Ventilation till akvarium leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

27
9
Experior:
Hej. Har ett akvarium på 150x50x50 som jag vill använda som terrarium åt en leopardgecko. Taket/locket tänkte jag ska vara av typ 50/50 med galler/trä.
Har läst att just ventilation är ett problem i akvarium men vet inte om jag vågar mig på att borra hål i glaset.
Har istället läst att man kan sätta in fläktar för att på så sätt få lite fart på luften i burken. Funderingarna jag har är:

Vad för fläktar och hur många skall jag ha?
Min tanke är att sätta två datorfläktar i taket, en riktad neråt och en riktad uppåt, i varsin ände på taket. Kanske ena i framkant och andra i bakkant fast på motsatt sida? Fungerar det tror ni? Är rädd för drag så antar att man inte kan ha så starka fläktar, vad rekommenderar ni? 

Är helt värdelös på datorkomponenter förövrigt så länkar mottages med tacksamhet :) 

5088
3861
Tropfrog:
Helt ärligt så passar akvarium bättre till fiskar och terrarium bättre till reptiler. Är akvariet tätt så kan du få två tusen för det. Terrarium är tunnare glas och billigare. Du får helt klart ett tillräckligt stort nytt terrarium för de pengarna. Funkar bättre, mer praktiskt och snyggare.

Mvh
Magnus 

27
9
Experior:
Tropfrog skrev:
Helt ärligt så passar akvarium bättre till fiskar och terrarium bättre till reptiler. Är akvariet tätt så kan du få två tusen för det. Terrarium är tunnare glas och billigare. Du får helt klart ett tillräckligt stort nytt terrarium för de pengarna. Funkar bättre, mer praktiskt och snyggare.

Mvh
Magnus 

Hej, jag är medveten om det men nu är det ett akvarium jag har likt många andra och jag vill göra det så optimalt för ödlan som möjligt. Har du några tips angående vilka fläktar som är passande och i vilka intervaller dessa ska gå? 
Akvariet är för övrigt inte tätt, därför blev det ett terrarium istället för en hög krossat glas på återvinningen. 

5088
3861
Tropfrog:
Optimalt för ödlan blir det nog aldrig i ett akvarium.

Jag använder två olika fläktar i min burk. Båda är Fractal Design
Silent Series R3. De är tysta, prisvärda och driftssäkra. 

Jag har en 80 mm fläkt för forcerad ventilation och två st 40mm för intern cirkulation. 

Mycket nöjd med de fläktarna.

Mvh
Magnus 

27
9
Experior:
Tropfrog skrev:
Optimalt för ödlan blir det nog aldrig i ett akvarium.

Jag använder två olika fläktar i min burk. Båda är Fractal Design
Silent Series R3. De är tysta, prisvärda och driftssäkra. 

Jag har en 80 mm fläkt för forcerad ventilation och två st 40mm för intern cirkulation. 

Mycket nöjd med de fläktarna.

Mvh
Magnus 

Okej tack för svar, ska kika på dom. 
Du har ingen fläkt som blåser ut luften ur terrariet? Tror du det fungerar med upplägget som jag föreslog, att båda är toppmonterade och ena blåser in luften och den andra blåser ut? Känns som att det borde byta ut luften rätt bra?

Och vad tror du om att köra i intervaller, tex att fläktarna är på 20 min var tredje timma eller liknande för att undvika konstant drag?

5088
3861
Tropfrog:
Jag ser ingen anledning att ha två fläktar. Använder du en som trycker in luft så kommer ju luft lämna per automatik genom de ventillationshål du har. Eller omvänt med sugande fläkt kommer den att hämta ny luft via ventilationen. Det är stört omöjligt att komprimera luft med datorfläktar.

Intervaller får du helt enkelt testa dig fram med. Finns säkert några rekommendationer gällande luftutbyte per timme. Jag styr min ventilation på luftfuktighet och intern cirkulation på 12 timmar, samma som ljuset.

Mvh
Magnus

27
9
Experior:
Tropfrog skrev:
Jag ser ingen anledning att ha två fläktar. Använder du en som trycker in luft så kommer ju luft lämna per automatik genom de ventillationshål du har. Eller omvänt med sugande fläkt kommer den att hämta ny luft via ventilationen. Det är stört omöjligt att komprimera luft med datorfläktar.

Intervaller får du helt enkelt testa dig fram med. Finns säkert några rekommendationer gällande luftutbyte per timme. Jag styr min ventilation på luftfuktighet och intern cirkulation på 12 timmar, samma som ljuset.

Mvh
Magnus

Okej tack så mycket för hjälpen!
Tänkte bara att luften man trycker in kanske smiter ut direkt igen genom gallret och inte tar sig hela vägen ner, därav kanske det är bra att ha en som suger också. 
Men jag fixar en 80mm fläkt i taket och ventilationsgaller. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild