Första terrarium bygget (inbyggt)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
4
gasolina:

En bekant skulle byggt ett terrarium till min son, men det blev aldrig av och leopardgeckon bor sedan några månader i ett akvarium utan belysning eller värme.

Vi ska bygga ett terrarium nu, men det är en helt ny värld så behöver lite tips.
Terrariet kommer vara i trä med glasdörrar. Måtten är cirka 80 bred, 70 djup och 50-60 cm högt. 

Vilken lampa? Går det med ett vanligt lysrör eller ska man ha värmelampa? Terrariet kommer vara inbyggt i väggen och jag oroar mig över om det blir för varmt? Kan man ha "vanlig lampa" och satsa på värmematta? Vet att det är en smaksak, men eftersom det är inbyggt vill jag vara säker.

Vilka material rekommenderar ni när man bygger själva inredningen? Har tänkt båda att det ska vara hyllor och grottor.

Vilken färg använder ni när ni målar inredningen?

Ska ödlan ha vatten att bada i, och i så fall några tips på djup/bredd? Eller räcker det med dricksvatten?

Ska man ha växter i och i så fall vilka rekommenderar ni?

Ber om ursäkt om det redan finns liknande tråd (eller om frågorna anses dumma) men det är som sagt helt nytt för oss.




Bild på vart terrariet ska vara. Ska riva mer av väggen till höger, (Vänster går ej då det är bärande vägg).


84
38
Ems:
gasolina skrev:
En bekant skulle byggt ett terrarium till min son, men det blev aldrig av och leopardgeckon bor sedan några månader i ett akvarium utan belysning eller värme.

Vi ska bygga ett terrarium nu, men det är en helt ny värld så behöver lite tips.
Terrariet kommer vara i trä med glasdörrar. Måtten är cirka 80 bred, 70 djup och 50-60 cm högt. 

Vilken lampa? Går det med ett vanligt lysrör eller ska man ha värmelampa? Terrariet kommer vara inbyggt i väggen och jag oroar mig över om det blir för varmt? Kan man ha "vanlig lampa" och satsa på värmematta? Vet att det är en smaksak, men eftersom det är inbyggt vill jag vara säker.

Vilka material rekommenderar ni när man bygger själva inredningen? Har tänkt båda att det ska vara hyllor och grottor.

Vilken färg använder ni när ni målar inredningen?

Ska ödlan ha vatten att bada i, och i så fall några tips på djup/bredd? Eller räcker det med dricksvatten?

Ska man ha växter i och i så fall vilka rekommenderar ni?

Ber om ursäkt om det redan finns liknande tråd (eller om frågorna anses dumma) men det är som sagt helt nytt för oss.




Bild på vart terrariet ska vara. Ska riva mer av väggen till höger, (Vänster går ej då det är bärande vägg).



Varför har du inte skaffat belysning eller värme på några månader??? En värmematta, en lampa.. Ser inte varför ett akvarium skulle vara ett hinder. 

3
4
gasolina:

Ems skrev:


Varför har du inte skaffat belysning eller värme på några månader??? En värmematta, en lampa.. Ser inte varför ett akvarium skulle vara ett hinder. 

Ems skrev:


Varför har du inte skaffat belysning eller värme på några månader??? En värmematta, en lampa.. Ser inte varför ett akvarium skulle vara ett hinder. 


För att göra en lång historia kort: En kunnig bekant skulle byggt ett åt oss med alla tillbehör. Ödlan beställdes och på det utsatte datumet fick vi ett akvarium (med inredning, dock ingen lampa.) Terrariet var på gång sades det, men veckorna gick och det blev aldrig klart.

Vi skaffade ingen lampa då det var en tillfällig lösning och terrariut var på gång (kunde ta en vecka, eller som nu - två månader). Ödlan äter som den ska och mår bra, men behöver ett nytt boende.

Har du några tips att komma med?

 


Medlem i SHF
4001
5022
Jonas_:
Djuret behöver värme omgående, inte bortförklaringar eller vänta flera veckor/månader på ett varmt nytt boende! Skärpning! 

Gå, åk eller cykla till närmsta butik idag eller imorgon och fixa värme åt den stackars reptilen... Börja sedan bygga på nytt terrarium, som brukar ta minst nån vecka... 

En reptil mår såklart inte bra utan värme i svenskt väder, inte långa perioder som flera månader iaf. 

Det gör mig verkligen ledsen hur lågt levande reptilers liv värderas jämfört med andra husdjur, detta är långt ifrån sjyst djurhållning. Ber om ursäkt om jag låter hård men det är levande djur och dom sköter man om när man tar på sig. Ödla, papegoja eller hundvalp spelar ingen roll, man ser till att fixa förutsättningar. En enkel värmelampa eller slinga... På månader.... 

Värmelampan ni köper använder ni sedan i nya terrariet, så behöver inte köpa flera. 

Som sagt ber om ursäkt om jag låter hård, reagerade rätt mycket på texten.

3
4
gasolina:
Jag måste säga att jag förväntade mig mer tips och mindre skit. Hade jag inte brytt mig hade jag inte skrivit här! Är själv sur för hur det blivit, men försöker nu rätta till det.

Jag beställde ett terrarium med lampa och alla tillbehör som ej dök upp. Solen skiner och ödlan är placerad så att han får både värme och solljus, så jag trodde inte det var så bråttom. Jag kollar graderna hos honom, matar genom flera gånger i veckan och badar honom även med jämna mellanrum. Terrariet skulle komma vilken dag som och det fanns ingen anledning att köpa en lampa till- förrän NU då jag valt att strunta i det terrariet och bygga ett eget.

Jag har noterat behovet av lampan nu. Har ni några tips att komma med? Vilken lampa/Värmematta tycker ni man ska ha? Vad bör jag tänka på när det är inbyggt?

4
2
Phippee:
Valet av lampa blir svårt för oss att ge dig tips på om vi inte vet vad du har akvarie eller terrarium. Höjd, bredd och djup. Vilket bottensubstrat har också med saken att göra eftersom att mörka varianter blir varmare än ljusa i yttemperatur. Om du går och blir medlem på reptile lighting på facebook så kan du få mycket bra tips och råd när det kommer till belysning och värme där.

47
46
Pretorian:
Ja men om vi istället riktar detta mot en hjälp som folk borde inse behövs, inte bara för användaren men även för djuret i fråga.
Ja användaren har gjort fel och är medveten om detta.
Om djuret fortfarande lever i ett akvarium utan värme osv, skaffa en matta eller liknande för att ge djuret bättre förutsättningar.
Bygg ett tillfälligt terrarium till djuret så det har en korrekt boning som inte riskerar dess hälsa. det du lägger in kan du ju alltid flytta till det nya terrariet.


Visst är det snäppet svårare när du ska ha ett inbyggt terrarium, det gör vissa aspekter lite svårare.
Eftersom du ska bygga in terrariet i väggen kommer ventilationen vara en nyckelfunktion, inte bara för insidan av terrariet utan även för att ventilera den värmebildningen som kan uppstå av lampor/mattor mm.
Ovanför terrariet bör du lämna en tillräckligt stor ficka för att kunna leda bort värmen.
Vill du vara såpass ambitiös kan du ha fläktar som jobbar (Datorfläktar kan enkelt kopplas in för att skapa cirkulation) men se upp för djuret ska inte bo i korsdrag.

Jag säger att du ska ha lysrörs armatur och även separat värmelampa för att ha en lite mer "solig" plats till djuret.

Vad du ska använda för material beror lite på dig, vill du smälla upp i trä tar du enkelt OSB (Använd terrarie fliken här på sidan som kan hjälpa dig räkna på material)

Hyllor och "klättersystem" kan du bygga en enklare variant av OSB som är uppsatt på baksidan, bygg etapper, ramper, sektioner mm som går ihop och som djuret kan röra sig emellan.

Grottor finns både färdiga att köpa och kan även göras i trä.
FANTASIN SÄTTER GRÄNSERNA

Ha inte för djup vattenskål, du kan ha en bredare/större vattenskål som inte är så djup. har du för stor/djup vattenskål kommer du hitta en hel del foderdjur där om skålen är nerbäddad lågt i substrat.
Fokus kommer ligga på att det finns tex fuktgrotta för att underlätta öms mm.


Växter, enklast är väl egentligen plastväxter. enkla att slänga in och enkla att städa av.

Om jag har förstått det rätt så ska då alltså terrariet ha 2 sidor som är ut mot rummet? Höger kortsida och framsida?
Vänster kortsida kommer vara innanför utrymmet?
Eller har du tänkt att endast framsidan ska vara in mot rummet?



gasolina skrev:
En bekant skulle byggt ett terrarium till min son, men det blev aldrig av och leopardgeckon bor sedan några månader i ett akvarium utan belysning eller värme.

Vi ska bygga ett terrarium nu, men det är en helt ny värld så behöver lite tips.
Terrariet kommer vara i trä med glasdörrar. Måtten är cirka 80 bred, 70 djup och 50-60 cm högt. 

Vilken lampa? Går det med ett vanligt lysrör eller ska man ha värmelampa? Terrariet kommer vara inbyggt i väggen och jag oroar mig över om det blir för varmt? Kan man ha "vanlig lampa" och satsa på värmematta? Vet att det är en smaksak, men eftersom det är inbyggt vill jag vara säker.

Vilka material rekommenderar ni när man bygger själva inredningen? Har tänkt båda att det ska vara hyllor och grottor.

Vilken färg använder ni när ni målar inredningen?

Ska ödlan ha vatten att bada i, och i så fall några tips på djup/bredd? Eller räcker det med dricksvatten?

Ska man ha växter i och i så fall vilka rekommenderar ni?

Ber om ursäkt om det redan finns liknande tråd (eller om frågorna anses dumma) men det är som sagt helt nytt för oss.




Bild på vart terrariet ska vara. Ska riva mer av väggen till höger, (Vänster går ej då det är bärande vägg).


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag tycker vissa som skrivit i tråden bör ta i åtanke att personen faktiskt ber om hjälp. Det kan självfallet påpekas vad som bör åtgärdas och prioriteras först, men att flera personer ska ge sig på med motfrågor om TS läst på ordentligt (vilket inte skrivs i all välmening dessutom) tycker jag är skamligt. 

Ge konkreta tips på vad personen bör göra.

Alla är inte lika insatta när det kommer till reptiler som husdjur. Forumet är inte till för att visa sig bäst i, utan för att dela med sig av sin kunskap och hjälpa andra samt vidga sin kunskap genom att bli hjälpt och diskutera.

Tänk även på vad diskussionsämnet i tråden är, svara på TS frågor, tillför något till diskussionen eller låt bli att skriva



Rensar tråden så det åtminstone kommer något vettigt svar på sida 1...


Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

gasolina skrev:
En bekant skulle byggt ett terrarium till min son, men det blev aldrig av och leopardgeckon bor sedan några månader i ett akvarium utan belysning eller värme.

Vi ska bygga ett terrarium nu, men det är en helt ny värld så behöver lite tips.
Terrariet kommer vara i trä med glasdörrar. Måtten är cirka 80 bred, 70 djup och 50-60 cm högt. 

Vilken lampa? Går det med ett vanligt lysrör eller ska man ha värmelampa? Terrariet kommer vara inbyggt i väggen och jag oroar mig över om det blir för varmt? Kan man ha "vanlig lampa" och satsa på värmematta? Vet att det är en smaksak, men eftersom det är inbyggt vill jag vara säker.

Vilka material rekommenderar ni när man bygger själva inredningen? Har tänkt båda att det ska vara hyllor och grottor.

Vilken färg använder ni när ni målar inredningen?

Ska ödlan ha vatten att bada i, och i så fall några tips på djup/bredd? Eller räcker det med dricksvatten?

Ska man ha växter i och i så fall vilka rekommenderar ni?

Ber om ursäkt om det redan finns liknande tråd (eller om frågorna anses dumma) men det är som sagt helt nytt för oss.




Bild på vart terrariet ska vara. Ska riva mer av väggen till höger, (Vänster går ej då det är bärande vägg).

Hej! Jag vill tipsa om denna youtubekanalen när det gäller att bygga egna terrarium. Jättebra material att utgå ifrån. youtu.be/lbbhz2XtX34 

Jag har gjort inbyggt terrarium får herrans massa år sedan. En del misstag gjordes och hade jag gjort om bygget idag så hade jag gjort som killen i kanalen jag länkade till. 

Eftersom du ska bygga in det så hade jag gjort terrariet som en lös enhet som du kan skjuta in i hålet. På så vis kan du plocka ut det igen om behovet finns. 

Vad gäller ventilationen så har någon redan påpekat tidigare och jag håller med denne. Lämna utrymme ovanför för luftutbyte samt ventilation i nederkant på framsidan. Killen i klippet bygger in all belysning i "ett skåp" på ovansidan med luckor. Du kan exempelvis göra likadant hos dig men skippa luckorna. Alternativet kan vara några mindre fläktar som suger ut den varma luften upptill. 

Ett annat alternativ är att bygga terrariet (fortfarande som en lös enhet) men något smalare. Kanske 20-30mm på varje sida. På ena sidan har då ventilation nedtill och på andra sidan ventilation upptill. Då får du något som liknar optimal ventilation hela terrariet. 

Material finner du i länken. Mestadels plywood som limmas och skrivas. 

Färg. Jag vill minnas att killen i klippet använder färg för fiskdammar. 

Växter. Leopardgecko lever i torrare miljöer och du bör ha växter (i det fallet de är riktiga) som tåler den miljön. Alternativet är plastkaktus kanske?

Precis som sagts redan. Grottor kan du köpa eller göra själv. Kan vara en bit bark, en halv keramisk kruka eller skifferplattor. Staplar du sten bör du limma dem för säkerhetens skull. 

Vatten. Jag upprepar det som redan sagts. Finns breda och låga skålar att köpa som oftast passar in estetiskt. 

Lampor. Förmodligen det område som har flest synpunkter. Jag har köpt ett lysrör för ändamålet, med UVA/UVB. Finns flertalet olika fabrikat. Hör med din Lokala Zoobutik. ExoTerra, Arcadia och Zoomed är några välkända namn. Då jag själv inte håller Leopardgecko så lämnar jag den frågan vidare för de som gör att svara på. 

Hoppas något av detta är till hjälp. Lycka till! (och välkommen till forumet) 

Mvh
Niklas

Edit. Ser nu när jag tittade på bilden igen ätt det är i på övervåningen ut mot taket? Stämmer det? Mitt bygge var just ett sådan också.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild