Frågor om keramisk värmelampa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Gangsterdla:
Hej!

Jag är nybörjare när det kommer till terrarier och värmelampor.

När det står avstånd och temperatur är det maxtemperaturen som avses? Kan man med en termostat sänka temperaturen?

Till exempel denna: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.19087/arcadia-ceramic-heater-varmelampa-150-w

Avstånd 15 cm och 71 grader. Om jag vill ha 30 grader på 15 cm avstånd, fungerar det då eller är det bättre att välja en värmelampa med lägre watt?

5088
3861
Tropfrog:
Det går utmärkt att styra med termostat. Dimmbar eller pulserande termostat är troligtvis bäst.

Mvh
Magnus

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Om din rumstemperatur ligger under 18 grader kan det vara bra med keramisk värmelampan. IRC värmer upp luften i hela terrariet och går inte att rikta till en värmepunkt. Vad du vill ha är en halogenlampa på värmeplatsen, den avger stora mängder IRA, alternativt en deep heat projektor med "riktbar" IRB.
Halogen är det närmaste man kan komma solljus. 

6
0
Gangsterdla:
hansh skrev:
Om din rumstemperatur ligger under 18 grader kan det vara bra med keramisk värmelampan. IRC värmer upp luften i hela terrariet och går inte att rikta till en värmepunkt. Vad du vill ha är en halogenlampa på värmeplatsen, den avger stora mängder IRA, alternativt en deep heat projektor med "riktbar" IRB.
Halogen är det närmaste man kan komma solljus. 



Jag kanske var slarvig i inlägget. Jag vill värma upp luften i hela terrariet. Frågan är om 150 watt är onödigt och om 100 eller 50 watt räcker.

5088
3861
Tropfrog:
Om du tänker använda en pålitlig termostat så är det värt att överdimensionera något. Blir jämnare så.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Gangsterdla skrev:



Jag kanske var slarvig i inlägget. Jag vill värma upp luften i hela terrariet. Frågan är om 150 watt är onödigt och om 100 eller 50 watt räcker.