Jungfrugecko lägger inga ägg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
wtfuwdab:
Har haft min adulta Jungfrugecko i ungefär ett år nu och inte fått ägg någon gång. Jag håller det fuktigt och varmt samt att hon får mat i pulverform som blandas med vatten. Vet någon vad problemet skulle kunna vara? 

5097
3871
Tropfrog:
Är du helt säker? De första två åren såg jag inga ägg, men hittade ändå ungar med jämna mellanrum. Skulle kunna vara så att hon gömmer äggen för dig?

Mvh
Magnus 

5
0
wtfuwdab:
Har inte sett några ungar heller

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
wtfuwdab skrev:
Har haft min adulta Jungfrugecko i ungefär ett år nu och inte fått ägg någon gång. Jag håller det fuktigt och varmt samt att hon får mat i pulverform som blandas med vatten. Vet någon vad problemet skulle kunna vara? 

Ger du insekter eller bara pulver? Bild på terrariet? Temperatur och luftfuktighet? Inredning?

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
wtfuwdab skrev:
Har haft min adulta Jungfrugecko i ungefär ett år nu och inte fått ägg någon gång. Jag håller det fuktigt och varmt samt att hon får mat i pulverform som blandas med vatten. Vet någon vad problemet skulle kunna vara? 

Du har inte lyckats köpa en hane då? Dom finns även om dom är få. Jag lyckades kläcka fram en 

273
185
peter68:
Jag är ingen expert på området, men krävs det inte två för att de ska lägga ägg, även om de är båda honor?

Det är kanske inte alltid nödvändigt, men gjorde en snabb internetsökning.

"Mourning geckos are very easy to breed - they don't need any of our help! Lepidodactylus lugubris is best kept in pairs or groups for breeding - 2 females will stimulate each other via pseudocopulation, resulting in 2 gravid geckos. Mourning geckos reach sexual maturity at 8-10 months of age, and will lay clutches of 2 eggs every 4-6 weeks. Eggs take about 2 months to hatch at room temperature."
www.joshsfrogs.com/mourning-gecko-lepidodactylus-lugubris.html

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
peter68 skrev:
Jag är ingen expert på området, men krävs det inte två för att de ska lägga ägg, även om de är båda honor?

Det är kanske inte alltid nödvändigt, men gjorde en snabb internetsökning.

"Mourning geckos are very easy to breed - they don't need any of our help! Lepidodactylus lugubris is best kept in pairs or groups for breeding - 2 females will stimulate each other via pseudocopulation, resulting in 2 gravid geckos. Mourning geckos reach sexual maturity at 8-10 months of age, and will lay clutches of 2 eggs every 4-6 weeks. Eggs take about 2 months to hatch at room temperature."
www.joshsfrogs.com/mourning-gecko-lepidodactylus-lugubris.html

Nej behövs bara en 

5
0
wtfuwdab:
Ska fixa bilder osv. Återkommer imorgon????

Medlem i SkHF
973
1090
NellyNiklas:

Insekter kan kanske vara något som triggar igång äggläggning. Det möjligtvis en indikation på att det finns bytesdjur för ungarna. 

Det kan även vara en fråga om tid och ro. Det tog 6 mån innan mina nyköpta Phelsuma lade de första äggen. Sen efter flytten tog det ett helt år innan de började lägga ägg igen. 


Mvh
Niklas


5
0
wtfuwdab:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild