Värmeskifte i marken, bioaktivt med dränerings lager

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Olivicae_Olivus:
Hej!
Jag har siktat in mig på att uppgradera till bioaktivt åt min kungspyton. Substrat, biomatta & dränerings lager.

Jag har aldrig haft något liknande innan och antar att dränerings lagret kommer fylla sitt syfte o tillofrån vara vattenfyllt. 
Hur ska man kunna få till en varm & kall sida när vattnet antar jag kommer jämna ner temperaturerna till något mellanting?

Vet inte hur högt dränerings lagret kommer stiga, om det spelar någon roll alls. Kommer värmemattorna värma på sina enskilda ställen eller kommer det röras ihop?

(Och kommer jag koka henne om jag använder termostat för dem med sensor i jorden??!?)


Ormhuset har ganska högt till tak med så jag vill inte helt förlita mig på värmeskifte av lampor.
I värsta fall är min plan att sätta hennes älskade korkbarksrör aningen högre upp så man kan solla med markvärme o takvärme samt sätta ut lite fler rör o försöka va lite kreativ.
   Bara o täcka för så hon känner sig trygg I hela buren & låta henne hitta sina ställen själv????

Om det inte finns ett sätt, alltså.



Tack I förhand! Godkväll.

49
25
Lurre213:
Har inte svar på alla frågor men tänkte bara säga att du kan köra bioaktivt utan ett vattenlager undertill. Men det vet du säkert. Bara köra djupt substrat för att motverka snabb uttorkning och vattna en del. Alternativt gräva ner en "plastlåda" där du fuller på med vatten, substrat och ev dräneroslager, om du har svårt att vattna rätt mängd på känn. Då håller sig den mesta fukten där och sprider sig endå via  substratet. Då lär du undvika eventuella värmeproblem. Plus det blir ju en resarvoar så behöver inte vattnas så ofta

49
25
Lurre213:
Blomatta är bara att råna dig själv enligt mig. Onödiga pengar. Det enda man behöver för bioaktivt är jord, vatten, närig. Näringen blir lite döda växtdelar, ormskit och säkert en del saker i jorden. typ bark osv. Sen kan du slänga in något salladsblad då och då. Även levande växter som äter näring och hjälper till att hålla jorden fräsch och dricker överblivet vatten osv.

en blomkruka som inte torkar ut är bioaktiv. Mitt tips är håll det simpelt, är extremt mycket lättare än det låter och till och med mikrolivet är inget som egentligen behövs köpas utan dyker upp på nåt vänster. Sen kanske man vill ha specifika kryp som gråsuggor, de dyker ju inte upp. Men hoppatjärtar eller något liknande kommer med jorden eller från  högre makter eller nåt. Inte via en biomatta dock 

5088
3861
Tropfrog:
Nu vet jag inte vad biomatta är för något, men vanlig ogräsduk funkar som barriär och är inte särskilt dyrt . Om man vill hålla hög luftfuktighet så är dräneringslager ett absolut måste. I semitorra och torra terrarium är det bra att ha men inte nödvändigt.

Mvh
Magnus 

4
0
Olivicae_Olivus:
Lurre213 skrev:
Blomatta är bara att råna dig själv enligt mig. Onödiga pengar. Det enda man behöver för bioaktivt är jord, vatten, närig. Näringen blir lite döda växtdelar, ormskit och säkert en del saker i jorden. typ bark osv. Sen kan du slänga in något salladsblad då och då. Även levande växter som äter näring och hjälper till att hålla jorden fräsch och dricker överblivet vatten osv.

en blomkruka som inte torkar ut är bioaktiv. Mitt tips är håll det simpelt, är extremt mycket lättare än det låter och till och med mikrolivet är inget som egentligen behövs köpas utan dyker upp på nåt vänster. Sen kanske man vill ha specifika kryp som gråsuggor, de dyker ju inte upp. Men hoppatjärtar eller något liknande kommer med jorden eller från  högre makter eller nåt. Inte via en biomatta dock 



Jo det verkar ju funka just lika bra det med!
Har hört lite om att dräneringsmattan skulle minska risken för dålig lukt/ samt förhindra övervattning.
   Men det är ju självklart ingen garanti på att växterna överlever, man får väl testa sig fram och se vad som funkar för växterna. Med lite halvkrasst gröna fingrar, tålamod & sticklingar så löser det sig nog i vilket fall.

Tack!

4
0
Olivicae_Olivus:
Tropfrog skrev:
Nu vet jag inte vad biomatta är för något, men vanlig ogräsduk funkar som barriär och är inte särskilt dyrt . Om man vill hålla hög luftfuktighet så är dräneringslager ett absolut måste. I semitorra och torra terrarium är det bra att ha men inte nödvändigt.

Mvh
Magnus 




Menade dräneringsmatta! Tappade ordet. Nån typ av matta som skiljer substrater från leca bottnen så det inte blandas & soggar upp sig, antar jag!

Min tanke var väl (och spare mig, är som sagt nu till det här) att om man skulle ha ett rättså grundare dränerings lager så blir det kanske inte jätte fuktigt i luften, än om man skulle ha ett djupare.

Blir så torrt på vintern här så det skulle vara mycket uppskattat om det funkar. 


Men med värmen vet jag inte hur jag ska göra.


Tack för svar!

4
0
Olivicae_Olivus:
Olivicae_Olivus skrev:




Menade dräneringsmatta! Tappade ordet. Nån typ av matta som skiljer substrater från leca bottnen så det inte blandas & soggar upp sig, antar jag!

Min tanke var väl (och spare mig, är som sagt nu till det här) att om man skulle ha ett rättså grundare dränerings lager så blir det kanske inte jätte fuktigt i luften, än om man skulle ha ett djupare.

Blir så torrt på vintern här så det skulle vara mycket uppskattat om det funkar. 


Men med värmen vet jag inte hur jag ska göra.


Tack för svar!

 ny*

5088
3861
Tropfrog:
Nej, dräneringslagrets tjocklek påverkar inte luftfuktigheten. Däremot så behöver man spreja mer ju högre luftfuktighet man vill ha. Sprejar man mer så kommer substratet att bli blötare. Dräneringslagret är där för att substratet inte skall bli för blött.

Tjockleken på dräneringslagret påverkar endast hur ofta man behöver tömma det eftersom överskottsvatten hamnar där. Med bottenborrat terrarium, genomförning och slang behöver man inte tömma själv och kan klara sig med mycket tunnt dräneringslager, typ 1 cm.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild