Bästa regnsystemet för Ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
1
Ovizawr:
Hej!

Eventuellt skall jag införskaffa mig en Ögonfransgecko. Vad är, enligt er, det bästa regnsystemet som har timer, så det håller sig runt 70% på dagen, och 70-80% på natten?

5099
3873
Tropfrog:
Det bästa regnsystemet är det som är modulärt och låter minst. Det innebär att alla lösningar med inbyggd styrning går bort.

Jag gillar dusk tropics grejor, men det finns många andra som är bra. Tex dendroshops grejor är populära.

Det du behöver är:
1 en behållare för vatten, går att använda nästan vad som helst. En plastdunk är bra.

2: slang: det skall vara slang avsedd för mist system, det enda som tål trycket på sikt.

3: Diafragmapump. Högt tryck och lågt flöde. Det största problemet med billiga pumpar är ljudnivån, så ofta värt att spendera en extra hundralapp.

4: kopplingar och dysor. Jag upplever de dysor som ger finast dimma vara effektivast.

5: timer: den måste gå att ställa in på sekundnivå. Alla vanliga sekundtimers för 220 volt funkar, 

Sen är det bara att designa och koppla som man vill. Glöm inte att planera in dränering av överskottsvattnet bara.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag har också dusk tropics till mina pilgiftsgrodor (ögonfransgeckos sprayar jag för hand). Fungerar bra men finns andra alternativ.

Tänk på att ögonfransgeckos inte kommer från centala tropiska regnskogen där det är blött vad man än nuddar. Det må vara hög luftfuktighet, men knappast konstant dimma, blöt jord och pissvåta trädstammar helt täckta i mossa. Kör en dysa som sprutar vatten istället för dimma, det är mitt tips. Detta ger växterna en del vatten i jorden men höjer inte luftfuktigheten till 100% direkt. Det är enligt mig viktigare än den exakta luftfuktigheten. Frågar du mig så har väldigt många lite väl fuktigt i sina ögonfransburkar. En dush på förmiddagen som torkar ut under dagen. www.youtube.com/watch?v=4HUj6o9vce4&t


Vad du än gör så håll dig borta from Exo terras moonson system. Skräp, min multi, som ska klara 6 dysor, brakade ihop efter att ha använts i ett halvår till två dysor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild