Fuktspärra ett träterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

21
4
Lippled13:
Har byggt mitt första terrarium. Försökte först att fuktspärra med trälim. Det gick sådär. När trälimmet kom i kontakt med fuktig torv så blev det vitt och det luktade mycket trälim. Detta var efter att limmet fått torka i ett par veckor. Det jag har provat nu är silikon. Men jag tycker det är fruktansvärt svårt att sprida ut över en sörre yta. Vad finns det för andra leternativ ? 

206
224
Danne72:
enklast är ju att måla det :)

302
254
Bowery:
Danne72 skrev:
enklast är ju att måla det :)


Jo, helt klart. Smeta silicon kontra lim, hmm.. de låter inte smidigt nånstans, o inte snyggt heller. Sen är lim inte en optimal fuktspärr,kan finnas vissa sorter möjligen men nej,måla!

Medlem i SHF
3992
5007
Jonas_:
Måla med våtrumsfärg eller liknande, gärna ett par lager! Lite beroende på invånare men ett lager brukar inte räcka långt :) 

Finns ju båtfärger, lack, epoxy osv... Finns många alternativ. Beror på hur många kronor du vill lägga och hur många år du vill att träburken håller :) 

Smeta ut trälim eller silikon har jag aldrig hört innan du nämnde det, lät oerhört jobbigt :D 

21
4
Lippled13:
Jonas_ skrev:
Måla med våtrumsfärg eller liknande, gärna ett par lager! Lite beroende på invånare men ett lager brukar inte räcka långt :) 

Finns ju båtfärger, lack, epoxy osv... Finns många alternativ. Beror på hur många kronor du vill lägga och hur många år du vill att träburken håller :) 

Smeta ut trälim eller silikon har jag aldrig hört innan du nämnde det, lät oerhört jobbigt :D 


Silikon hade jag kvar sen tidigare, så jag provade att smeta ut det. Vilken typ utav våtrumsfärg är säker för reptiler ? 

302
254
Bowery:
Lippled13 skrev:


Silikon hade jag kvar sen tidigare, så jag provade att smeta ut det. Vilken typ utav våtrumsfärg är säker för reptiler ? 

Sålänge de är miljöcertifierade och du låter produkten torka ordentligt så funkar vad som. Men även som Jonas säger så kan man säkerligen köra tvåkomponenter (epoxy) ,lacker m.m (som ej går under miljökraven) men då jag själv är målare så använder jag alltid Alcros TÄT,svindyr men helt enkelt bäst ;)

Edit: kör du alcros våtrumsgrund 1 varv, sedan tät 2 varv. Då har du ett jävla tätskikt skapat av endast färg, långt ifrån ett ekonomiskt alternativ men absolut det bästa du kan få utan att använda dig utav nånting annat än just färg.
Lycka till!

21
4
Lippled13:
Bowery skrev:

Sålänge de är miljöcertifierade och du låter produkten torka ordentligt så funkar vad som. Men även som Jonas säger så kan man säkerligen köra tvåkomponenter (epoxy) ,lacker m.m (som ej går under miljökraven) men då jag själv är målare så använder jag alltid Alcros TÄT,svindyr men helt enkelt bäst ;)

Edit: kör du alcros våtrumsgrund 1 varv, sedan tät 2 varv. Då har du ett jävla tätskikt skapat av endast färg, långt ifrån ett ekonomiskt alternativ men absolut det bästa du kan få utan att använda dig utav nånting annat än just färg.
Lycka till!


Okej. Det får jag definitivt kika på, tack för tipset. Vill fuktspärra terrariet så ordentligt jag kan då jag planerar att ha hög luftfuktighet. Men man kanske inte behöver ta i så mycket när det gäller fuktspärrning ? 

302
254
Bowery:
Lippled13 skrev:


Okej. Det får jag definitivt kika på, tack för tipset. Vill fuktspärra terrariet så ordentligt jag kan då jag planerar att ha hög luftfuktighet. Men man kanske inte behöver ta i så mycket när det gäller fuktspärrning ? 

Inga problem!
Hur mycket pengar/arbete man vill lägga på fuktspärren beror helt och hållet på syftet, hur länge burken ska stå pall osv.. har du planerat att använda den flera år med en 70-80% relativ fuktighet eller uppåt? Då rekommenderar i alla fall jag ett rejält fuktskydd alternativt glasterrarium istället kanske

21
4
Lippled13:
Bowery skrev:

Inga problem!
Hur mycket pengar/arbete man vill lägga på fuktspärren beror helt och hållet på syftet, hur länge burken ska stå pall osv.. har du planerat att använda den flera år med en 70-80% relativ fuktighet eller uppåt? Då rekommenderar i alla fall jag ett rejält fuktskydd alternativt glasterrarium istället kanske


Sett ett märke utav epoxy färg på Youtube som kallas " Pond Shield ". Ser lätt ut att använda. Men jag undrar om det finns ett svenskt alternativ ?  

302
254
Bowery:
Lippled13 skrev:


Sett ett märke utav epoxy färg på Youtube som kallas " Pond Shield ". Ser lätt ut att använda. Men jag undrar om det finns ett svenskt alternativ ?  


www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/epoxiprimer-2000042208?gclid=CjwKCAjwhaaKBhBcEiwA8acsHJi3_SfDQrVGe7aZV_SazK_Gk1JXiYECPc43oH5TdRzxQWSgjNDnIRoCM-YQAvD_BwE

Kollade på pond shield, du kan köpa den från Ebay om jag förstod det rätt? Länkar en tvåkomponent från biltema. Inte en aning hurvida denna är giftig mot djuren eller ej. Tror ej den är miljömärkt, då är det möjligen en varningsklocka mot djur? Du får forska vidare i detta :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild