Skäggagamer i Strömstad, Trollhättan eller Uddevalla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
2
asa77:
Hej
Min son har önskat sig en ödla i julklapp eftersom vi inte kan ha pälsdjur. Vi började kika på geckos men landade ganska snart i att skäggagamer verkar trevliga. Vi vill dock inte köpa någon innan vi vet att vår son gillar dem (mer än på bilder på internet) så vi tänkte titta på en på en zoobutik och se hur han reagerar. Detta verkar vara svårare än förväntat, vi kan inte hitta en enda butik som säljer ödlor, så här kommer några frågor:
1. Känner ni till någon butik i Strömstad, Uddevalla eller Trollhättan som kan ha skäggagamer?
2. Finns det någon snäll själ i ovan nämnda område som har en skäggagam och som skulle kunna tänka sig att få besök av en kille på 11 år och en av hans föräldrar?
Tacksam för alla tips :)
mvh Åsa

273
185
peter68:
Eftersom ingen har svarat. Jag har ingen skäggagam eller bor i det området.

Jag tror detta kan bli problematiskt med tiden. Givetvis kan man ha tur, men ofta får man leta eller vänta på ett djur att dyka upp.

Jag vet inte hur väl ni har läst på, men skäggagamer är dyrare att hålla och kräver lite mer än många andra ödlor. Skäggagam blir också ganska stor, så man bör kanske välja en dvärgart. Enligt skötselråden kan den bli upp till 55cm. Minsta tillåtna yta på ett terrarium för en sån ödla är 1,8m2. Exempelvis 1,8 x 1 m. Så stort får man i regel bygga själv. Det är förmodligen ovanligt att de blir 55cm, så man kommer undan med avsevärt mindre terrarium.

Där är också insektsodling att tänka. Om man inte vill hålla på med insekter så finns växtätande dabbagam.

Ögonfransgecko, gargoylegecko och Mniarogekko chahoua är exempel på mindre, mer lättskötta ödlor. Vanligt terrarium för dessa är Exo Terra på 60 x 45 cm och 60 cm högt.

Tänk också på att ödlor lever ganska länge. Och att de kräver passning om man åker bort.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Om vi jämför skggagamer som är mer avancerade med diet, kräver massa UVB (som är väldig komplicerat, man måste ha ljus med bra kvalité och byta dom regelbundet) och värme, större terrarium och sånt, med t.ex ögonfransgecko som knappt behöver mer än ett litet terrarium och äter mestadels ett pulver man blandar med vatten (sk CGD) och lite insekter någon gång i veckan (vilket räcker med dubia som är svinenkla att föda upp i den lilla skalan - vi snackar 2-3 stycken nymfer i veckan) och regelbunden sprayning varje vecka. Självklart ska man läsa på ordentligt oavsett, lite mer komplex än så är det med du förstår min poäng.


Jämför månadskostnaderna. Ögonfransgeckon landar du på ungefär 16kr i månaden (jag räknade ut hur mycket nya saker man måste köpa regelbundet. Engångskostnaden, t.ex terrarium som man bara måste köpa en gång, är på några tusenlappar exklusive själva ödlan). Jag har bioaktivt terrarium (alltså med levande växter och städarinsekter som äter up all skit) vilket innebär att jag inte måste byta ut saker så ofta. Det tar mig 2-3 minuter varannan dag att blanda ny CGD och jag sprayar på några sekunder varje dag. Alltså lägger jag typ ingen tid alls å det och inget är avancerat.

En skäggagam landar du på någonstans mellan 200-400+kr/månaden. Jag har ingen egen så kan därför inte svära på den exakta kostnaden, men någonstans där hamnar det. Det är inklusive saker du får köpa typ en gång per år delat på 12. Låter inte så farligt. Men vill du lägga 2400+kr/år på en ödla din som kanske tröttnar på? Det blir 24000+kr under hela dens livslängd. Sonen (eller du) kommer få lägga tid på att hacka upp fräsh sallad med en bra och varierad diet med vitaminer och allt. Man kommer även få städa genom att plocka ut bajs dagligen (annars stinker det i hela erat hus) vilket man om man kör bioaktivt kan slipa hos t.ex ögonfransgecko. Vem tar hand om ödlan när sonen flyttar hemifrån? Engångskostnaden blir rejäl: terrariebygge, dyra lampor, substrat (som kommer få bytas eftersom det är svårt att ha bioaktiva ökenterrarium).



Kan ju även tillägga att du kan troligen skita i vad djuraffären säger. De försöker sälja produkterna (djuren) för att tjäna så mycket pengar som möjligt och är oftast väldigt okunniga. Ibland säger de inte ens t.ex hur stora de blir.
www.youtube.com/watch?v=vs2kod5FGEM
Videon handar om leopardgeckos (som har andra skötselkrav), och är i USA (kedjan Petco, typ som Arken zoo i USA). Såhär trist ser det oftast inte ut i Sverige men du fårstår hur okunniga de är. Ta knappt ett enda råd från dom skulle jag säga. Som nybörjare så älskade jag att gå in i djuraffärer och titta på alla häftiga reptiler. Nu kan jag gå in i samma djuraffär och gråta, se mängder med skötselfel, sjuka djur, ostädade burkar etc. Det finns några få djuraffärer, t.ex herpers choise, drivs av kunniga eldsjälar som verkligen kan sina grejer. Tyvärr är det snarare dom som är undantagen, och i nästan alla dessa fall är det specialinriktade butiker.


Lycka till! Detta är bara mina två mynt så att säga och bara något ni kan tänka igenom.

1275
1724
Falk:

Jag personligen skulle starkt avråda att köpa en reptil till en 11åring och speciellt då inte föräldrarna är insatta. Att bara lära sej rent allmänt om reptiler, uvb, foder, sjukdommar, skötsel osv är inget man lär sej på kort tid utan kräver för många ett rejält nördande under lång tid om man vill bli så pass kunnig att man sköter djuret "rätt".

Men 100 rätt gör nog ingen =)

 


1228
464
leedragon:
asa77 skrev:
Hej
Min son har önskat sig en ödla i julklapp eftersom vi inte kan ha pälsdjur. Vi började kika på geckos men landade ganska snart i att skäggagamer verkar trevliga. Vi vill dock inte köpa någon innan vi vet att vår son gillar dem (mer än på bilder på internet) så vi tänkte titta på en på en zoobutik och se hur han reagerar. Detta verkar vara svårare än förväntat, vi kan inte hitta en enda butik som säljer ödlor, så här kommer några frågor:
1. Känner ni till någon butik i Strömstad, Uddevalla eller Trollhättan som kan ha skäggagamer?
2. Finns det någon snäll själ i ovan nämnda område som har en skäggagam och som skulle kunna tänka sig att få besök av en kille på 11 år och en av hans föräldrar?
Tacksam för alla tips :)
mvh Åsa


Läs på, var bered att ta anvaret för ödlan om din barn tröttnar och var bered att de här ödlor kan leva över 10. Kör på, man kan inte ha erfarenhet innan man skaffar sitt första djur.

2
2
asa77:

Tack för alla svar och tips. Vi har läst en massa och har i alla fall teoretisk koll på allt om storlek på ödlor och utrymmesbehov, levande föda/kalk/vitaminer, ljus/fukt/temperatur behov mm och har nu lyckats besöka 2 olika ödlor (fb gruppen "skäggagamer" visade sig vara toppen) och fått mer info av deras ägare med. Det känns naturligtvis skönt att ha några kontakter nu i närområdet som har ödlor sedan tidigare och som vi kan fråga om saker vid behov. Vi tar med andra ord detta mycket seriöst, det är inte bara ett infall vi fått, och eftersom vi är medvetna om vilken tidsaspekt det handlar om och att det innebär mycket skötsel så kommer vi naturligtvis stötta vår son i detta och hjälpa honom att hålla koll (även om tanken är att han ska kunna sköta det mesta själv när han väl kommit igång och lärt sig). Om han nu inte tar med sig ödlan när han flyttar hemifrån så får den vara kvar hos oss, vilket är en av anledningarna till att vi allihop är så aktiva i den här processen. Just nu funderar vi på hur stort terrarie vi kan ha eftersom detta (som ni säger) påverkar hur stor ödla vi kan ha.

När vi började fundera på ödlor så tänkte vi först på geckos men kom snabbt fram till att de är nattaktiva, så det kändes roligare med en agam. Levande föda blir nog inte ett stort problem eftersom vi ändå funderat på att fixa lite syrsor till hönsen och kan ha "produktionen" i rummet utanför hönsgården. Men det där med Dabbagam lät ju intressant, tack för tipset, ska kolla närmare på det.

Det där med bioaktivt terrarium lät ju också intressant, men också komplicerat. Är det inte svårt att få rätt balans i systemet?

Åter igen, tack för alla tips! Jag uppskattar att ni tog er tid att dela med er av eran expertis. Mvh Åsa


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
asa77 skrev:
Tack för alla svar och tips. Vi har läst en massa och har i alla fall teoretisk koll på allt om storlek på ödlor och utrymmesbehov, levande föda/kalk/vitaminer, ljus/fukt/temperatur behov mm och har nu lyckats besöka 2 olika ödlor (fb gruppen "skäggagamer" visade sig vara toppen) och fått mer info av deras ägare med. Det känns naturligtvis skönt att ha några kontakter nu i närområdet som har ödlor sedan tidigare och som vi kan fråga om saker vid behov. Vi tar med andra ord detta mycket seriöst, det är inte bara ett infall vi fått, och eftersom vi är medvetna om vilken tidsaspekt det handlar om och att det innebär mycket skötsel så kommer vi naturligtvis stötta vår son i detta och hjälpa honom att hålla koll (även om tanken är att han ska kunna sköta det mesta själv när han väl kommit igång och lärt sig). Om han nu inte tar med sig ödlan när han flyttar hemifrån så får den vara kvar hos oss, vilket är en av anledningarna till att vi allihop är så aktiva i den här processen. Just nu funderar vi på hur stort terrarie vi kan ha eftersom detta (som ni säger) påverkar hur stor ödla vi kan ha.

När vi började fundera på ödlor så tänkte vi först på geckos men kom snabbt fram till att de är nattaktiva, så det kändes roligare med en agam. Levande föda blir nog inte ett stort problem eftersom vi ändå funderat på att fixa lite syrsor till hönsen och kan ha "produktionen" i rummet utanför hönsgården. Men det där med Dabbagam lät ju intressant, tack för tipset, ska kolla närmare på det.

Det där med bioaktivt terrarium lät ju också intressant, men också komplicerat. Är det inte svårt att få rätt balans i systemet?

Åter igen, tack för alla tips! Jag uppskattar att ni tog er tid att dela med er av eran expertis. Mvh Åsa


Bioaktivt ökenterrarium är ett väldigt svårt ämne eftersom de flesta vanliga städardjuren dör av att det är för torrt. Därför brukar det vara väldigt svårt och kräva olika lager. Regnskogsterrarium är ganska lätt, om man har rätt substratbandning m.m. Och läst på riktigt ordentligt innan. Pilgift.se är ett bra forum för regnskogsterrarium eftersom nästan alla har bioaktivt till pilgiftsgrodor. Stor guldgruva med tips!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild