Skjutdörrar och jungfrugecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

52
2
NillaLG:

Har ett helglasterrarie med skjutdörrar som jag funderar på att ha jungfrugecko i, men kan juveniler ta sig ut? 

eller finns det någon smart lösning/list som täpper till?



Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
NillaLG skrev:
Har ett helglasterrarie med skjutdörrar som jag funderar på att ha jungfrugecko i, men kan juveniler ta sig ut? 

eller finns det någon smart lösning/list som täpper till?



Om det är en glipa mellan skjutdörrarna kan du göra som han visar exakt 12 minuter in i denna videon:
youtu.be/zh-uonY3T-M

Kan en bananfluga ta sig ut kan nog en liten jungfrugecko också. I vissa terrarium sluter dörrarna inte helt tätt heller det blir en 1mm glipa mellan skjutdörraren och ena sidorutan, då skulle jag gjort silikontricket från videon fast lite noggrannare och med tjockare där det inte sluter tätt.


52
2
NillaLG:
EmanuelKarl skrev:

Om det är en glipa mellan skjutdörrarna kan du göra som han visar exakt 12 minuter in i denna videon:
youtu.be/zh-uonY3T-M

Kan en bananfluga ta sig ut kan nog en liten jungfrugecko också. I vissa terrarium sluter dörrarna inte helt tätt heller det blir en 1mm glipa mellan skjutdörraren och ena sidorutan, då skulle jag gjort silikontricket från videon fast lite noggrannare och med tjockare där det inte sluter tätt.


Glipan mellan dörrarna gick bra men mot sidoglasen sket sig. För svårt för mig att få silikonlisten tillräckligt nära dörren. Slet bort. 

Var får jag tag i E-list. Han sätter dem på sidorna. Då blir det tätare. Behöver 2x38.7! närmare bestämt. 


1228
464
leedragon:
EmanuelKarl skrev:

Kan en bananfluga ta sig ut kan nog en liten jungfrugecko också. 



WHAT!

143
72
Ezrath88:
EmanuelKarl.... Jag har svårt att tro att jungfrugecko ungar är lika små som en bananfluga. Bananflugor är nämligen väldigt små. Enda sättet för att en jungfrugecko unge ska kunna komma ut via ett lika stort utrymme som för en bananfluga är om ägaren till djuren äger en eller känner någon som har en maskin som kan krympa djuren till den storlek som en bananfluga är i.

52
2
NillaLG:
leedragon skrev:


WHAT!

Om du inte har tips på E-list får du gärna skapa egen tråd om storleken på bananflugor. Jag, som är trådskaparen om E-lister, förstår parallellern.

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
leedragon skrev:


WHAT!

Ezrath88 skrev:
EmanuelKarl.... Jag har svårt att tro att jungfrugecko ungar är lika små som en bananfluga. Bananflugor är nämligen väldigt små. Enda sättet för att en jungfrugecko unge ska kunna komma ut via ett lika stort utrymme som för en bananfluga är om ägaren till djuren äger en eller känner någon som har en maskin som kan krympa djuren till den storlek som en bananfluga är i.

Har ni ens sett en nykläckt jungfrugecko?

Jungfrugeckos är jungfrufödande. Det innebär att de inte behöver en hane för att föröka sig, och det finns bara honor (och typ en på tusen blir hane också). Det innebär att man kommer ha ungar varesig man vill det eller inte.

Ungarna är jättesmå. Även om de är mycket längre och bredare är de nästan lika "platta" som bananflugor är. Om stället där de kan smita är en springa kan de alltså ta sig igenom eftersom det bara spelar roll hur platta de är, och inte spelar roll att de är längre och bredare än bananflugor. Då kan de ta sig igenom nästan samma storlek på glipor som bananflugor kan (åtminstone Drosphila hydei, den större sortens bananflugor). Det räcker med en 2, om inte till och med 1, mm glipa.

Ja, en bananfluga kanske kan ta sig igenom någon bråkdels millimeter mindre springor, men det är en bra tumregel då jungfrugeckoungar kan ta sig igenom det mesta.

5088
3858
Tropfrog:
Absolut! Nyköäckta Jungfrugeckos är väldigt små. I glappet mellan två skjutdörrar tar de sig lätt och ledigt ut. Att diskutera en tiondels mm hit och dit blir konstigt. En tumregel att bananflugesäkra terrariet tycker jag är bra av mer än en anledning.

Men.....min erfarenhet är att de inte är särskilt rymmningsbenägna. När de flyr ifrån något som stressar dem så är det nästan alltid innåt i terrariet.

Mvh
Magnus  

52
2
NillaLG:

Tropfrog skrev:
Absolut! Nyköäckta Jungfrugeckos är väldigt små. I glappet mellan två skjutdörrar tar de sig lätt och ledigt ut. Att diskutera en tiondels mm hit och dit blir konstigt. En tumregel att bananflugesäkra terrariet tycker jag är bra av mer än en anledning.

Men.....min erfarenhet är att de inte är särskilt rymmningsbenägna. När de flyr ifrån något som stressar dem så är det nästan alltid innåt i terrariet.

Mvh
Magnus  



Frågan är om jag kan hoppas på det, jag har gjort det inre mörkt och mysigt och det yttre kallt och kalt. Men skulle känna mig tryggare om jag kunde få veta hur jag kommer över E-list. Har kollat upp på nätet men får bara upp korkade förslag, som inte liknar den list som redan sitter i över/underkant.


206
224
Danne72:
NillaLG skrev:


 


Frågan är om jag kan hoppas på det, jag har gjort det inre mörkt och mysigt och det yttre kallt och kalt. Men skulle känna mig tryggare om jag kunde få veta hur jag kommer över E-list. Har kollat upp på nätet men får bara upp korkade förslag, som inte liknar den list som redan sitter i över/underkant.


Gå till närmaste glasmästare dom har det hemma :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild