Bioaktivt terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

55
9
Degus:
Hej. 
Ny här och nygammal när det gäller reptiler. 
 
Jag vill ha ett biokativt terrarium.
Det kan vara 30 djupt, 90 högt och 60 brett. Maxmåtten alltså. Jag har det inte ännu. 

I det vill jag ha gråsuggor, hoppstjärtar, maskar(om det går, har en maskfarm nu), mikroorganismer,  växter och något mer. Eller kanske fler olika saker?
Jag vill att de som lever i terrariet ska äta det som finns där,  om ni förstår vad jag menar.
Jag kommer med förslag nu, så  säg gärna emot eller håll med.  
Jungfrugeckos, för de är små, lätta och äter gråsuggor. Vet att de behöver annan mat också.
Kan man ha en dubbelfoting?
Någon annan insekt?
Någon större ödla?
Någon mindre orm?

Ja, som sagt. Tanken är helt ny för mig, så jag vill allt på en gång. 

Kan ni hjälpa mig?


5099
3873
Tropfrog:
Jungfrugeckona rensar på gråsuggor hos mig. Jag får fylla på med jämna mellanrum. Jag tror att det alltid blir problematiskt att hålla stabila populationer om man har djur som äter renhållarna i så små burkar. 

Jag har också kenyanska kackerlackor. Blir visserligen också mat och behövs fyllas på. Men en trevlig insekt till bioaktivt.

De första åren hade jag en stabil population av grindalmask. De är mycket små och arbetar långsammare än daggmask. Funkade bra länge. Men som alla maskar så bryter De ner bottensubstratet med tiden.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:
Jungfrugeckona rensar på gråsuggor hos mig. Jag får fylla på med jämna mellanrum. Jag tror att det alltid blir problematiskt att hålla stabila populationer om man har djur som äter renhållarna i så små burkar. 

Jag har också kenyanska kackerlackor. Blir visserligen också mat och behövs fyllas på. Men en trevlig insekt till bioaktivt.

De första åren hade jag en stabil population av grindalmask. De är mycket små och arbetar långsammare än daggmask. Funkade bra länge. Men som alla maskar så bryter De ner bottensubstratet med tiden.

Mvh
Magnus 


Jag kan fylla med gråsuggor. Dels har jag såna i en back här inne, för att föd upp och sen har jag ett gäng komposter ute, där det vimlar av dem. 
Kackerlackor låter också kul, hittar dock inte så mycket info om kenyanska.  

Att maskarna och även gråsuggorna bryter ner bottenmayerialet räknar jag med, det är ju bara att fylla på.  Helst skulle jag vilja ha typ en kompost på botten där man kan lägga växter, kaninbajs och sånt och så lever en massa nerbrytare där, en massa ödlor i grenarna och en och annan tusenfoting eller snigel någon annanstans. 

Tror du att man kan ha en snigel i terrariet? Eller äter den upp alla växterna?

5099
3873
Tropfrog:
Nja. Nedbrytningen innebär inte att allt helt magiskt försvinner. Ändprodukten är ett finkornig organist material som i fuktig miljö blir en våt sörja som är olämplig för djuren och riskerar att skapa illaluktande svavelväte (som i och för sig är ett tecken på fortsatt nedbrytning).

Förr eller senare måste man byta substratet. Med mask i går det fortare.

Kenyanska kackerlackan kallades blaberidae sp "kenya" när jag skaffade den, men har nyligen beskrivits som Paraplecta cf. minutissima “Kenya”  men, ja det finns inte jättemycket info online.

Regnskogen är en mycket näringsfattig miljö. Jag tror inte på att ösa in avföring från djur som inte lever i burken. Kaninbajs tror jag accelererar nedbrytningen på samma sätt som tex hästgödsel i en lövkompost.

Snäckor har jag ingen erfarenhet av. Men det senaste året har jag fått in en liten snabb snigel i min burk. Jag har ingen aning om artnamn eller hur den kom in. Men den äter inte växter vad jag kan se. Möjligtvis konkurrerar den med de andra renhållarna.

Mvh
Magnus 

55
9
Degus:
Tropfrog skrev:
Nja. Nedbrytningen innebär inte att allt helt magiskt försvinner. Ändprodukten är ett finkornig organist material som i fuktig miljö blir en våt sörja som är olämplig för djuren och riskerar att skapa illaluktande svavelväte (som i och för sig är ett tecken på fortsatt nedbrytning).

Förr eller senare måste man byta substratet. Med mask i går det fortare.

Kenyanska kackerlackan kallades blaberidae sp "kenya" när jag skaffade den, men har nyligen beskrivits som Paraplecta cf. minutissima “Kenya”  men, ja det finns inte jättemycket info online.

Regnskogen är en mycket näringsfattig miljö. Jag tror inte på att ösa in avföring från djur som inte lever i burken. Kaninbajs tror jag accelererar nedbrytningen på samma sätt som tex hästgödsel i en lövkompost.

Snäckor har jag ingen erfarenhet av. Men det senaste året har jag fått in en liten snabb snigel i min burk. Jag har ingen aning om artnamn eller hur den kom in. Men den äter inte växter vad jag kan se. Möjligtvis konkurrerar den med de andra renhållarna.

Mvh
Magnus 



Aha tack!
Ok, kaninbajs var ju isåfall till kackelackorna, så som gråsuggor och maskar äter det. 

Att byta  bottenmaterial måste man jusåklart göra också, annars blir et ju tillslut bara maskbajs kvar och växterna och mikroorganismer hinner ju inte använda upp allt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild