Frågor om keramisk värmelampa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Gangsterdla:
Hej!

Jag är nybörjare när det kommer till terrarier och värmelampor.

När det står avstånd och temperatur är det maxtemperaturen som avses? Kan man med en termostat sänka temperaturen?

Till exempel denna: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.19087/arcadia-ceramic-heater-varmelampa-150-w

Avstånd 15 cm och 71 grader. Om jag vill ha 30 grader på 15 cm avstånd, fungerar det då eller är det bättre att välja en värmelampa med lägre watt?

5088
3861
Tropfrog:
Det går utmärkt att styra med termostat. Dimmbar eller pulserande termostat är troligtvis bäst.

Mvh
Magnus

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Om din rumstemperatur ligger under 18 grader kan det vara bra med keramisk värmelampan. IRC värmer upp luften i hela terrariet och går inte att rikta till en värmepunkt. Vad du vill ha är en halogenlampa på värmeplatsen, den avger stora mängder IRA, alternativt en deep heat projektor med "riktbar" IRB.
Halogen är det närmaste man kan komma solljus. 

6
0
Gangsterdla:
hansh skrev:
Om din rumstemperatur ligger under 18 grader kan det vara bra med keramisk värmelampan. IRC värmer upp luften i hela terrariet och går inte att rikta till en värmepunkt. Vad du vill ha är en halogenlampa på värmeplatsen, den avger stora mängder IRA, alternativt en deep heat projektor med "riktbar" IRB.
Halogen är det närmaste man kan komma solljus. 



Jag kanske var slarvig i inlägget. Jag vill värma upp luften i hela terrariet. Frågan är om 150 watt är onödigt och om 100 eller 50 watt räcker.

5088
3861
Tropfrog:
Om du tänker använda en pålitlig termostat så är det värt att överdimensionera något. Blir jämnare så.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Gangsterdla skrev:



Jag kanske var slarvig i inlägget. Jag vill värma upp luften i hela terrariet. Frågan är om 150 watt är onödigt och om 100 eller 50 watt räcker.


Vilken du behöver beror helt på storleken av terrariet, överdimensionerade inte, det är direkt dödligt den dagen termostaten ger med sig. 
Det är inte lufttemperaturen man i regel vill ha upp i terrariet (om du inte har väldigt kallt i terrarierummet. Värme dödar reptiler fortare än kyla. 
Du kan ha en halogenlampa som värmer solplatsen till 50-60 grader utan större problem, men är lufttemperaturen 40 grader stryker de flesta med. 

Medlem i DHF
71
107
hansh:
Tropfrog skrev:
Om du tänker använda en pålitlig termostat så är det värt att överdimensionera något. Blir jämnare så.

Mvh
Magnus 


Och den dagen termostaten ändå ger med sig (Murphy) dräper du djuren med detta råd. 

/Hans

5088
3861
Tropfrog:
hansh skrev:


Och den dagen termostaten ändå ger med sig (Murphy) dräper du djuren med detta råd. 

/Hans


Nja. Om man dimensionerar exakt efter värmebehovet så behöver man ingen termostat. Jag skrev överdimensionera något, inte så att den kokar djuren om olyckan är framme. Det vore att överdimensionera för mycket :)

Mvh
Magnus 

273
185
peter68:
Det går bra att överdimensionera (inom rimliga gränser) om man använder termostat. Det framgår inte för vad du ska ha värmeelementet, men det är svårt att få rätt temperatur i ett terrarium utan termostat. Elementet kommer alltid att vara "överdimensionerat".

Jag använde själv tidigare den typ du länkar till, men har gått över till denna: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.19091/arcadia-solar-basking-floodlight-50-w

Finns i 50, 75 och 100W.

Djuret mår bättre om det får UVA. Stimulerar aptit, som exempel. Jag gick över till UVA efter jag såg denna: www.youtube.com/watch?v=nyD37t-KnCs

Om man använder ljus kan man endast använda dimmande termostat. Med UVA blir det betydligt viktigare att man använder lampan så nära max effekt som möjligt. Det gäller även dimmande termostater, som inte bör arbeta på under 50-60%. I mitt fall betydde det att jag fick köpa en ny termostat, men annars är där ingen prisskillnad. Därför ser jag inga skäl till att inte använda UVA.

5088
3861
Tropfrog:
Det där med att dimmrande termostat inte bör arbeta under 50-60% hade jag inte hört innan. Har du någon länk som förklarar varför?

Jag har använt dimmrande termostat till värmematta i två år nu. Den använder hela  spektra. Jag har också använt triac dimmer (samma typ av dimmer som i termostat) till ljusstyrning och pumpstyrning l flera år. Den första var under 50 % 2 timmar om dagen, den andra halva tiden dygnet runt. Hittar inget om det i manualerna. Kan det vara olika för olika termostater?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild