och inte allt för sällan dör dessa reptiler inom 6 månader eftersom de är sjuka, vad görs åt detta? INGENTING han får fortfarande vara medlem och fortsätta sälja sina ödlor här på sidan..

Det borde finnas en lista eller liknande där man kan skriva upp medlemmar som borde svartlistas från sidan pga att de inte kan sköta sina djur och sprider falsk kunskap, säljer sjuka djur, tar bild på när deras djur vanvårdas etc...


44
6
mammut02:

Jag håller med.


276
118
Maqea:

Jag håller med om att "fel" personer straffas ibland.

Ett krux med det du nämner om kommentarer på bilder mm är att de som säger till kan ibland vara ganska hårda i sina ord. Då blir tyvärr de inläggen mer iögonfallande än det fel som de försöker påtala med resultatet att inlägget som protesterar mot en felhantering tas bort.

Om en nybörjare lägger upp en bild på ett superstressat djur och får lära sig om det genom vänliga kommentarer från mer erfarna så tycker jag inte att nybörjaren bör bli straffad. I ett sånt här fall är jag inte säker på att bilden bör tas bort heller. Det kan vara en lärdom för andra. Om det däremot är uppenbart att mäniskan medvetet stressar djuret för att få t.ex en cool bild så ska det straffa sig. Definitivt. Vart går gränsen? Där är det bra med med t.ex. en moderatorgrupp som kan diskutera och fatta ett beslut tillsammans.

Svartlistning är väll olagligt har jag för mig men någon form av konsekvenser bör upprepade övertramp ha. Avstängning kanske, en vecka eller en månad eller för alltid beroende på övertramp och antal chanser givna


46
0
emanuelerik:

Varför ska det finnas en chattfunktion öht?


65
13
Doberman:

Det finns en tjej med kameleonter som hon nyligen köpt på en mässa där bilderna visar att den ena inte alls trivs och är riktigt svart. Detta har jag vänligt påpekat med att jag tycker bilden är mkt opassande eftersom det visar att ena djuret inte alls trivs i tillfället men att ägaren ändå tagit x-antal bilder, dock är vissa utav bilderna borttagna men det ligger ändå kvar ett par stycken.

Ang. chatt funktionen tycker jag den är fantastisk, att kunna prata med folk och knyta kontakter utan att behöva skicka ut PM till alla för att kunna vara flera att diskutera något och inte behöva hoppa fram och tillbaks i massa olika forums inlägg så jag tycker den är en stor del av sidan! :) Chatten, Forum, Bilder och Köp & Sälj är det jag använder mest i den ordningen.


46
0
emanuelerik:

tufft att moderera en chatt. hur många är det som gör det?


65
13
Doberman:

Förväntar mig inte att någon sitter och hökar i chatten 24/7 det vore ju synd om dessa varelser, men kanske att det fixas någon knapp så ett visst inlägg markeras så att anders eller någon annan moderator kan se när det skrevs osv..


46
0
emanuelerik:

Fast det kan ju va smart att utse några, om intresse finns förstås. Jag är aldrig på chatten själv men det verkar ju vara ett gäng som använder den


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Att svartlista och hänga ut folk är ju inte okej.
Vad gäller bilder, så är det alltid svårt att veta bakgrunden och om djuret faktiskt missköts. Är det alltid självklart hur ett djur mår beroende på hur det ser ut på en bild? Missköter ägaren sitt djur för att djuret är sjukt?

Mycket kan vara svårtolkat, vilket gör det extremt svårt att veta, och därför tycker inte jag man kan göra annat än att försöka hjälpa användaren ifall det är några eventuella misstag som görs av okunskap. Är det däremot så att man har misstankar om att ett djur missköts trots att ägaren vet bättre, så tycker jag att man bör göra en anmälan. (Att folk blir avstängda ifrån terrariedjur.se gör ingen direkt skillnad, eftersom det är lätt att komma tillbaka under annat namn. Detta försvårar även att veta vilka säljare/köpare som är seriösa och inte.)

Det är även så att många tar illa upp när de får höra av andra att de tycker att djuren inte sköts på rätt sätt. Det gäller att tydligt informera att man vill hjälpa till och inte säger det för att vara elak. 

Vad gäller försäljning, så finns det alltid oseriösa säljare och köpare. Vi försöker inte lägga oss i själva köp och transaktionen speciellt mycket, eftersom det sker privat. Det vi däremot lägger oss i är själva annonseringen och försöker se till så att de lagar som finns faktiskt följs och att inga regler bryts. Det har bland annat hänt att folk annonserat om ormar, men inte nämnt att de är giftiga eller skrivit krav på att köparen ska ha erfarenhet och uppnåt en viss ålder. Vi har då tagit bort dessa annonser, och sagt till annonsören. (Mycket tack till de som sagt till om detta, då jag själv inte har någon större kunskap inom giftormar)

Att köpa djur, som sedan dör inom 6 månader behöver ju inte betyda att säljaren har dåliga djur. Misstag kan man göra gott om själv och vissa arter är väldigt känsliga till miljöombyten.
Märker man dock att en säljare verkar ha väldigt dålig kvalité på sina djur, så får man tipsa de man känner. Att aktivt hänga ut folk är dock som sagt inte okej.

Jag har länge funderat på någon lösning för att lyfta fram bra säljare/köpare (Istället för en smutskastningstråd för dåliga) men vet inte hur bra det skulle fungera. Mycket utav ansvaret har man själv och jag brukar försöka fråga runt lite bland annat folk om dom har några erfarenheter av säljaren och vad för tecken man bör kolla efter hos just den arten jag planerat på att köpa.

Jag tycker inte om censur, men i vissa fall krävs det. 
Saker som jag tycker är mer konkreta på att man gör fel, är t.ex. att sälja viltfångat, gravt felaktig information vid försäljning eller att sälja ett djur som man uppenbart vet är sjukt utan att berätta detta.

Att låta majoriteten bestämma vilka som ska få stanna eller inte tycker jag inte heller är så bra. Då blir det lätt mobb-mentalitet och diskriminering mot minoriteter på sidan och folk som kanske egentligen inte förtjänar det skulle stängas av.

Chatten är extra svår att moderera. Jag har fått hjälp av många hitills genom att de varnat mig genom pm, men det kommer självklart inte hålla i längden. Även om min tid är begränsad, så har jag många nya funktioner på gång, och vi vill fixa så att det kan vara flera personer som aktivt kan hjälpa till att hålla iordning och moderera i chatt och forum. Funktioner för att anmäla bilder och chattinlägg kommer också att komma för att underlätta för moderatorerna.


101
24
ploa:

Maqea: Svartlistning är inte olagligt vad jag vet, den som äger sidan (Anders) kan själv bestämma vilka som får vara här eller inte, och utan att behöva förklara varför, det är åtminstonde så jag lärt mig.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild