Var kan man köpa en Northern Blue Tongue Skink?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i DHF
71
107
hansh:
NellyNiklas skrev:


Nej. Tyskland nämnde jag tidigare. Där tror jag du har störst chans att hitta det du söker. Håll ett öga på tex www.terraristik.com/tb/list_classifieds.php. Sök på djurets nam på latin.

 

 



 

Också sanning med modifikation. Export av Australiensk fauna för djurparker, utställning mm. kan ske om korrekt tillstånd har införskaffats (vilket jag misstänker är ganska krävande) men med tillståndet kommer ett antal regler. Man får inte avla på djuren bla. mm. mm. Vad konsekvenserna blir om djurparken skulle får ungar vet jag dock inte. Jag tror inte att djurparken kan eller får sälja vidare hur som helst, men som sagt, jag har inte kunskap om den biten. 

Men att åka ner och köpa en och sedan åka hem igen kommer räknas smuggelgods och du hamnar på "Border Control" på 5an. 


Mvh
Niklas




Var har du fått den infon ifrån? Tror du djurparker skulle låta bli att avla på genetiskt värdefulla individer de har och säkerligen är med i avelsprogram för.
Att lagligt importerade, konfiskerade och ungar till dessa spiller över i hobbyn är väll ingen vanlighet i Sverige, men desto "vanligare" i Europa. Hur som helst är Tiliqua scincoides intermedia precis lika laglig som en skäggis då de odlats flertalet generationer. 

13
3
Adele:
hansh skrev:



Var har du fått den infon ifrån? Tror du djurparker skulle låta bli att avla på genetiskt värdefulla individer de har och säkerligen är med i avelsprogram för.
Att lagligt importerade, konfiskerade och ungar till dessa spiller över i hobbyn är väll ingen vanlighet i Sverige, men desto "vanligare" i Europa. Hur som helst är Tiliqua scincoides intermedia precis lika laglig som en skäggis då de odlats flertalet generationer. 



De är ju lagliga att köpa så länge de är importerad hitt på lagligt sätt.

13
3
Adele:
NellyNiklas skrev:


Nej. Tyskland nämnde jag tidigare. Där tror jag du har störst chans att hitta det du söker. Håll ett öga på tex www.terraristik.com/tb/list_classifieds.php. Sök på djurets nam på latin.

 

Är det en auktion sida eller online affär? 



 

Också sanning med modifikation. Export av Australiensk fauna för djurparker, utställning mm. kan ske om korrekt tillstånd har införskaffats (vilket jag misstänker är ganska krävande) men med tillståndet kommer ett antal regler. Man får inte avla på djuren bla. mm. mm. Vad konsekvenserna blir om djurparken skulle får ungar vet jag dock inte. Jag tror inte att djurparken kan eller får sälja vidare hur som helst, men som sagt, jag har inte kunskap om den biten. 

Men att åka ner och köpa en och sedan åka hem igen kommer räknas smuggelgods och du hamnar på "Border Control" på 5an. 


Mvh
Niklas


Medlem i DHF
1081
772
Westman:
Varför använder folk engelska populärnamn när det endå finns ett på svenska?

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

hansh skrev:



Var har du fått den infon ifrån? Tror du djurparker skulle låta bli att avla på genetiskt värdefulla individer de har och säkerligen är med i avelsprogram för.
Att lagligt importerade, konfiskerade och ungar till dessa spiller över i hobbyn är väll ingen vanlighet i Sverige, men desto "vanligare" i Europa. Hur som helst är Tiliqua scincoides intermedia precis lika laglig som en skäggis då de odlats flertalet generationer. 


Den informationen har jag fått från Australienska statens jordbruksverk, men vi får nog backa bandet lite. TS vill hitta en T.s. intermedia. Jag har sett 2 eller 3 annonser på sidan jag länkade till i ett tidigare inlägg. Jag tror annonserna gällde Spanien och Frankrike, med leverans till Hamn eller Houten. I Sverige har jag inte sett någon. Det var det ena. 

Det andra är att vi sidospårat in på Export av inhemskt (hus)djur från Australien. Som privatperson är detta absolut ingen omöjlighet, MEN det är vida känt att det är en svår process. Det krävs ett specifikt tillstånd vilket i sin tur kräver att ett antal krav och kriterier har uppfyllts. (Utöver det tillstånd som krävs för att få köpa djuret till att börja med. De flesta om inte alla Australienska reptiler är tillståndspliktiga.)

Sedan nämndes export av inhemska djur till zoo och djurparker och avel på dessa. Här gäller samma sak, dock andra tillstånd med andra krav och kriterier som måste uppfyllas. 

Rent juridiskt så uppfattar jag att djurparken inte får avla på dessa djur såtillvida att avel inte ingår i ett avtalat avelsprogram. Om så är fallet så får djurparken troligtvis inte sälja vidare ungdjuren hur som helst med ekonomisk syfte eller "commersial use". Jag misstänker att den biten är en gråzon och en i en rad anledningar till varför dessa djur finns i omlopp inom hobbyn idag, utanför Australien.

Det går sedermera att exportera en T.s.intermedial (tex) under andra "omständigheter", utöver "husdjur" eller för "zoo", "avelsprogram". Andra exempel är utställning, vetenskapligt syfte eller "lärande syfte", med respektive krav och kriterier.

Detta är vad jag kunnat och hunnit läsa mig till så här långt.

Mvh
Niklas

 


Medlem i DHF
71
107
hansh:
Det är ingen som pratat om privatimport från Australien. Djurparker och olika institioner får ungar på djuren och de (och eller tidigare beslagtagna djur) spiller över i hobbyn. Det är känt att vissa zoon i Europa tidigare sålt djur till privatpersoner. T.s.i har odlats i generationer i hobbyn och är inte på något sätt olagligare än en skäggagamer. 

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:
I övrigt ifrågasätter vi inte djurets legalitet vid köp/och sälj i Europa, vare sig det är en skink eller skäggagam då de redan är etablerade här innan exportpolitiken infördes. Däremot kan man eventuellt mycket väl få det svettigt i pannan om SVJ eller annan instans en vacker dag önskar se dokumentation på djuret/djuren och eventuellt föräldrardjuren. I synnerhet om djuret/djuren inte har någon tydlig morph som gör det uppenbart att det är CBB. (Dock är uppfödarbevis alltid vettigt oavsett art.)

Mvh
Niklas

Medlem i SkHF
974
1090
NellyNiklas:

hansh skrev:
Det är ingen som pratat om privatimport från Australien. Djurparker och olika institioner får ungar på djuren och de (och eller tidigare beslagtagna djur) spiller över i hobbyn. Det är känt att vissa zoon i Europa tidigare sålt djur till privatpersoner. T.s.i har odlats i generationer i hobbyn och är inte på något sätt olagligare än en skäggagamer. 


Exportdiskussionen är ett sidospår till den inledande frågan. Jag sprider lite ljus på exportfrågan. 

Tropfrog lyfte frågan om dokumentationen kring dessa djur. Det är inte en fråga om det är lagligt eller ej utan en fråga om det finns vettig bevisdokumentation eller inte. (Speciellt i tider där det förs diskussioner kring just härstamningbevis eller motsvarande hos div. myndigheter/organisationer. Då vill man gärna ha all på det torra.)

Om TS nu önskar dokumentation på ett djur köpt utanför Sverige, så kan det bli svårt då djurparker troligtvis inte får sälja av ungar, som jag tolkar bestämmelserna. (OM  föräldrardjuren nu är exporterade från Australien, vilket du nämner, vilket får enbart göras efter de kriterier som gäller. Annars har djurparken brutit mot de avtal som gäller, antar jag) Djurparken kan ju omöjlige bistå med någon dokumentation tillsammans med ungdjuren? 

Ska man som djurpark exportera djur från Australien (som du menar) så gäller följande:

"The exhibition presents information with a cultural, scientific or conservation content;
- if the specimen is a live animal, it does not belong to a CITES I species (the CITES list is available at: CITES species);
- the specimen is not used for commercial purposes after it is no longer needed for an exhibition by the institution;
- the specimen is not needed for conservation breeding or propagation by the exporting country;
- if possible, the specimen comes from a captive animal or artificially propagated plant;
- for a live export of a koala, platypus, wombat or Tasmanian devil, or an animal of an eligible listed threatened species, the exporter, the importer and the department enter into an agreement about the treatment and disposal of the animal and any progeny of the animal."

Nåja. Sidospår som sagt.

Det finns ett antal säljannonser från privata uppfödare i Europa. Ex.visi Amsterdam. 


Medlem i DHF
71
107
hansh:
Djur kommer lagligen från au på ena eller andra sättet, brukar då följa med kopior på ursprungliga exportpapper.
För att återgå till ursprungsfrågan så har T.s.i funnits länge i hobbyn och du lär inte behöva mer än ett uppfödarintyg för denna art. Håller med om att dokumentation på djuren är viktig och man skall ha så mycket som möjligt. Skulle tro att BION är bland de största uppfödarna, går att beställa deras djur till exempelvis Hamm. 

2
0
Jenjen4:
Adele skrev:
Jag har sett folk som säljer BTS här då och då men de bara säljer Indonesian BTS men inte Northern. Har sökt upp om det finns någon reptil affär i Sverige som säljer dem men hittar absolut inga. Vet någon här var jag kan hitta dem?



Har en tiliqua scincoides intermedia, svenskfödd, uppfödaren är Tommy brav 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild