Morninggecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

72
9
Dade:
Hej! Köpte två mourninggeckos på senaste mässan i Södertälje. Båda har dött nu. En idag och en för en månad sen.
Nu till frågan. Kan man ge dem för mycke kalk?
Vet inte vad jag gjort fel.
De har fått rapashy flugor och fruktmos. Sprayar vatten varje kväll.

143
72
Ezrath88:

Hej,tråkigt att höra att dina mourning geckos har gått bort. Jag är ingen expert för jag håller på att lära mig om min Ögonfransgecko, men jag tänkte fråga dig hur stort terrariet var för dem? För jag tror att deras terrarium behövde vara minst 45x45x60 för en av dem. Det vill säga om deras levnadssätt är något likt Ögonfransgeckos. Så om du hade två stycken i ett och samma terrarium så kanske det borde vara större för deras skull :).

Jag förmodar att du har även gett dem en hel del olika gömställen som dem kan gömma sig i om dem behöver det. Och hade du även gett dem några växter? Spelar ingen roll om riktiga eller plastväxter :). För vissa reptiler så som geckos brukar vilja klättra på bladen och bara ligga där ett tag. Samt att när man sprejar in vatten i terrariet så är det bra om det finns växter som kan samla på sig vatten i bladen då dem föredrar att dricka från bladen :).

Har du även någon vattenskål till dem? För det hjälper även till att ge dem tillgång till vatten om det inte är några droppar på bladen. Hur är belysningen till terrariet? Har du någon vanlig lampa eller har du en värmelampa? För det räcker med vanlig lampa som du kan köpa via djuraffärerna :). Bara att fråga personalen om hjälp att få tag i rätt sorts lampa :).

När du sprayade vatten in i terrariet. Var det bara en gång per dag? Eller gjorde du det 2-3 gånger per dag beroende på luftfuktigheten och värmen? 


När det gäller deras mat. Var det bara repashy flugor och fruktmos som dem fick? Jag har inte prövat det till min gecko, utan min får cgd pulver, mjölmaskar och syrsor. 

Min rutin för just min lilla Ögonfransgecko ser ut ungefär så här: När jag har vaknat så går jag till terrariet och tänder lampan till terrariet så att det är ljust. Jag tar tag i sprayflaskan och pumpar upp trycket i behållaren. Öppnar dörrarna till terrariet efter att jag har kollat vart hon är någonstans. Vill inte klämma hennes svans efter att jag är färdig. Sedan så sprayar jag insidan av terrariet med vatten så att det kommer till alla hörnen så gott det går. Om hon får vatten på sig så är det ingen fara för vissa brukar duscha sina reptiler. Det är på morgonen, under dagen så kollar jag bara lite då och då på hydrometern som visar både temperaturen och luftfuktigheten i terrariet. Om det kommer till en viss fuktighets nivå så sprayar jag.

Annars så låter jag det vara tills på kvällen när jag definitivt sprayar för andra gången. På kvällen så gör jag nästan samma sak som på morgonen förutom att jag tänder inte lampan. Och på kvällen så byter jag ut hennes cgd mat, lägger i flera mjölmaskar i skålen. Jag tar även 1-2 syrsor och lägger dem i en gammal nutella burk med lock på. Syrsorna har jag i en separat behållare med lufthål i taket. Ibland så får dem kalk pulver och ibland inte. Runt 22-tiden så släcker jag lampan för terrariet och låter henne få äta sin mat ifred. Så ser rutinen ut för mig och min lilla gecko :).

Så åter igen om dina geckos var något likt min gecko så skulle kanske rutinen för dig och för dem se något likt ut som min rutin. Alltså att du hade koll på maten, vatten, luftfuktigheten och temperaturen samt att du hade koll på att lampan till dina geckos var ett bra val :).

Hoppas att det jag skrev var okej för dig. Vill inte trycka ner dig och låta som att jag är bäst, för det är jag inte. Jag håller som sagt fortfarande på att lära mig att hantera min gecko :). Utan det var mer som att jag frågade dig hur det ser ut i terrariet och hur din rutin för dem såg ut på ett ungefär :).


5061
3824
Tropfrog:


Det är väldigt svårt att hitta en anledning med den lilla informationen som finns tillgänglig. Egentligen krävs det en reptilkunnig veterinär som gör obduktion för att vara helt säker.

Men ge lite mer information och bild på burken, så kan någon säkert ge tips på miljömässiga förbättringar.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Bild på terrariet har redan nämnts.
Kalkade du flugorna?
Vilket kalk/vitaminpulver 
Hur ofta gav du de olika typerna av mat?
Vad för fruktmos?
Kalkade du fruktmoset?
Vad har du för temperatur och luftfuktighet, och har du någon temperaturgradient?
Fanns det någon konflikt mellan dina ödlor? Jag hade två husgeckohonor som inte var kompisar, de jagade varandra och gjorde massa ljud (chirp chirp låter det) hela tiden. Den ena honan gick sedan bort och nu är det fred då hanen och honan trivs bra ihop.
Var och hur låg de när de var döda? På marken, i vattenskålen, på rygg, på mage, med helt stela och skumma leder, fötterna under kroppen? 
Den viktigaste frågan i detta fallet är nästan: Såg du några symptom på dem tidigare t.ex de smalnade av, stelnade till i lederna, var väldigt trötta,  tappade aptiten, gömde sig mycket osv, hade krokiga ben/svans? 

Skriv så mycket du orkar

Jungfrugecko på svenska ;)


143
72
Ezrath88:

EmanuelKarl skrev:
Bild på terrariet har redan nämnts.
Kalkade du flugorna?
Vilket kalk/vitaminpulver 
Hur ofta gav du de olika typerna av mat?
Vad för fruktmos?
Kalkade du fruktmoset?
Vad har du för temperatur och luftfuktighet, och har du någon temperaturgradient?
Fanns det någon konflikt mellan dina ödlor? Jag hade två husgeckohonor som inte var kompisar, de jagade varandra och gjorde massa ljud (chirp chirp låter det) hela tiden. Den ena honan gick sedan bort och nu är det fred då hanen och honan trivs bra ihop.
Var och hur låg de när de var döda? På marken, i vattenskålen, på rygg, på mage, med helt stela och skumma leder, fötterna under kroppen? 
Den viktigaste frågan i detta fallet är nästan: Såg du några symptom på dem tidigare t.ex de smalnade av, stelnade till i lederna, var väldigt trötta,  tappade aptiten, gömde sig mycket osv, hade krokiga ben/svans? 

Skriv så mycket du orkar

Jungfrugecko på svenska ;)


Dade gav ingen information om sitt terrarium till sina ödlor.

"Hej! Köpte två mourninggeckos på senaste mässan i Södertälje. Båda har dött nu. En idag och en för en månad sen.
Nu till frågan. Kan man ge dem för mycke kalk?
Vet inte vad jag gjort fel.
De har fått rapashy flugor och fruktmos. Sprayar vatten varje kväll."
Som du ser Karl, ingen information om hur terrariet ser ut. Bara vad som har hänt och vilken sorts mat han har get dem plus sprayat vatten varje kväll.


Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Ezrath88 skrev:


 

Dade gav ingen information om sitt terrarium till sina ödlor.

"Hej! Köpte två mourninggeckos på senaste mässan i Södertälje. Båda har dött nu. En idag och en för en månad sen.
Nu till frågan. Kan man ge dem för mycke kalk?
Vet inte vad jag gjort fel.
De har fått rapashy flugor och fruktmos. Sprayar vatten varje kväll."
Som du ser Karl, ingen information om hur terrariet ser ut. Bara vad som har hänt och vilken sorts mat han har get dem plus sprayat vatten varje kväll.


Jag menade som att Magnus redan har bett TS om en bild på terrariet, och jag bad om ytterligare information utöver bilden på terrariet som tidigare talare redan bett honom om.

143
72
Ezrath88:
Ahh, det var så du menade. Lätt att missförstå saker när man läser något än att höra personen säga det.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Ezrath88 skrev:
Hej,tråkigt att höra att dina mourning geckos har gått bort. Jag är ingen expert för jag håller på att lära mig om min Ögonfransgecko, men jag tänkte fråga dig hur stort terrariet var för dem? För jag tror att deras terrarium behövde vara minst 45x45x60 för en av dem. Det vill säga om deras levnadssätt är något likt Ögonfransgeckos. Så om du hade två stycken i ett och samma terrarium så kanske det borde vara större för deras skull :).

Jag förmodar att du har även gett dem en hel del olika gömställen som dem kan gömma sig i om dem behöver det. Och hade du även gett dem några växter? Spelar ingen roll om riktiga eller plastväxter :). För vissa reptiler så som geckos brukar vilja klättra på bladen och bara ligga där ett tag. Samt att när man sprejar in vatten i terrariet så är det bra om det finns växter som kan samla på sig vatten i bladen då dem föredrar att dricka från bladen :).

Har du även någon vattenskål till dem? För det hjälper även till att ge dem tillgång till vatten om det inte är några droppar på bladen. Hur är belysningen till terrariet? Har du någon vanlig lampa eller har du en värmelampa? För det räcker med vanlig lampa som du kan köpa via djuraffärerna :). Bara att fråga personalen om hjälp att få tag i rätt sorts lampa :).

När du sprayade vatten in i terrariet. Var det bara en gång per dag? Eller gjorde du det 2-3 gånger per dag beroende på luftfuktigheten och värmen? 


När det gäller deras mat. Var det bara repashy flugor och fruktmos som dem fick? Jag har inte prövat det till min gecko, utan min får cgd pulver, mjölmaskar och syrsor. 

Min rutin för just min lilla Ögonfransgecko ser ut ungefär så här: När jag har vaknat så går jag till terrariet och tänder lampan till terrariet så att det är ljust. Jag tar tag i sprayflaskan och pumpar upp trycket i behållaren. Öppnar dörrarna till terrariet efter att jag har kollat vart hon är någonstans. Vill inte klämma hennes svans efter att jag är färdig. Sedan så sprayar jag insidan av terrariet med vatten så att det kommer till alla hörnen så gott det går. Om hon får vatten på sig så är det ingen fara för vissa brukar duscha sina reptiler. Det är på morgonen, under dagen så kollar jag bara lite då och då på hydrometern som visar både temperaturen och luftfuktigheten i terrariet. Om det kommer till en viss fuktighets nivå så sprayar jag.

Annars så låter jag det vara tills på kvällen när jag definitivt sprayar för andra gången. På kvällen så gör jag nästan samma sak som på morgonen förutom att jag tänder inte lampan. Och på kvällen så byter jag ut hennes cgd mat, lägger i flera mjölmaskar i skålen. Jag tar även 1-2 syrsor och lägger dem i en gammal nutella burk med lock på. Syrsorna har jag i en separat behållare med lufthål i taket. Ibland så får dem kalk pulver och ibland inte. Runt 22-tiden så släcker jag lampan för terrariet och låter henne få äta sin mat ifred. Så ser rutinen ut för mig och min lilla gecko :).

Så åter igen om dina geckos var något likt min gecko så skulle kanske rutinen för dig och för dem se något likt ut som min rutin. Alltså att du hade koll på maten, vatten, luftfuktigheten och temperaturen samt att du hade koll på att lampan till dina geckos var ett bra val :).

Hoppas att det jag skrev var okej för dig. Vill inte trycka ner dig och låta som att jag är bäst, för det är jag inte. Jag håller som sagt fortfarande på att lära mig att hantera min gecko :). Utan det var mer som att jag frågade dig hur det ser ut i terrariet och hur din rutin för dem såg ut på ett ungefär :).


Tänkte bara rätta till några saker här. Inte för att vara taskig utan för att ge rätt information.

En jungfrugecko behöver inte 45*45*60. Man skulle kunna ha 2-3 stycken i ett 30*30*45 och det hade varit stort nog. Däremot är större alltid bättre.

Nej, man kan inte gå in på någon random djuraffär och så säger de vilken lampa man ska ha. Det kanske fungerar på typ Herpers Choice, men majoriteten av alla svenska djuraffärer har noll koll på djuren och säljer t.ex dåliga produkter av kass kvalité som kommer gå sönder (så att du måste köpa en ny=de tjänar pengar), fel utrustning för annars verkar det för svårt och dyrt att ta hand om djuren och inte lika många skulle köpa deras ödlor om de verkade svårskötta/dyra i drift, inte allt du behöver eller i värsta fall lampor och utrustning som är helt fel för djuren på grund av ren okunnighet. Det finns ett fåtal undantag i form av djuraffärer som vet vad de snackar om, men tyvärr väldigt få. Gör research själv och köpt tillbehören sedan. Det finns mycket bättre alternativ när det kommer till belysning, som djuraffärerna inte skulle tjäna lika mycket pengar på.

Jungfrugeckos uppskattar en liten solplats med värme, det gör egentligen ögonfransgeckos också, men det ska inte bli för varmt (mät temperaturen)

Mjölmaskar är feta och bör inte ges som en stor del av deras diet, typ någon gång i månaden som snack. Dubia och syrsor är bättre, dubia är även busenkla att odla. Flugor (antar att TS menar bananflugor) fungerar också bra i kombination med CGD.

84
38
Ems:
Ezrath88 skrev:
Hej,tråkigt att höra att dina mourning geckos har gått bort. Jag är ingen expert för jag håller på att lära mig om min Ögonfransgecko, men jag tänkte fråga dig hur stort terrariet var för dem? För jag tror att deras terrarium behövde vara minst 45x45x60 för en av dem. Det vill säga om deras levnadssätt är något likt Ögonfransgeckos. Så om du hade två stycken i ett och samma terrarium så kanske det borde vara större för deras skull :).

Jag förmodar att du har även gett dem en hel del olika gömställen som dem kan gömma sig i om dem behöver det. Och hade du även gett dem några växter? Spelar ingen roll om riktiga eller plastväxter :). För vissa reptiler så som geckos brukar vilja klättra på bladen och bara ligga där ett tag. Samt att när man sprejar in vatten i terrariet så är det bra om det finns växter som kan samla på sig vatten i bladen då dem föredrar att dricka från bladen :).

Har du även någon vattenskål till dem? För det hjälper även till att ge dem tillgång till vatten om det inte är några droppar på bladen. Hur är belysningen till terrariet? Har du någon vanlig lampa eller har du en värmelampa? För det räcker med vanlig lampa som du kan köpa via djuraffärerna :). Bara att fråga personalen om hjälp att få tag i rätt sorts lampa :).

När du sprayade vatten in i terrariet. Var det bara en gång per dag? Eller gjorde du det 2-3 gånger per dag beroende på luftfuktigheten och värmen? 


När det gäller deras mat. Var det bara repashy flugor och fruktmos som dem fick? Jag har inte prövat det till min gecko, utan min får cgd pulver, mjölmaskar och syrsor. 

Min rutin för just min lilla Ögonfransgecko ser ut ungefär så här: När jag har vaknat så går jag till terrariet och tänder lampan till terrariet så att det är ljust. Jag tar tag i sprayflaskan och pumpar upp trycket i behållaren. Öppnar dörrarna till terrariet efter att jag har kollat vart hon är någonstans. Vill inte klämma hennes svans efter att jag är färdig. Sedan så sprayar jag insidan av terrariet med vatten så att det kommer till alla hörnen så gott det går. Om hon får vatten på sig så är det ingen fara för vissa brukar duscha sina reptiler. Det är på morgonen, under dagen så kollar jag bara lite då och då på hydrometern som visar både temperaturen och luftfuktigheten i terrariet. Om det kommer till en viss fuktighets nivå så sprayar jag.

Annars så låter jag det vara tills på kvällen när jag definitivt sprayar för andra gången. På kvällen så gör jag nästan samma sak som på morgonen förutom att jag tänder inte lampan. Och på kvällen så byter jag ut hennes cgd mat, lägger i flera mjölmaskar i skålen. Jag tar även 1-2 syrsor och lägger dem i en gammal nutella burk med lock på. Syrsorna har jag i en separat behållare med lufthål i taket. Ibland så får dem kalk pulver och ibland inte. Runt 22-tiden så släcker jag lampan för terrariet och låter henne få äta sin mat ifred. Så ser rutinen ut för mig och min lilla gecko :).

Så åter igen om dina geckos var något likt min gecko så skulle kanske rutinen för dig och för dem se något likt ut som min rutin. Alltså att du hade koll på maten, vatten, luftfuktigheten och temperaturen samt att du hade koll på att lampan till dina geckos var ett bra val :).

Hoppas att det jag skrev var okej för dig. Vill inte trycka ner dig och låta som att jag är bäst, för det är jag inte. Jag håller som sagt fortfarande på att lära mig att hantera min gecko :). Utan det var mer som att jag frågade dig hur det ser ut i terrariet och hur din rutin för dem såg ut på ett ungefär :).




En vuxen ögonfransgecko behöver 60*45*60 enligt L80 om de blir 20-25cm.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Hur ser terrariet ut? 

Mina jungfrugeckos (som de heter på svenska) mår hur bra som helst, du ska inte spraya för mycket, de ska inte ha superfuktigt. 
Jag ger mina flickor Repashy CGD regelbundet och flugor ibland. Du behöver inte kalka, allt de behöver finns i CGD. När det gäller värme så ha inte för varmt, normal rumstemperatur är fullt tillräcklig. UV-Ljus är inte nödvändigt men mina geckos verkar uppskatta det och det skadar aldrig att ha en UV-lampa till dem.

Just nu håller jag på att förbereda ett större terrarium till dem då de lägger ägg hela tiden och det blir bara fler och fler geckos i terrariet.

Ha tätt med växter och kork så att de kan röra sig fritt utan att känna sig exponerade. 

Så här ser inredningen i mitt terrarium ut, det ska bytas ut mot ett större inom kort, ingen aning varför bilderna lades på sidan, i min dator och telefon är de på rätt håll.

En av ungarna som kläcktes för 2-3 veckor sen. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild