Mat till landsköldpadda - tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

225
213
Formula76:
Zarg skrev:
Har sökt och överallt hittar man olika svar.

Finns det någon bra lista som säger allt som lämpar sig bra till landsköldpadda utan att det är en drös latinsk text som i övrigt är skriven på engelska? 
Min sköldpadda idag går i princip på färskt gräs, aloe vera, kruksallad, ruccola, paprika och maskrosblad. Ibland rivet morotsskal som kompliment. 
Men vore ju roligt att kunna utöka det.



Du måste först o främst söka information på den arten av sköldpadda du har.
Vissa kan att äta mer frukt och protein, vilket ska ges ytterst sparsamt till andra arter.

Som nämdes i ett inlägg ovan så måste du berätta vilken art av sköldpadda du har om någon ska ha en chans att ge ett bra svar.

Lycka till!

51
21
Zarg:

rrroadkill skrev:
Vad är det för landsköldpadda du har? Det varierar vad olika arter bör äta. Inget av det du ger idag är dock lämpligt som stapelföda till någon, så vitt jag vet.

Aloe vera är laxerande. Ruccola innehåller goitrogener som kan orsaka njursten. Maskrosblad är rikt på oxalater vilket binder kalcium. Kruksallad är inte särskilt ringsrikt. Allt detta är ok att ge som en del av en varierad kost, dvs ej dagligen. Paprika beror på, endast ok till fruktätande arter (så inte till Testudo, dvs grek, ryss, morisk osv som är örtätande).

Alla sköldpaddor behöver dessutom tillskott av kalcium.

Som du märker är det en del att tänka på, därför är det svårt att rekommendera mat när man inte vet vilken art det handlar om. Det finns en app och webbsida som heter The Tortoise Table där du kan söka på olika växter, men då behöver du engelska eller vetenskapliga namnet, men det är enkelt att kolla med en snabb googling. Där kan du dessutom sortera växterna efter sådant som är ok som stapelföda. 

Tusen tack för svaret!

Har en leopardsköldpadda. Jag ger väl i princip 80% en blandning av sallad, krispsallad / romansallad t.ex. Sen en liten bit aloe (som en 5krona). Några blad ruccola samt en liten bit paprika. På detta häller jag sedan TestudoMix (www.herperschoise.se/product.html/skoldpaddsmix-300-gr-2). Sen har jag på kalciumpulver också. Sen mixar jag runt det så det blir jämnt fördelat, och sedan lägger i matskålen.

Har också växtbelysning på terrariet så sköldpaddan har fri tillgång till riktigt växande gräs. Det är en blandning av 7 olika grässorter.
Jag förstod det som på både terrariemässan samt på Herpers Choise att detta var i princip optimalt?
Och att romansallad/testudomix + kalciumpulver är i princip standarden av vad gemene leopardsköldpaddsägare ger sitt djur.
Kikar jag dessutom på internet så verkar det som att det är många som på sommaren i princip bara ger sitt djur klippt gräs, testudomix och kalcium...


51
21
Zarg:

Tropfrog skrev:
Jag har inga bra svar till dig.

Men däremot undrar jag var du hittar aloe vera i Sverige? Jag har letat som en tok i flera år utan att hitta äkta aloe vera någonstans. Skulle gärna odla dem.

För övrigt är aloe vera ett latinskt namn som du ju inte gillar att folk använder :) . Det svenska namnet torde vara Barbados aloe.

Mvh
Magnus 


Ursäkta röran på bilden (planterar om lite grejer i terrarierna i köket). Där ser du min äkta aloe. Saltkaret som står där bredvid som referens är av stora modellen. Skulle säga att bladen som hänger ut på sidorna är 50-60cm långa, och tjocka som handleder.
Den är rätt ledsen då den fått stå på en byrå ett tag med relativt lågt ljus, men blad tillkommer hela tiden.


21
4
Binchi:

Vilken art håller du?

Som redan sagt tidigare så beror utfodring av lämplig föda på vilken art du har. 


mvh


592
551
Redfoot:
Enklast är väl alltid att googla varifrån sköldpaddan kommer, som i ditt fall leopardsköldpadda som kommer från delar av Afrika och börja där. Förutom gräs, vad/när växer där sedan ska det naturligtvis läggas till kalk.
/R

13
7
rrroadkill:
Zarg skrev:

Tusen tack för svaret!

 

Har en leopardsköldpadda. Jag ger väl i princip 80% en blandning av sallad, krispsallad / romansallad t.ex. Sen en liten bit aloe (som en 5krona). Några blad ruccola samt en liten bit paprika. På detta häller jag sedan TestudoMix (www.herperschoise.se/product.html/skoldpaddsmix-300-gr-2). Sen har jag på kalciumpulver också. Sen mixar jag runt det så det blir jämnt fördelat, och sedan lägger i matskålen.

Har också växtbelysning på terrariet så sköldpaddan har fri tillgång till riktigt växande gräs. Det är en blandning av 7 olika grässorter.
Jag förstod det som på både terrariemässan samt på Herpers Choise att detta var i princip optimalt?
Och att romansallad/testudomix + kalciumpulver är i princip standarden av vad gemene leopardsköldpaddsägare ger sitt djur.
Kikar jag dessutom på internet så verkar det som att det är många som på sommaren i princip bara ger sitt djur klippt gräs, testudomix och kalcium...



Ok, då ger du i alla fall mer varierande än vad intrycket gav i första inlägget. Toppen. :) 
Leopardskölpaddor är i huvudsak gräs-och örtätare. Om du ger ca 80% sallad och 20% gräs och örter skulle jag vända på det eftersom de ska ha en mer fiberrik kost, och ge 80% gräs och örter och bara 20% sallad. Leoparder är inte en fruktätande art så paprika kan du skippa helt, de kan inte bearbeta socker på det viset så det kan störa tarmfloran. 
Bland skötselråden här på terrariedjur.se finns en väldigt bra och omfattande beskrivning av leopardernas föda. :) 

Ge gärna torkat gräs, ogräs och hö. På somrarna kan man plocka själv och torka så set räcker över vinterhalvåret, men det finns även att köpa på sköldpaddsgrejer.se. Agrobs pellets som består av mestadels diverse gräs och ogräs funkar fint också, det är som grova pellets som läggs i blöt och sväller till 3-4 ggr den torkade storleken. 

51
21
Zarg:

rrroadkill skrev:


Ok, då ger du i alla fall mer varierande än vad intrycket gav i första inlägget. Toppen. :) 
Leopardskölpaddor är i huvudsak gräs-och örtätare. Om du ger ca 80% sallad och 20% gräs och örter skulle jag vända på det eftersom de ska ha en mer fiberrik kost, och ge 80% gräs och örter och bara 20% sallad. Leoparder är inte en fruktätande art så paprika kan du skippa helt, de kan inte bearbeta socker på det viset så det kan störa tarmfloran. 
Bland skötselråden här på terrariedjur.se finns en väldigt bra och omfattande beskrivning av leopardernas föda. :) 

Ge gärna torkat gräs, ogräs och hö. På somrarna kan man plocka själv och torka så set räcker över vinterhalvåret, men det finns även att köpa på sköldpaddsgrejer.se. Agrobs pellets som består av mestadels diverse gräs och ogräs funkar fint också, det är som grova pellets som läggs i blöt och sväller till 3-4 ggr den torkade storleken. 


Jag tror jag uttryckte mig lite klumpigt först haha.
Tack för bra svar! I dag så har han tillgång till färskt växande gräs, men jag ger honom även numera 70% alfalfahö som jag lägger i blöt och sedan klipper till mindre bitar. Han är bara 11 månader så han verkar inte gilla torrt hö ännu. Detta kombinerar jag med Testudomix, kalciumpulver samt ruccola/krispsallad eller dylikt. Ibland får han bitar av äkta aloe vera samt fetknoppsväxter jag odlar vid sidan om.
Planerar att flytta snart till större och tänkte då dedikera en stor yta till denna lilla krabat med växtbelysning så att det kommer kunna finnas en gräsmatta för honom att äta alltid.


1
0
Mammamarika:
Hej på facebook fins det en grupp som heter  kost för landsköldpaddor  där får man reda på vad som är bra mat.

5
1
Sosso123:

Jag funderar på att skaffa en grekisk landsköldpadda men hur ska jag göra när jag reser bort, klarar sig sköldpaddan om man är borta i 1-2 veckor. 

Finns det någon slags mat maskin som ger den mat.


5040
3814
Tropfrog:
Sosso123 skrev:
Jag funderar på att skaffa en grekisk landsköldpadda men hur ska jag göra när jag reser bort, klarar sig sköldpaddan om man är borta i 1-2 veckor. 

Finns det någon slags mat maskin som ger den mat.



Enligt L80 som i princip är lagen om hur man tar hand om reptiler så skall alla reptiler ha daglig tillsyn. Om du bara ordnar det så är det inte så svårt att be vederbörande slänga in lite mat också  bara se till att allt finns hemma och vakten har tydliga instruktioner.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild