Väggar/golv till Exo terra med trasigt nät

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
3
0
1amdinasaur:

Hej! fyndade ett nytt exo terra Xl tall nätterrarium billigt pga trasigt nät på tre små ställen. Har dock bara en leopardgecko att stoppa i det(nyss fått hem henne i ett akvarium så var på jakt efter ett terrarium till henne), men tänkte fan det är ju bara att stoppa i lite plexiglas så blir det finfint! börjar nu inse att plexi är dyrt, fan vad krångligt det blir osv. Dessutom är ju botten öppen och bara en lös bricka som känns väldigt osäker.. 

Så tips om hur jag ska lösa det så jag kan stoppa in geckon säkert där? 

Tanken nu är: gå och få någon slags träskiva tillskuret till baksida/hö/vä + botten. Sätta ihop sidorna så det blir två bitar, en bottenlåda som går att dra ut genom den nedra framluckan, och en övre som då gär att lyfta in och ut genom de två övre luckorna , Plexi eller liknande plastskiva till iallafall en del av framsidan. Sen göra bakgrund och botten av frigolit och fästa mot träskivorna, måla silikona försegla osv så det blir bra och inte är något farligt såklart. 

Är jag helt ute och cyklar? Kommer inte köpa något mer terrarium så det blir att modda detta tills det funkar så får hon bo kvar i sitt akvarium tills dess(Det är ett juwel 180 och hon har bott där länge innan, men jag ser ju att temperaturen blir fel på den svala sidan blir det typ en grad svalare bara eftersom det inte finns någon ventilation). 

Sambon tyckte limma frigolit direkt på nätet men jag tänkte att det kanske är dumt mest bara basderat på de videos och instruktioner jag har sett på hur man gör sin egen bakgrund? Vill ju dessutom kunna typ ändra/återställa allt och framförallt få ut allt och kunna göra rent ordentligt. 


17
0
nightnea:
Har ingen erfarenhet kring dessa nät terrarier, men dina tankar kring trä låter inte helt fel :)
Skulle nog säga kolla upp vart det finns relativt vattentåligt ( iom att även leopardgeckos tenderar att göra sina behov ^^; ) trä runt om. Skulle kunna gissa mig till att det kan vara en tanke att använda nätet för att säkra terrariet lite extra ( alternativt göra en trälåda och ordna med ventilation/fuktighet etc anpassning därefter....är säker det finns ett par hundra diy videor på youtube med som inspirationskällor ( har inte alls sneglat på dem som modifierar exo-terras nättak nej nej)

5099
3873
Tropfrog:
Hur håller man de höga temperaturerna en leopardgecko behöver i ett terrarium av nät? Känns som att man behöver värma hela rummet?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
3
0
1amdinasaur:
Tropfrog skrev:
Hur håller man de höga temperaturerna en leopardgecko behöver i ett terrarium av nät? Känns som att man behöver värma hela rummet?

Mvh
Magnus 


Ja alltså poängen med denna tråd var ju frågan: Hur gör jag om terrariet på billigast/enklast sätt så att det inte bara är nät längre :P Dom jag köpte det av sa plexiglas men tänkte försöka hitta lite enklare/billigare material. 

Medlem i SHF
3
0
1amdinasaur:

nightnea skrev:
Har ingen erfarenhet kring dessa nät terrarier, men dina tankar kring trä låter inte helt fel :)
Skulle nog säga kolla upp vart det finns relativt vattentåligt ( iom att även leopardgeckos tenderar att göra sina behov ^^; ) trä runt om. Skulle kunna gissa mig till att det kan vara en tanke att använda nätet för att säkra terrariet lite extra ( alternativt göra en trälåda och ordna med ventilation/fuktighet etc anpassning därefter....är säker det finns ett par hundra diy videor på youtube med som inspirationskällor ( har inte alls sneglat på dem som modifierar exo-terras nättak nej nej)


Ja precis Nu har jag ju endå köpt den här så tänker nyttja det faktum att jag endå har ett "skal" eller vad man nu ska säga och bygga utifrån det så billigt som möjligt. Och vem vet det kanske bli något djur som vill bo i nätterrarium nån gång i framtiden, så vill inte helt förstöra det eftersom hålen som är i nätet är små och enkla att fixa med lite tråd. 

Men har typ löst ut mina funderingar, kollat på 25 youtube tutorials till, och varit iväg och handlat material, nu blir det lite plywood, lite plast och lite frigolit, ska se till att träet tål vatten osv såklart! Men hittar inte hur man raderar saker man lagt upp i forumet så det här får väl stå kvar :P 


5099
3873
Tropfrog:
Nej, det går inte att radera trådar som vanlig användare. Moderatorerna kan ta bort trådar,men brukar bara göra det om det är för mycket tjafs i dem. Vitsen med ett forum är att det samlar på sig historik och är sökbart för de som vill göra liknande i framtiden.

Lägg gärna upp bilder på ditt bygge i denna tråden, så blir den ännu mer informativ och användbar i framtiden.

Mvh
Magnus 

17
0
nightnea:
1amdinasaur skrev:


Ja precis Nu har jag ju endå köpt den här så tänker nyttja det faktum att jag endå har ett "skal" eller vad man nu ska säga och bygga utifrån det så billigt som möjligt. Och vem vet det kanske bli något djur som vill bo i nätterrarium nån gång i framtiden, så vill inte helt förstöra det eftersom hålen som är i nätet är små och enkla att fixa med lite tråd. 

 

Men har typ löst ut mina funderingar, kollat på 25 youtube tutorials till, och varit iväg och handlat material, nu blir det lite plywood, lite plast och lite frigolit, ska se till att träet tål vatten osv såklart! Men hittar inte hur man raderar saker man lagt upp i forumet så det här får väl stå kvar :P 


Perfekt ju! Du får hålla tråden vid liv och visa hur det blir till slut :)


2
0
BraylenGardner:
Det låter som en smart lösning att använda plexiglas för att täcka de trasiga delarna i nätet. Du kan också överväga att köpa en stabil bottenplatta eller ett terrariumunderlägg för att ge extra stöd och säkerhet åt din leopardgecko.

2
0
BraylenGardner:
BraylenGardner skrev:
Det låter som en smart lösning att använda plexiglas för att täcka de trasiga delarna i nätet. Du kan också överväga att köpa en stabil bottenplatta eller ett terrariumunderlägg för att ge extra stöd och säkerhet åt din leopardgecko.

Ja dina tankar om träet låter inte helt fel, som någon annan redan skrev, men kan vara värt att kolla upp det ordentligt, med någon som vet, och inte bara genom svar av massa okända randoms du inte vet vilka de är på ett forum på internet. Jag gjorde ett förödande misstag när jag körde en renovering av hus samt golvlyft och lyfta en husgrund ( www.golvlyftarna.se/golvlyft/ ), och kan säga att jag ångrar mig grovt att jag inte kolalde upp viktiga saker innan jag satte igång. Men lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild