Zooelly skrev:
Hej och tack för bra info! Har haft svårt att hitta så utförlig information. Har du kunskap så att du kan hjälpa mig vidare? Jag undrar hur många % uvb jag behöver till MG?.. hur ska jag veta vad som är lagom? Tittade på arcadias uvb ramp och undrar, ska man då ha två ramper en till växterna och en uvb? Jättetacksam om du eller nån annan vill ge mig tips på hur jag ska tänka här.. Jag har en arcadia jungle dawn ramp nu.
Mycket beror på hur ditt terrarium ser ut och hur nära ödlorna kan komma din belysning?
Det finns en uppsjö av alternativ beroende på hur övrig belysning ser ut. Med tanke på att du redan har Jungle dawn så tror jag att det räcker att komplettera med en ramp UVB.
Om du har ett nät likt Exo Terra eller dyl så kan du med gott samvete ha en ramp med Arcadia Shade Dweller Arboreal Pro, rakt på toppen:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.19807/arcadia-shadedweller-arboreal-pro-t5-kit-24-uvb-8-wOm du väljer Arcadia Shade Dweller:
så bör du ha ljuskällan minst 15 cm från det närmsta djuren kan komma. Det blir runt 3 UVI genom nät likt Exo Terra på det avståndet vilket är helt okej. Du bör inte ha det närmre:
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18592/arcadia-shade-dweller-pro-t5-7-uvb-8-wDet finns ju en uppsjö alternativ när det gäller UVB lösningar. Arcadias T5 lösningarna ovan är väldigt pålitliga när det gäller UVB output (till skillnad från HID, MV osv). Men vill man vara riktigt säker på att man erbjuder sitt djur korrekt strålning så rekommenderar jag att man införskaffar en Solarmeter 6.5.